Храни, подобряващи работата на мозъка

· 06.05.2016
Дехидратацията е сред основните фактори за умствена умора

Добрата памет и оптималната работа на мозъка са важни за всеки човек. Качеството на живот зависи от тях, тъй като те правят по-лесно изпълнението на ежедневните задачи.

Повечето хора смятат, че поддържането на ума в перфектно състояние е нещо, което не подлежи на контрол. Всъщност става дума за умение, което можете да упражнявате и да подобрите, като започнете да практикувате подходящи навици – например да консумирате храни, които подобряват паметта.

Подобно на други части от тялото, мозъкът се нуждае от добро подхранване, за да функционира оптимално и да бъде във форма, независимо на каква възраст сте.

Напредването на годините категорично се отразява върху работата на мозъка. Някои храни, съдържащи определени съставки, могат да засилят способностите на мозъка и да подобрят функциите му, предпазвайки го от заболявания.

В днешната статия искаме да споделим кои са 8-те най-добри храни за подобряване на паметта, концентрацията и умствената дейност. Научете ги още сега!

1. Пълнозърнести храни

pulnozurnesti hrani

Цялото човешко тяло, включително мозъкът, се нуждае от енергия, за да функционира.

Един от най-добрите начини да му помогнете е като избирате онези храни, които са с нисък гликемичен индекс. Това означава, че те бавно освобождават захар в кръвообращението, като осигуряват енергия за продължителен период от време.

Пълнозърнестите храни са отличен избор, когато искате да подобрите работата на мозъка и да имате добра памет. Те съдържат редица важни нутриенти, които са основополагащи за здравето на мозъка.

Сред най-важните пълнозърнести храни са:

  • Киноа
  • Пълнозърнеста паста
  • Пълнозърнест хляб
  • Кафяв ориз

2. Есенциални мастни киселини

Есенциалните мастни кисели обикновено не се произвеждат по естествен път от човешкото тяло. Те трябва да бъдат набавени чрез храната.

Тези нутриенти защитават мозъка и го поддържат в добра форма. Те представляват здравословни мазнини, които редуцират възпаленията и подобряват здравето на сърцето.

Сред най-важните есенциални мастни киселини са омега-3, които можете да си набавите, когато консумирате:

  • Сьомга
  • Пъстърва
  • Скумрия
  • Сардини
  • Херинга
  • Семена чиа
  • Ленено семе
  • Соеви продукти
  • Тиквени семки
  • Ядки

Всяка една от тези стимулиращи паметта храни, когато се консумира в оптимално количество, подобрява цялостното здравословно състояние на човек и го предпазва от когнитивни дегенеративни заболявания като Алцхаймер или загуба на паметта.

3. Клюква и боровинки

borovinki

Клюквата и боровинките сa  начело на списъка с храни, които съдържат антиоксиданти. Можете с лекота да ги направите неразделна част от менюто, тъй като те са полезни за мозъка.

Боровинките са важни и за добрата памет. Те съдържат нутриенти, борещи се с процеса на увреждане на клетките, който провокират свободните радикали.

4. Авокадо

Авокадото представлява комплексна храна. То е богато на фибри, есенциални мастни киселини и калий; освен това не съдържа холестерол и е богато на антиоксиданти, които забавят ефекта от въздействието на свободните радикали.

Консумацията на авокадо в умерени дози всеки ден зарежда мозъка с енергия, предпазва го от дегенеративни заболявания и подобрява мозъчните функции.

В допълнение към това, мононаситените мазнини в състава на авокадото подобряват работата на сърдечно-съдовата система. Те понижават и риска от развитие на хронични заболявания.

5. Зехтин

zehtin

Това е една от най-здравословните мазнини, които можете да употребявате в ежедневието. Тя не ви излага на риска от повишаване на нивото на холестерола.

Зехтинът съдържа есенциални мастни киселини, редуциращи количеството на плаката, която се отлага по стените на артериите. Така той защитава жизненоважни органи.

В състава му присъстват още антиоксиданти, витамини, минерали и въглехидрати, които подобряват когнитивните способности на човек и понижават риска от определени типове дегенеративни заболявания.

6. Домати

Този зеленчук съдържа мощен антиоксидант, познат като ликопен. Той е отговорен за червения цвят на домата, но най-важното е, че защитава клетките от вредното въздействие на свободните радикали, което е свързано с развитието на сериозни заболявания – деменция, Алцхаймер и др.

7. Броколи

Те категорично не са сред любимите храни на много хора. Този зеленчук обаче е много полезен и допринася за здравето на цялото тяло.

Броколите съдържат минерали и антиоксиданти, които предпазват клетките от увреждане. Те са богати на витамин К, който поддържа мозъка активен и способен да изпълнява основните си функции.

8. Целина

tselina

Тя съдържа лутеолин – флавоноид, който редуцира уврежданията, резултат от преждевременното остаряване на мозъчните тъкани. Лутеолинът стимулира паметта и предпазва от влошаване на мозъчната дейност.

Редовната консумация на тези храни, подобряващи работата на мозъка и паметта, е гаранция за успех. Опитайте се да ги направите неразделна част от хранителните си навици.

Накрая искаме да подчертаем за пореден път значението на консумацията на достатъчно вода всеки ден. Дехидратацията е сред основните фактори за умствена умора.