Как можете да подобрите симптомите на остеоартрит?

Как можете да подобрите симптомите на остеоартрит? Освен обичайните лечения и хирургическа намеса, има и други средства. Научете за тях тук.
Как можете да подобрите симптомите на остеоартрит?

Последна актуализация: 08 май, 2022

Остеоартритът е заболяване на опорно-двигателния апарат, което засяга предимно възрастното население. Това, което се случва, е постепенна дегенерация на ставния хрущял, извънклетъчния матрикс и субхондралната кост. Може да изглежда сложно, но факт е, че симптомите на остеоартрит водят до загуба на качество на живот за тези, които страдат от това състояние.

Това е заболяване, което се развива бавно и прогресивно. Най-честите признаци и симптоми са болка, подуване, скованост, синовит, деформация и ставни шумове.

Ако забележите, че започвате да усещате тези симптоми, добре е да отидете при специалист за правилна диагноза и предписване на лечението, което да следвате.

Лечение на остеоартрит

Лечението на остеоартрит може да бъде разделено на няколко различни измерения :

  • Медицинско лечение
  • Физиотерапия и рехабилитация
  • Хирургично лечение

Освен това изглежда логично хората, изложени на риск от това заболяване, да променят навиците си на живот с цел предотвратяване на това състояние. Например, някои рискови фактори са затлъстяване, наранявания на връзките или менискуса, работни дейности, развлекателни дейности и заболявания на тазобедрената става в детска възраст (2).

Лимон при симптоми на остеоартрит

Прочетете и тази статия: 5 съвета за подобряване на съня при псориатричен артрит

Препоръки за подобряване на симптомите на остеоартрит в ежедневието

Освен фармакологичното лечение, експертите препоръчват извършването на някои прости терапевтични мерки в ежедневието.

1. Образовайте се за състоянието

Важно е пациентите с хронични заболявания да научат колкото е възможно повече за своите заболявания. По-специално, на хората с остеоартрит трябва да им бъдат обяснени произхода и хода на тяхното състояние от експерт.

Освен това е добра идея да се подчертае прогресирането на заболяването, което обикновено е бавно. Засегнатите хора често си мислят, че ще имат увреждания и деформации в краткосрочен план, поради което е добре да се обясни, че това не винаги е така.

2. Загубата на тегло – облекчаване на симптомите на остеоартрит

Когато става въпрос за остеоартрит, затлъстяването е много важен рисков фактор. Чрез намаляване на теглото си, дори с малък процент, може да настъпи доста забележително намаляване на болката. Ето защо отслабването, ако сте над идеалното тегло, е силно препоръчително.

Ако сте с наднормено тегло или нямате идеално тегло, тогава е важно да приемете по-здравословен начин на живот. Накратко подходящата грижа за себе си и за тялото ви може да бъде от решаващо значение за хората с остеоартрит.

3. Упражнение при симптоми на остеоартрит

Доказано е, че упражненията са безспорно полезни, когато става въпрос за контролиране на болката и функционалността в някои остеоартритни стави, като коленете. Обикновено се препоръчват ходене, плуване или колоездене. Въпреки това трябва да се избягват дейности, включващи претоварване на ставите и физически контакт.

Симптомите на остеоартрит
Доказано е, че упражненията са безспорно полезни, когато става въпрос за контролиране на болката и функционалността в някои остеоартритни стави, като коленете.

От друга страна има няколко гимнастически упражнения, препоръчани от специалистите по ревматология. Те трябва да се изпълняват с ненатоварената става и са специфични за всяка става. Някои упражнения за мобилност са както следва:

  • Упражнения за шийката на матката: В изправено положение поставете ръцете си отстрани на тялото. След това трябва да повдигнете раменете си, без да движите главата си, задръжте така за няколко секунди и се върнете в изходна позиция.
  • Упражнения за гръб: Започнете като лежите с лице надолу върху постелка на пода. След това трябва да поставите ръцете си на кръста и да повдигнете главата и седалището нагоре колкото е възможно повече. След това се върнете в първоначалната позиция.

И още

  • Упражнения за кръста: За да направите това упражнение, легнете по гръб със свити колене, докато опирате стъпалата си на пода. След това задните части трябва да бъдат повдигнати нагоре. Задръжте в това положение за 1 до 2 секунди и след това се върнете в изходна позиция.
  • Упражнения за коляното: Докато лежите по гръб, трябва да повдигнете крака си напълно изпънат и да го задържите за няколко секунди, след което да го спуснете постепенно.
  • Упражнения за бедрата: За да направите това упражнение, трябва да легнете по гръб с изпънати крака. След това трябва да огънете коляното си над бедрото и бедрото над корема. Това разтягане трябва да се извършва според възможностите на всеки човек.

