Почивка от социалните мрежи: ползите и как да го направите

Необходимо е да си дадем почивка от социалните мрежи, да изключим известията и да ограничим времето, което прекарваме в тях. Показваме ви как да направите това тук.
Почивка от социалните мрежи: ползите и как да го направите
Maria Fatima Seppi Vinuales

Написано и проверено от психолог Maria Fatima Seppi Vinuales.

Последна актуализация: 26 септември, 2022

Не можем да отречем присъствието и предимствата на новите технологии в нашия живот. Те са тук, за да предложат нови начини за комуникация, получаване на информация, учене и работа. И така, защо е необходимо да си вземете почивка от социалните мрежи?

Когато се използват прекомерно, социалните мрежи имат отрицателно въздействие, както емоционално, така и върху нашето представяне и продуктивност. Нека да разгледаме темата по-отблизо.

Ползите от почивката от социалните мрежи

Когато говорим за ползи, това е така, защото зад прекомерното използване на новите технологии се крият различни рискове за здравето. Някои от предимствата на почивката от социалните мрежи са следните.

Подобрявате емоциите си

Колко пъти ви се е случвало, гледайки социалните мрежи, да си мислите, че животът ви няма смисъл? Насочихте ли се към част от тялото си, която вече не харесвате? Почувствахте ли завист към живота, който някой ваш познат води?

Много пъти социалните мрежи се превръщат в извинение, което събужда нашите призраци и несигурност. В този смисъл когато спирането да ги виждате не ви носи магическия ефект да се почувствате по-добре; много от нашите емоции са свързани със стимули, които предизвикват и мисли.

Случващото се в мрежите кара много хора да се сравняват с другите. Засилва усещането за безсмислие, за празнота.

Следователно трябва да заложим на промяна, на по-здравословни и по-адаптивни идеи. Препоръчително е да намалим времето, което прекарваме в консумиране на информация и съдържание, което генерира дискомфорт, безпокойство и мъка.

почивка от социалните медии

Почивката от социалните мрежи – подобрява качеството на съня

Продължителното излагане пред екрани, особено няколко часа преди лягане, се отразява на качеството на съня. Следователно, ако решите да ти избягвате преди сън, ще спасите мозъка си от аудиовизуални стимули.

Подобрявате качеството на вашите взаимодействия и взаимоотношения

Колко пъти през деня забелязвате, че когато разговаряте с някого, той проверява мобилния си телефон и отговаря на съобщения? Разпознавате ли се, че правите същото?

Този начин на функциониране ни пречи да се концентрираме върху настоящето, върху срещата, да се свържем истински с нашия събеседник. Понякога дори трябва да помолим да ни повторят или подлагаме събеседника си на кръстосан разпит.

Излагате се на по-малко рискове и битови инциденти

Случвало ли ви се е да се спънете или да изпуснете предмет, защото сте се разсеяли, докато гледате видео, или почти да се блъснете в нещо, защото гледате екрана на мобилния си телефон? Понякога тази зависимост от това да знаем какво се случва в онлайн света ни излага на опасни ситуации, които бихме могли да избегнем.

Почивката от социалните мрежи – открийте други възможни приложения на времето

Ако проверите колко време сте прекарали в социалните мрежи през последната седмица, ще се разтревожите. Но още повече, когато си помислите за тези дейности или задачи, които отлагате, гледайки едно видео след друго.

Почивката от социалните мрежи ще ви позволи да се посветите на други неща, вместо да отлагате. От своя страна това върви ръка за ръка с изпитването на по-голямо удовлетворение от движението напред и постигането на целите.

Как да постигнем почивка от социалните мрежи?

Не говорим за пълно оттегляне на социалните мрежи от живота ни. Напротив, ние се стремим да подобрим качеството и количеството на времето, което инвестираме в тях.

Някои от препоръките за постигане на почивка от социалните мрежи са следните:

  • Отделете определено време през деня, за да проверите мрежите. Не повече от лимита, който сте си поставили.
  • Поставете известията в безшумен режим. По този начин във времето, което отделяте за други дейности, няма да сте наясно дали получавате съобщения или не. Това е известно като FOMO ( страх от пропускане ) и се отнася до страха да не останете извън нещо.
  • Задайте аларми на мобилния си телефон. Например, можете да зададете времето, което искате да прекарате в мрежите си през деня. Когато достигнете лимита си, накарайте мобилния си телефон да ви предупреди или да се заключи.
  • Посветете време на други дейности, които ви интересуват. Например, спортувайте, разхождайте се с приятели, играйте с домашния любимец.
  • През нощта е препоръчително да изключите напълно мобилния си телефон или да използвате самолетен режим. По този начин вашият сън няма да бъде прекъсван от светлинни сигнали или известия.
  • Организирайте срещи лице в лице, за да избягате от виртуалността. Вероятно използвате технология, за да поддържате връзка с приятели и любими хора. Понякога това ви пречи да се срещнете в реалността, на кафе или да хапнете заедно. Опитайте се да поддържате баланс между виртуалния и офлайн света.
Вечеря с приятели

Живейте повече навън, отколкото в екраните

Много е важно да се отбележи, че не става дума за демонизиране на използването на мрежи. В своята законна мярка те служат за контакт с други хора, които може да не виждаме ежедневно. Опасността обаче съществува, когато вярваме, че те са целта, а не средството.

Много е важно съзнателно да използваме мрежите, за да избегнем техноференцията, която се отнася до постоянното и ежедневно прекъсване на нашите дейности за проверка и свързване с технологията. Не става въпрос за мислене в крайни сценарии, при които социалните мрежи трябва да бъдат изкоренени. Все пак, нека признаем, че животът е това, което се случва извън екрана, докато ние превъртаме напред и назад.

Може да ви заинтересува ...
Киберсигурност за възрастните хора: какво да имате предвид
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Киберсигурност за възрастните хора: какво да имате предвид

Възрастните граждани са в уязвимо състояние, що се отнася до тяхната киберсигурност. Научете за киберсигурността за възрастни хора тук.



  • Tapia, María Lourdes , & Cornejo, Marqueza (2011). Redes sociales y relaciones interpersonales en internet. Fundamentos en Humanidades, XII(24),219-229.[fecha de Consulta 22 de Agosto de 2022]. ISSN: 1515-4467. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18426920010
  • Abjaude, Samir Antonio Rodrigues, Pereira, Lucas Borges, Zanetti, Maria Olívia Barboza, & Pereira, Leonardo Régis Leira. (2020). ¿Cómo influyen las redes sociales en la salud mental?. SMAD. Revista eletrônica saúde mental álcool e drogas, 16(1), 1-3. https://dx.doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.0089