Какво става в мозъка в резултат на физическата активност

· 02.02.2017
Освен че ще изваете стройна фигура и ще отслабнете, значително ще подобрите паметта

Освен стандартните ползи за тялото от физическата активност, има и и много съществени такива върху мозъка и психическото здраве. Всичко, което трябва да направите, е да им посветите 30 минути на ден, за да започнете да изпитвате ползите.

Повечето хора знаят, че постоянното физическо натоварване е един от най-добрите здравословни навици, които можете да изградите.

Това е най-ефикасният начин за изграждане на мускулна маса, укрепване на ставите и подобряване на физическата издръжливост за определени дейности.

Редовните упражнения са ключови за справяне с наднорменото тегло и предотвратяване развитието на сърдечно-съдови заболявания.

Все пак, въпреки че много хора са наясно с тези важни предимства, връзката между атлетизъм, мозък и настроения все още не е напълно ясна.

Много малко хора действително разбират, че това също оказва пряко влияние върху здравето на мозъка, подобряване на когнитивната функция и регулиране на някои емоции.

Тъй като сме наясно, че не много хора знаят за тези процеси, по-долу искаме да споделим с вас 9 неща, които се случват в мозъка благодарение на физическата активност.

1. Подобрява паметта и ученето

физическата активност подобрява паметта

Усилването на кръвния поток, предизвикано по време на физическата активност е от полза за мозъка.

Това помага да се транспортират подходящи количества кислород в тялото, а мозъчните клетки започват да се активират, за да извършват функциите си.

В резултат на това човек постига по-добра концентрация. И ако това не е достатъчно, нови клетки ще започнат да се развиват, които подобряват паметта и ученето.

2.Физическата активност предпазва от неврогенеративни заболявания

Освен описаните по-горе ползи, мозъкът също започва да се развива,за да се приспособи към повишения кръвен поток. С течение на времето, той ще развие способността да деактивира или пък активира някои гени.

Новите неврони стимулират паметта в хипокампуса и предпазват от невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер или Паркинсон.

В действителност, ако те се активират всеки ден, това би могло да предотврати влошаване, свързано с процеса на стареене и инсулти.

Прочетете и: Как да разпознаем симптомите на Алцхаймер навреме

3. Предотвратява тревожността

физическата активност предпазва от тревожност

Упражненията, които активират голям брой мускулни групи в тялото, са прекрасна терапия за хората, които страдат от тревожност.

Това стимулира производството на хормони като серотонин и допамин, които са известни със своите успокояващи ефекти върху психичното здраве.

4. Бори се с депресията

Извършването на леки и натоварващи упражнения отприщва производството на някои видове невротрансмитери, свързани с благосъстоянието.

Това обяснява защо толкова много терапевти препоръчват ежедневните упражнения като допълнение към лечение на депресията.

Всичко това показва, че упражненията увеличават нивата на ендорфин и серотонин, по-известни като „щастливите хормони.“

Те оказват толкова голямо влияние върху тези психични състояния, че много хора се осмеляват да кажат, че действат по-добре в сравнение с конвенционалните антидепресанти.

5. Намалява умората от работа

физическата активност намалява умората

Умората от работа настъпва, когато до мозъка не достига достатъчно количество кислород. Това кара мозъка да се напряга, за да активира функциите си.

Тъй като физическите упражнения увеличават притока на кръв и окисление, постоянните упражнения облекчават продължителната умора и слабост.

6. Физическата активност увеличава сексуалното желание

Жените, които изпитват ниско либидо могат да извлекат невероятни ползи от практикуването на йога, сърдечно-съдовите упражнения, или силова тренировка.

Това подобрява сексуалните желания, увеличава чувството на доверие в интимните отношения, и осигурява правилен приток на кръв.

Също така са полезни и за мъжете, най-вече защото подобряват еректилните функциите.

7. Подобрява самочувствието

физическата активност подобрлява самочувствието

Заедно с невротрансмитерите, които влияят върху емоционалното състояние, редовната физическа активност укрепва и стимулира област в мозъка, която е свързана с по-доброто-самочувствие, ако е добре развита.

Препоръчваме ви да прочетете и: Открийте навик за по-добро самочувствие

8. Елиминира стреса

Хората, които са стресирани от техните работни условия или лични проблеми, могат да усетят огромно облекчение чрез извършване на упражнения в продължение на 30 минути на ден.

Тази терапевтична активност подобрява физическите способности, които реагират на стреса чрез увеличаване на норепинефрин в мозъка.

Също така е установено, че намаляват нивата на кортизол. Това е хормон, за който е доказано, че е отговорен за емоционалното състояние.

9. Поддържа мозъка млад

физическата активност поддържа мозъка млад

Физическите упражнения отприщват гени и растежни фактори, които участват в рециклирането и подмладяването на мозъка.

Тези елементи изпращат сигнали до мозъчния ствол и сателитните мускулни клетки, за да създадат повече неврони и мускулни клетки.

Това отваря невероятна възможност за мозъка, невротрансмитерите и мускулните влакна, като ги поддържа биологично млади.

Така че, както виждате, създаването на този навик е повече от просто изгаряне на калории и подобряване външния вид на тялото.

Непрекъснатите упражнения подобряват няколко мозъчни функции и спомагат за това да се насладите на по-добро психично здраве.

  • Erickson, K. I., Hillman, C. H., & Kramer, A. F. (2015). Physical activity, brain, and cognition. Current Opinion in Behavioral Sciences. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2015.01.005
  • Erickson, K. I., Weinstein, A. M., & Lopez, O. L. (2012). Physical Activity, Brain Plasticity, and Alzheimer’s Disease. Archives of Medical Research. https://doi.org/10.1016/j.arcmed.2012.09.008
  • Gomes da Silva, S., & Arida, R. M. (2015). Physical activity and brain development. Expert Review of Neurotherapeutics. https://doi.org/10.1586/14737175.2015.1077115