Какво представлява дислексията? Симптоми и лечение
Какво представлява дислексията?
Дислексията се класифицира като разстройство на четенето. Характеризира се с проблеми с прецизността и леснотата при разпознаването на думи, което затруднява изричането им. С други думи, хората с дислексия имат затруднения да четат и произнасят думи, които виждат написани.
Това разстройство обикновено е придружено от проблеми с писането и трудности при математически задачи.
Важно е да подчертаете, че хората с дислексия имат нормално интелектуално развитие. Техните проблеми с четенето и писането не се дължат на интелектуални въпроси. Още полезна информация по темата можете да получите от сайта Деца с дислексия.
Кой е засегнат?
Дислексията е заболяване, което в повечето случаи се диагностицира в детска възраст. Въпреки че може лесно да се диагностицира при деца, това е състояние, което продължава да съществува през цялата зряла възраст и може да причини сериозни проблеми.
Данните сочат, че дислексията засяга между 5 и 10% от населението. На практическо ниво, в клас от общо 25 деца това означава, че поне едно от тях ще страда от това състояние.
Как дислексията засяга живота на хората?
Първите проблеми се наблюдават по време на първите няколко години обучение. Трудностите да се научат да четат създава голяма бариера за тези деца. Това не е само на академично ниво, но може да се отрази и на личното им развитие. В края на краищата, през голяма част от времето това засяга тяхното самоуважение.
В много случаи тези трудности създават липсата на интерес при четенето. Последствията от това са:
- Недостатъчен или лош речник
- Проблеми с разбиране при четене
- Проблеми при разбирането, извеждането и правенето на изводи за трудните текстове
Хората с дислексия осъзнават ограниченията си в по-голямата част от случаите. Това обяснява честотата, че тези хора страдат от ниско самочувствие, безпокойство и дори депресия.
Прочетете и: Открийте навик за по-добро самочувствие
Защо се появява дислексията?
За да отговорим на този въпрос, ще продължим с представянето на отговорите стъпка по стъпка.
1. Как четем и пишем думите?
Когато става дума за обяснение на това как четем и пишем, най-възприетата хипотеза е моделът с двоен път. Според този модел, за да напишем една дума, можем:
- Да я извикаме от нашата памет, в случай, че вече знаем думата. Това е така нареченият “лексикален път”. Той се основава на визуалния правописен лексикален запас. Това означава, че съхраняваме информация в нашата памет въз основа на това как виждаме думата, написана. Например, научаваме се да напишем думата “баня.” Следващия път, когато искаме да я напишем, ние я извличаме от нашата памет, от нашия “склад за думи”.
- Другият вариант е да се превърнат фонемите, които образуват думата, в графеми. С други думи, превръщане на звуците в графично представяне, което им съответства. Това е варианта, който се използва при писането на нови думи. През първите години от детството ние придобиваме знанието да правим това превръщане от фонеми в графеми. Научаваме, че буквата “Б” съответства на даден звук и че буквата “С” съответства на друг. Така че можем да напишем думи, които никога не сме чували преди. Това е много просто: научаваме звуците, които съставят думите, и просто ги представяме. Тази теория се основава на най-новите открития от мозъчното изображение, тъй като съществуването на анатомична база вече е доказано.
2. Какво се случва в мозъка?
Обикновено това означава, че връзките между областите на мозъка, които са свързани с езика са намалени.
3. Какво представляват областите на мозъка, свързани с езика?
Най-напред, областта на Брока. Той може да се открие във фронталния лоб на доминиращото полукълбо. За по-голямата част от хората това означава от лявата страна. Въпреки това, се открива в дясната част на левичарите. Като цяло той отговаря за артикулирането на думи, за названието им и за мълчаливото четене.
Второ, областта Верник. Той се установява между темпоралния лоб и париета на доминантното полукълбо. Основните му функции са свързани с разпознаването на произнасяните думи. Също така, това е зоната, където се съхраняват последователностите, които формират думите.
И накрая, съществува област, свързана с париеталната и тилната кора, чиято функция е формирането на думи.
Какви видове дислексия има?
- Фондологична дислексия. Хората с този тип дислексия използват визуалния път. Това означава, че те “визуално” четат думите. По този начин те могат лесно да четат думи, които вече познават, но е невъзможно да четат думи, които не знаят.
- Повърхностна (визуална) дислексия. Хората с този тип дислексия използват фонологичния път. По този начин те четат думите сричка по сричка. Поради това те имат трудност, когато става въпрос за думи, чието произношение е различно от това, което изглежда, когато е написано.
- Дълбока или смесена дислексия. Това е най-сериозният случай на дислексия, в който са засегнати двата пътя. В резултат се постигат значителни затруднения при четенето на думи, множество ортографски грешки и дори объркване на значението на различните думи.
Препоръчваме ви да прочетете и: Внимание: тези прояви могат да са признак, че детето ви изпитва затруднения с ученето
Лечение
Лечението на дислексията е изключително важно за намаляване на възможността да имате повече проблеми в дългосрочен план, както академични, така и емоционални. Всъщност доказано е, че рехабилитационните лечения имат огромен ефект върху децата.
Лечението обикновено се състои от:
- Подкрепа от специализирани учители
- Лечение с терапевти на речта
- Наблюдавано обучение на техники на учене
- Записи/упражнения за укрепване на наученото в клас
Подкрепата на семейството също играе важна роля при работата по лечение на дислексия. Не става въпрос само за мотивирането на тези деца да постигнат напредък в академичния и личния живот. Освен това става дума за наблягане върху укрепването на академичните активности. След това техните техники на обучение значително се подобряват, особено при четене-писане.
Също така е важно децата да участват в дейности, които помагат за самочувствието им (спортни, извънкласни дейности и др.), за да се подобри тяхното настроение. С други думи, ако детето има сериозни проблеми с тревожност или депресия, трябва да потърсите медицинска помощ.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Snowling, M. J., Gooch, D. C., & Henderson, L. M. (2012). Dyslexia. In Encyclopedia of Human Behavior: Second Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375000-6.00139-7
- Gabrieli, J. D. E. (2009). Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience. Science. https://doi.org/10.1126/science.1171999
- Norton, E. S., Beach, S. D., & Gabrieli, J. D. E. (2015). Neurobiology of dyslexia. Current Opinion in Neurobiology. https://doi.org/10.1016/j.conb.2014.09.007