Философията на страха

В следващите редове ще ви представим различни концепции за страха според западните философи. Открийте интересните им позиции по темата.
Философията на страха

Написано от Редакционен екип

Последна актуализация: 29 март, 2023

Страхът е вродена физиологична реакция, чиято основна функция е да осигури оцеляването на вида. Следователно това е основна и фундаментална емоция при различни животни, включително хората. Но въпреки относителната си важност, страхът е бил тема, която е била малко разглеждана от западната философия през цялата история. И така, нека се спрем на философията на страха.

Оскъдният подход може да бъде оправдан от превеса, който западната философия е дала на рационалността; считана за несъвместима с емоциите и страстите на човешките същества.

Въпреки това някои философи са се осмелили да разсъждават върху тази емоция и са формулирали интересни позиции за нея. Нека ги видим в детайли.

Философията на страха

Сред философите, които са теоретизирали страха, се открояват следните.

Епикур: 4 вида страх

Епикур (341 г. пр. н. е. – 271/270 г. пр. н. е.) е древногръцкият философ, който се занимава най-много с темата за страха. Целта на този мислител е да създаде философия за постигане на щастие, в която той подчертава преодоляването на страховете като условие за постигане на удовлетворение.

В този смисъл Епикур разграничава четири вида страх в човешкото същество:

  • Страхът от боговете: той призна, че идеята за боговете се използва за манипулиране на хората и неговото предложение за преодоляване на този страх бе да се признаят боговете за мъдри хора, отделно от света, тъй като те никога няма да се справят с това, което хората правят или не правят.
  • Страх от смъртта: Епикур защитава тезата, че не трябва да се страхуваме от смъртта, тъй като тя се състои в липсата на усещане. Следователно няма смисъл да се плашим от нещо, което никога няма да почувстваме. Също така обяснява, че докато съществуваме, смъртта няма да присъства, а когато я има, ние няма да съществуваме.
  • Страх от болка: от една страна, този вид страх е част от човешката природа, тъй като се появява, когато не можем да задоволим нашите естествени и необходими желания (глад, студ, жажда и др.). Но от друга страна, можем да изпитаме и болка, когато не задоволяваме ненужни желания, като лукс или капризи.
  • Страх от провал в преследването на доброто: доброто се постига чрез щастието за този философ, но щастието се състои в това да бъдеш повече, а не в това да имаш повече. Въпреки това, който смята, че щастието зависи от външни фактори, преценява погрешно и се подчинява на неща, които са извън неговия контрол (като мнението на другите или външни награди).
Силна уплаха
Страхът може да приеме различни форми и прояви. Някои философи подхождат към темата от своя гледна точка.

“Не се страхувайте от боговете, не се страхувайте от смъртта, удоволствието се получава лесно, а болката лесно се избягва.”

~ Филодем от Гадара (епикурейски философ) ~

Философията на страха – Хобс: страхът като основа на държавата

Според Хобсовата философия страхът е поставен в политическата сфера. Защото тази емоция представлява основата за формирането и запазването на държавата. Томас Хобс (1588-1679), в известната си книга Левиатан описва необходимостта правителството да регулира естественото състояние на човека, тъй като в своето естествено състояние човешкото същество е свободно да прави каквото иска и да се грижи за собствените си интереси. Следователно, без никакъв субект, който да ни регулира, е много лесно да изпаднем във война всички срещу всички.

Като се има предвид тази тенденция на човешкото същество, се предлага социален договор. В който всеки отстъпва своето естествено право в замяна на защитата на суверен (правителство). Така сигурността на колектива е гарантирана, в замяна на оставянето на абсолютната власт в ръцете на суверенната единица.

Сега, защо човешките същества биха искали да бъдат част от договор и да се откажат от част от свободата си? Причината, която Хобс посочва, е страхът. Защото най-големият страх на хората е смъртта и ако не са част от държава, лесно могат да умрат. По този начин първата функция на правителството ще бъде защитата на тези, които са сключили договора.

От своя страна страхът също играе роля в запазването на държавата. Договарящите страни могат да нарушат завета по всяко време. Но защо мнозинството не го направи? Хобс отговаря, че “от страх от тази невидима сила, която всички почитат като бог и от която всички се страхуват като от отмъстител за тяхното коварство.

Теодор Адорно и Макс Хоркхаймер: страхът от липсата на рационалност

Страхът според философията на Адорно и Хоркхаймер е в рамките на критиката на Просвещението. В своята книга „Диалектика на Просвещението“ (1947 г.) тези автори посочват, че страхът от отстъпление от разума е погълнал това интелектуално движение. И го е обърнал срещу себе си.

Тоест, Просвещението предлага като единствен метод за борба с мита и за придържане към разума науката, но по този път губи смисъла си, тъй като превръща самата наука в мит, като се забранява от критично мислене.

По този начин фиксацията на Просвещението срещу мита накара страховете, увековечени чрез него, да се променят. Така вече няма страх от божественост или наказание, а от липсата на обективност и рационалност.

Мозъчна дейност
За някои философи знанието ни освобождава от страха и ни позволява да се справим с него с по-добро отношение.

Философията на страха – евристика и херменевтика за управление на страха

Според философската перспектива страхът може да бъде управляван чрез балансираната комбинация от евристика и херменевтика. В този случай херменевтиката на страха би предполагала отразяване, разбиране и изясняване на различните видове страх (страх, безпокойство, ужас и т.н.) и неговите причини.

От друга страна, евристиката на страха би била рефлексивният и образователен процес. Това, чрез което бихме приели тази емоция като необходим елемент за избягване на вреда и злини. В това отношение имайте предвид, че възпитанието на този страх и правилното му проявление имат предимства.

Писателят и професор по философия Виктор Бермудес го казва много добре: „Единственият начин за преодоляване на страха е в крайна сметка знанието“. С други думи, познаването на обективните причини за болката ще улесни овладяването й.

Понятието страх според философията има повече от позициите, представени по-горе. Известни философи като Аристотел и Робърт Кастел също подхождат към тази емоция от рефлексивна гледна точка.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Konstan D. Epicurus [Internet]. California:  Stanford Encyclopedia of Philosophy; 2018 [consultado: 20 dic 2021]. Disponible en: https://plato.stanford.edu/entries/epicurus/
  • Mestres F, Vives-Rego J. Reflexiones sobre el miedo en el siglo XXI: filosofía, política, genética y evolución. Arbor [Internet]. 2014 [consultado: 20 dic 2021]; 190(769). Disponible en: https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5011
  • Navarro M. Reflexiones filosóficas sobre el miedo como un elemento fundamental desde un punto de vista social. En: XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Guadalajara: Asociación Latinoamericana de Sociología; 2007.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.