Пектинът: невероятните му ползи и качества

28 Юни, 2020
Пектинът представлява растителни фибри полезни за здравето по различни начини. В тази статия ще ви разкажем защо е важно да го консумирате, както и кои храни съдържат това вещество.
 

Пектинът представлява вид фибри съдържащи се в плодовете, като комбиниран с вода образува гел. Действа като сгъстител при смесване със захар или киселините в захарта. Количеството на пектина в плодовете зависи от степента на зрялост на плода. Колкото по-узрял е плодът, толкова по-малко пектин съдържа. Дюлите, ябълките и цитрусовите плодове са най-богати на това вещество.

Пектинът се използва главно в хранително-вкусовата промишленост за произвеждане на сладка. Прибавянето на пектин спомага намаляването на количеството захар, необходимо за сгъстяване на сладката и желетата и съответно намалява времето за приготвянето им. Освен казаното това вещество позволява производството на повече сладко на килограм плод.

Пектинът: най-известните му качества

Пектинът е познат с редица отличителни качества:

  • Това вещество може да регулира липидния ви профил, тъй като поема соковете отделяни от черния дроб на ниво чревен тракт. А това спомага намаляването на лошия LDL холестерол.
  • Подобрява симптомите при чревни проблеми. Когато се смеси с вода, увеличава обема на болуса и така подобрява диарията и запека.
  • Това вещество не съдържа калории. Увеличава количеството на храната, без да добавя енергия. Затова може да спомогне чувството за ситост (без калории!). Това вещество спомага диетите за отслабване, тъй като намалява нуждата от храна.
  • Поема захарите и мазнините в червата и предотвратява усвояването им от организма. А това качество, заедно с предходното, спомага отслабването.
  • Насърчава отделянето на жлъчна киселина. По този начин регулира кръвното налягане.
 

Ябълките, както и цитрусовите плодове и дюлите, са най-богати на пектин.

Пектинът се съдържа в голямо количество в ябълките.

Прочетете и: Ползите от зелените ябълки изядени на гладно

Важността от приема на фибри

СЗО препоръчва редовната консумация на фибри, разтворими и неразтворими. Доказано е, че редовният прием на това вещество подобрява състава на чревната микрофлора. Освен това пектинът е защитен фактор срещу различни видове рак свързани със стомашно-чревния тракт и подобрява симптомите на различни чревни заболявания.

Приемът на фибри е изключително важен за хората с диабет, тъй като спомага регулирането на скоковете на кръвната захар и улеснява контролирането на заболяването.

През последните години експертите откриха важността на полезната микробиота за здравето. Тези чревни бактерии са свързани с правилното функциониране на органите. Казано накратко полезната микрофлора може да понижи риска от появата на депресия, да подобри физическата ви форма и да ви предпазни от комплексни и хронични заболявания. За да се грижите за тези полезни бактерии трябва редовно да приемате пектин, пробиотици (като кисело мляко) и пребиотици. Последните представляват вещества, които не се усвояват от храносмилателния тракт, стимулиращи развитието на определени бактерии. Обикновено се съдържат във фибрите.

 
Включвайте в менюто си много плодове и зеленчуци.

Някои хранителни добавки могат да съдържат пектин. Но е най-добре да си го набавите от пресни храни като плодове и зеленчуци.

Проблемът с хранително-вкусовата промишленост

През последните години консумацията на преработени храни се увеличи. Тези храни се характеризират с високо съдържание на захар и ниско на фибри. Намаляването на приема на фибри в менюто ви води до влошаване функционирането на червата и повишава риска от поява на различни заболявания.

Един от начините да избегнете последствията ат тази ситуация е като повишите консумацията си на плодове. Пектинът в плодовете увеличава обема на болуса, почиства стените на червата и улеснява синтеза на късоверижни мастни киселини в чревния тракт. Тези мастни киселини играят противовъзпалителна роля  и осигуряват правилното функциониране на червата. Освен това понижават риска от разболяване.

Препоръчваме ви да прочетете и: Ленено семе срещу запек

Заключение

Пектинът е вид фибри използван основно като сгъстител в хранително-вкусовата промишленост.

Съдържа се в естествено състояние в плодовете, а редовната му консумация подобрява чревното здраве и предпазва от появата на проблеми като диария и запек. Освен това може да подобри кръвното налягане и промените в кръвната захар при болните от диабет. Интересно е комбинирането на пектина с редовен прием на пробиотици и пребиотици. Така се насърчава развитието на определени бактерии и образуването на късоверижни мастни киселини, с ясна противовъзпалителна роля.

 

Един от най-добрите съвети касаещи повишаването на консумацията на пектин е да дадете приоритет на консумацията на пресни, свежи продукти, а не на преработени храни. Редовната консумация на цитрусови плодове и ябълки е най-добрият начин за това!

  • Holscher HD., Dietary fiber and prebiotics and the gastrointesinal microbiota. Gut Microbes, 2017. 8 (2): 172-184.
  •  Slavin J., Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits. Nutrients, 2013. 5 (4): 1417-35.
  • Lara-Espinoza C, Carvajal-Millán E, Balandrán-Quintana R, López-Franco Y, Rascón-Chu A. Pectin and Pectin-Based Composite Materials: Beyond Food Texture. Molecules. 2018;23(4):942. Published 2018 Apr 18. doi:10.3390/molecules23040942
  • Wikiera, A., Irla, M., & Mika, M. (2014). Health-promoting properties of pectin. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 68, 590–596. https://doi.org/10.5604/17322693.1102342
  • Thakur, B. R., Singh, R. K., & Handa, A. K. (1997). Chemistry and Uses of Pectin – A Review. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. Taylor and Francis Inc. https://doi.org/10.1080/10408399709527767