Този тип упражнения за подвижност на ставите трябва да се извършват 2 до 3 пъти на ден, всеки ден. Лекият дискомфорт е нормален след изпълнение на упражненията през първите няколко дни. Въпреки това, ако болката продължава, не се колебайте да се консултирате със здравен специалист.

5. Топлинна терапия

Прилагането на локална топлина върху засегнатите стави повишава кръвообращението, облекчава болката и отпуска мускулите. Могат да се използват домашни средства като бутилки с гореща вода или нагряващи постелки. Трябва обаче да избягвате прилагането на компреси с много гореща вода, тъй като може да нараните кожата.

Обикновено, по време на фазата на болка в ставите, локалното затопляне може да се прилага 1 до 2 пъти на ден за 15 до 20 минути. По същия начин, посещенията в спа и термални места 1 до 2 пъти годишно са до голяма степен от полза за подобряване на дискомфорта от остеоартрит.

6. Почивка и масажи за облекчаване симптомите на остеоартрит

Остеоартритът е заболяване с периодични фази на болка. През този период е препоръчително да не изискваме твърде много от тялото си и да поддържаме относително състояние на покой. В този смисъл трябва да избягваме да пренасяме тежки предмети, да стоим дълго време или да работим дълги часове.

От друга страна, масажите са чудесно помощно средство за насърчаване на притока на кръв и тонизиране на мускулната сила. Те трябва да се извършват от професионалисти и да са насочени към връзките, мускулите и сухожилията около ставата, а не към самата става.

7. Мерки за защита на ставите

По принцип хората с остеоартрит на тазобедрената става, коляното и лумбалния гръбначен стълб трябва да носят обувки с дебели гумени подметки, за да абсорбират ударите върху ставите. Препоръчват се равни обувки, а високите токчета трябва да се избягват.

Освен това професионалистите препоръчват да избягвате ходенето по твърди и неравни повърхности. Препоръчително е да ходите по трева или пясък, тъй като това намалява механичната сила на удара.

8. Поддържайте правилна постурална хигиена

За да се погрижите за здравето на ставите и да намалите симптомите на остеоартрит, трябва да избягвате да седите на много меки мебели или фотьойли. В този случай столовете с прави облегалки са най-добри, така че гръбначният стълб и бедрата да поддържат естествена позиция. Освен това е добра идея да спите на плоски легла, които не са твърде меки.

9. Инструменти за подпомагане на симптомите на остеоартрит

Използването на бастун в контралатералната ръка към засегнатата става, колянна или тазобедрена става, е полезно за намаляване на претоварването, до 60% в случай на бедрото, което значително облекчава болката.

От друга страна, за да облекчите болката в коляното, може да е полезно да носите клиновидни подметки. Други инструменти, като скоба за коляно, също могат да бъдат полезни в случай на болка в пищяла или бедрената кост, например.

Като цяло основното лечение на остеоартрит обикновено е медикаментозно. Въпреки това, за да се облекчат симптомите на остеоартрит, може да е много добре да се предприемат описаните мерки в зависимост от самото заболяване.

This might interest you...
Защо остеоартритът води до болка в колянните стави
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Защо остеоартритът води до болка в колянните стави

Когато остеоартритът обхване колянните стави, води до появата на болка в тази област. Научете повече по тази интересна тема днес!



  • Fernández Travieso, J. C. (2013). Osteoporosis y Osteoartritis: incidencia de la inflamación en ambas patologías. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 44(1).
  • Espinoza-Morales, R., & Pérez-Bastidas, M. E. (2005). Enfoque terapéutico actual de la osteoartritis. Reumatología Clínica, 1, S8-S15.
  • Brand, R. A., & Crowninshield, R. D. (1980). The effect of cane use on hip contact force. Clinical orthopaedics and related research, (147), 181-184.
  • Keating, E. M., Faris, P. M., Ritter, M. A., & Kane, J. (1993). Use of lateral heel and sole wedges in the treatment of medial osteoarthritis of the knee. Orthopaedic review, 22(8), 921-924.
  • Geriatricarea, 10 consejos para mejorar la calidad de vida de las personas con artrosis. https://www.geriatricarea.com/2016/11/28/10-consejos-para-mejorar-la-calidad-de-vida-de-las-personas-con-artrosis/