Мога ли да ям макарони и ориз през нощта?

21 Ноември, 2020
Препоръчително ли е да ядете макарони и ориз през нощта? Много неща са казани за яденето на тези храни като вечеря. Обаче всичко зависи от състонието на всеки човек. В тази статия ще ви разкажем всичко за това.

Широко разпространено твърдение при храненето е това, че не е добра идея да ядете макарони и ориз през нощта, или защото ви кара да качвате килограми, или защото е лошо за вашето здраве. Истината е, че тези храни могат да бъдат ядени по всяко време на деня, но да имате предвид това, което ще споделим с вас днес.

Първото нещо, което трябва да имате предвид, е това, че тези храни имат голямо количество енергия. Следователно, тяхната роля е да дават енергия и да помагат на тялото да се възстанови след натоварване. Освен това те трябва да бъдат използвани за тази цел, оставяйки техния вкус настрана.

Кога може да ядете макарони и ориз през нощта?

Ако не сте приемали много въглехидари през деня и сте правили упражнения (особено следобед), е добра идея да консумирате тези храни през нощта. Тяхната основна функция е да ви помогнат да се възстановите. Освен това, те ще снабдят мускулите и гликогена на черния дроб.

Ако не ги ядете и правите изтощителни упражнения следваща сутрин, рискът от мускулно нараняване се увеличава. Следователно е важно да се уверите, че нивата на глюкоза и мускулен гликоген са подходящи преди да правите упражнения с голямо натоварване.

Обаче, ако искате да свалите килограми, възможно решение може да бъде премахването на въглехидратите от вашата вечеря и упражнения докато гладувате. Но ако правите това, вашите сутрешни упражнения могат да бъдат с ниско натоварване за минимизиране на рисковете.

Макарони и ориз през нощта: тестени изделия в чиния

Яденето на макарони и ориз за вечеря може да бъде добър вариант за спортистите. Също така, когато консумирате малко въглехидрати през останалото време от деня.

Яденето на макарони или ориз през нощта има енергийна функция и е насочена предимно към спортисти, използващи анаероби. Тези хора ще имат големи предимства от яденето на тези храни. Всъщност те ще станат важна част от подобряването на тяхното представяне.

Тези спортисти трябва да консумират много въглехидрати когато използват гликоген преди състезание. В тези ситуации съдържанието на мускулите и черния дроб се изпразва през първите 24-48 часа. След това, резервоара се насища и се използва наличността на тези хранителни вещества по време на физическа активност.

Тези стратегии са типични по сила, категория на теглото или спортове за анаеробна издръжливост. Освен това те включват консумацията на ориз и макарони в големи количества, също за вечеря.

Вижте също: 7-те източници на въглехидрати за здравословно отслабване

Кога не трябва да ядете макарони и ориз през нощта

В случаите на хора със заседнал начин на живот, които не се упражняват редовно, въглехидратите през нощта не са много ефективни. Те може имат повече смисъл при първите хранения за деня, особено когато става въпрос за намаляването на апетита.

Обаче е най-добре да ги избягвате през нощта и вместо това да консумирате протеини и зеленчуци. Освен това, трябва да консумирате големи ястия с нисък интензитет на енергия, които ви позволяват да си лягате заситен и да си починете добре, но не дават глюкоза, която няма да бъде складирана като гликоген.

С минаване на годините въглехидратите стават все по-малко задължителни. От друга страна, търсенето на протеини започва да се увеличава за да се предотвратят мускулното увреждане и разпадане.

Поради тази причина, макароните и ориза, както през нощта, така и по всяко време на деня, стават второстепенни или остатъчни храни в диетата след протеина и мазнините.

Макарони и ориз през нощта: ориз в чиния

Консумацията на макарони и ориз през нощта трябва да се ограничава само за хора, които играят физически изискващи спортове. Иначе те са ненужни и могат да доведат до качване на килограми.

А как е за диабетиците?

В този случай е важно да се различават пациентите от диабет тип 1 от пациентите диабет тип 2. При последния случай е важно те да консумират порция въглехидрати през нощта за да контролират кривата на глюкозата.

Обаче при последния случай, може да е от полза да се премахнат въглехидратите от вечерята и дори да се гладува. По този начин те ще намалят телесното тегло и ще подобрят контрола на глюкозата, достигайки до подобрение в симптоматологията на заболяването и намалените свързани усложнения.

Вижте също: Полезните въглехидрати, от които не се пълнее

Заключение

Можете да ядете макарони и ориз през нощта толкова доколкото причината за техния прием е свързана със спортуването. При случаи на хора със заседнал начин на живот или тези, които искат да свалят килограми, най-доброто нещо е да намалят приема на въглехидрати доколкото е възможно.

Най-лесното нещо, което можете да направите, е да не ги ядете през нощта защото има по-малка вероятност да сте гладни докато спите. Следователно, намаляването на калориите ще бъде по-поносимо. Имайте това предвид!

  • Roach PJ., Glycogen and its metabolism. Curr Mol Med, 2002. 2(2): 101-20.
  • Kanter M. High-Quality Carbohydrates and Physical Performance: Expert Panel Report. Nutr Today. 2018;53(1):35–39. doi:10.1097/NT.0000000000000238
  • Lopez Minguez J., Gómez Abellán P., Garaulet M., Timing of breakfast, lunch, and dinner. Effects on obesity and metabolic risk. Nutrients, 2019.