Какво е поглъщащият ум на детето според Монтесори?
Поглъщащият ум е концепция, предложена от известния педагог Мария Монтесори. Отнася се за факта, че децата между 0 и 6 години учат с голяма лекота.
Умът им е като гъба, която попива всичко.
Монтесори обръща внимание на факта, че в този първи етап от живота децата научават много без да полагат усилия. Те се учат да говорят, да ходят, да общуват, да назовават света.
Напредъкът, който се наблюдава до 6-годишна възраст, е невероятен. Това е етап, в който детето е напълно трансформирано и придобива редица сложни умения, като вербален и невербален език. Това става възможно благодарение на поглъщащия ум.
Какъв е умът на детето?
Мария Монтесори е италиански педагог, който разработва изключително ефективен и престижен метод на обучение. Тя се основава на приноса на френските лекари Жан Итар и Едуард Сеген и тези на Песталоци, швейцарски педагог.
Наблюдението позволява на Монтесори да демонстрира, че детето е надарено с естествено любопитство и огромна способност за изненада. Може да се каже, че почти всеки стимул веднага привлича вниманието му.
Според Монтесори това се случва, защото за разлика от възрастните, децата усвояват по естествен и неволен начин цялата информация, която им предлага заобикалящата ги среда. Следователно това е идеалният етап за тях да изживеят нови преживявания, със собствено темпо и въз основа на техните интереси.
Децата са отворени към всички стимули, когато са малки, и следователно имат голям капацитет за асимилация.
Какво представлява поглъщащият ум?
Поглъщащият ум е състояние, при което детето има способността да събира информация от околната среда по спонтанен начин. След това обработва тази информация и я интегрира в интелекта и живота си.
Това психическо състояние възниква на възраст между 0 и 6 години.
Според Монтесори абсорбиращият ум е несъзнателен по природа през първите 3 години и съзнателен през следващите 3 години. Тя посочва, че детето се превръща от „несъзнателен творец” в „съзнателен работник”.
Говорим за абсорбиращ ум, защото в действителност бебето е като гъба, която попива всичко. Основните характеристики на това състояние на ума са следните:
- Творческата природа е приоритетна.
- Това е естествено състояние на човешкия вид.
- Това състояние е временно. Само на възраст между 0 и 6 години.
- Знанията се усвояват бързо и без усилия.
- Усвояването на информация е безразборно и неограничено.
Прочетете и: Какво представляват когнитивните функции?
Как се развива поглъщащият ум?
Поглъщащият ум е естествен, без никаква воля, която да се намесва в него. Само поради факта, че е живо, детето усвоява информация. Прави всичко около себе си свое, според нуждите си.
Монтесори обаче забелязва, че абсорбиращият ум обхваща различни измерения. Има поредица от предразположения, които карат детето да фокусира вниманието си върху определени стимули по различно време. Във всеки от тях то се фокусира върху това, което е необходимо за неговото развитие.
По този начин се конфигурират преходни и едновременни етапи, които Монтесори нарича чувствителни периоди. Продължителността на всеки варира, както и интензивността. Те обикновено се припокриват.
Не пропускайте и: Ефектите от родителското отхвърляне върху децата
Чувствителни периоди
Чувствителните периоди са етапи, в които нуждите и интересите на малките се променят в зависимост от тяхното развитие. Като цяло те изграждат еволюционната линия на поглъщащия ум:
- Ред: от 0 до 6 годишна възраст. Има интерес към класифициране и категоризиране на всичко около тях.
- Движение: от 0 до 5-6 години. Интересът е насочен към преместване от едно място на друго. Засилва се, когато детето се научи да ходи.
- Език: 0 до 7 години. Придобиват речников запас без директно обучение.
- Усещания: от 0 до 6 годишна възраст. Отнася се за развитието на сетивата. Слухът и зрението са активни от самото начало. С времето допирът, вкусът и обонянието стават по-изострени.
- Малки предмети: 0 до 6-7 години. Интересът се фокусира върху малки предмети и внимание към детайла.
- Социален живот: 0 до 6 години. Това е свързано с необходимостта от общуване с връстници и придобиване на модели на съвместно съществуване.
Образователни последици
Това, че поглъщащият ум работи по естествен начин, не означава, че възрастните не играят роля на този етап. Напротив, тяхната роля е основна, за да напредват децата в процеса на обучение и развитие.
Идеалното е да им позволите и насърчите да имат нови преживявания, според техните собствени ритъм и нужди. С течение на времето това ще оформи възприятието им за света и себе си.
Монтесори посочва, че образователните методи не трябва да се фокусират само върху интелектуалното развитие, но също така трябва да благоприятстват ученето, според всеки чувствителен период. Трябва да се има предвид спонтанният интерес на детето.
Етапът на погълнатия ум е уникален в живота. Изчислено е, че на възрастен човек ще са му необходими около 60 години, за да научи всичко, което детето научава в тези първи моменти от живота.
След 6-годишна възраст поглъщащият ум изчезва. На негово място се появява разсъждаващият ум, който няма същия капацитет за учене.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Santerini, M. (2013). Grandes de la educación: María Montessori. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (349).
- Carbajo, M. E., & Mur, B. (2016). Una respuesta a la curiosidad natural. Cuadernos de pedagogía.
- María, M. (1986). La mente absorbente del niño. México DF Editorial Diana,(Original italiano 1952).