10 съвета за насърчаване на активното слушане у вашите деца
Активното слушане е техника, но и отношение на децата ви. Като техника, това предполага способността да се обръща внимание на това, което казва друг човек, без да се опитвате да го съдите. Като отношение включва способността да се разбере какво казва другият от гледна точка на говорещия.
Добрите модели на общуване в семейството и извън него включват обучение на активно слушане на децата. Когато родителите го практикуват, това ги кара да се чувстват признати, разбрани и ценени. Това е от основно значение за поддържането на отворен, честен и уважителен канал на общуване.
Ако се внуши от времето, когато децата са малки, то ще се избегнат много конфликти и недоразумения, когато достигнат юношеството.
Активното слушане при децата и неговото значение
Активното слушане е един от най-важните елементи за благоприятстване на психосоциалното развитие на децата. Прилагането на това отношение по време на родителството укрепва самочувствието на децата и също така повишава тяхното благосъстояние. Това представлява стабилна основа за психично здраве.
Тази форма на слушане предполага високо ниво на емпатия и позволява дълбока връзка с другия. В същото време това е основен фактор за разрешаване на конфликти чрез диалог.
Активното слушане на децата е умение, което се развива, докато се практикува. Важно е родителите да го имат предвид в своя стил на родителство. Ако го предадат, децата им ще бъдат по-толерантни, отворени към други начини на мислене и ще имат повече инструменти за решаване на трудности.
Най-добрите съвети за насърчаване на активното слушане на вашите деца
Активното слушане се учи чрез пример. Това е най-добрият начин да го насърчите у децата си. Има редица насоки за комуникация, които трябва да се прилагат, и други, които е най-добре да се избягват. Да видим за какво става въпрос.
Юношеството може да бъде засегнато, ако децата не са се научили да практикуват активно слушане като по-малки.1. Съвети за насърчаване на активното слушане у децата – имайте психологическо разположение
Родителите трябва да имат истинското намерение да практикуват активно слушане с децата си. Не защото смятат, че това е тяхно задължение.
Психологическата готовност е ключова за автентичното слушане. Най-добре е да избягвате всякакви разговори, ако настроението не е благоприятно.
2. Използвайте езика на тялото
Езикът на тялото е много важен при активното слушане. Чрез езика на тялото се изпращат съобщения. Някои аспекти, които трябва да се имат предвид, са следните:
- Поставете се на нивото на детето: всичко протича много по-добре, ако приемете позиция, в която детето и родителите могат да се виждат лице в лице.
- Установете зрителен контакт: погледнете в очите човека, който говори.
- Физическият контакт: държането на детето за ръка или докосването на рамото му изпраща послание на обич и доверие.
- Бъдете внимателни към езика на тялото на детето: то също комуникира с изражението и жестовете си.
3. Съвети за насърчаване на активното слушане у децата – задавайте отворени въпроси
Отворените въпроси помагат да се изясни комуникацията както за говорещия, така и за слушателя. Затворените въпроси, от друга страна, ограничават и стесняват разговора. По-добре е да попитате детето “какво имаш предвид под…?”, а не “какво искаш да кажеш с това…. ”
4. Перифразиране и обобщение
Перифразирането означава цитиране на другия човек с думи, подобни на това, което той или тя използва. Това е начин да покажете, че обръщате внимание на това, което се казва.
По същия начин, обобщаването на казаното е добър начин за насочване на диалога към по-ефективна комуникация. И двата инструмента са много полезни при активното слушане с вашите деца.
Не пропускайте и: Столът за мислене: Полезен ли е този метод за обучение на деца?
5. Усмихвайте се и кимайте
Децата са много чувствителни към изражението на лицето на своите родители и всяка авторитетна фигура. Показването на усмивка и кимане е начин за потвърждаване и приемане на това, което казва. Такова мълчаливо одобрение е необходима основа, за да може детето да изрази честно и уверено това, което мисли и чувства.
6. Съвети за насърчаване на активното слушане у децата – избягвайте прекъсвания и разсейване
Активното слушане не може да се проведе в контекст, в който има прекъсвания или разсейване. Телефонът и другите устройства не участват в разговора.
7. Не съдете и не омаловажавайте преживяванията
Основата на активното слушане е отказът от ценностни преценки.
Въпросът е да видите реалността от гледната точка на другия човек. Не квалифицирайте на добро или лошо. Нито трябва да омаловажавате важността на това, което децата чувстват или мислят.
8. Не упреквайте и не прекъсвайте
Да изнасяме лекции или да казваме на детето какво не харесваме в него е идеалният начин да нарушим комуникацията и да го отчуждим. Активното слушане е обратното.
Много родители, за предполагаемото добро на децата си, започват разговор с тях, но им изнасят лекции. Това не е подходящо, нито да ги прекъсвате, докато говорят.
9. Съвети за насърчаване на активното слушане у децата – не контрааргументирайте
Ако детето каже нещо, с което родителят не е съгласен, изходът не е да го оспорвате, а да се опитате да разберете неговата гледна точка. За да започнете полемика, диалогът е на друго място.
Вместо да се насърчава активното слушане, това, което се постига, е задълбочаване на различията. Може би това също ги прави непреодолими.
Активният диалог за слушане не съди и не прекъсва. Има пространство на искреност и пълно внимание към момента.10. Избягвайте „синдрома на експерта”
„Синдромът на експерта“ възниква, когато родителят приеме нагласата да предлага решения на децата си, дори преди да разбере проблема, който имат. Също така, когато родителите се опитват да действат като психолози, обяснявайки на децата причините за тяхното поведение и казвайки им как трябва да ги разбират и какво трябва да правят.
Въпрос на практика и разположение
Родителите са огледало за децата си. Освен това, което казват, децата ще имат предвид това, което правят родителите им. Ето защо, за да се насърчи активното слушане у децата, първото нещо, което трябва да направите, е да усвоите неговите принципи и да ги приложите.
Активното слушане не е изолиран акт, а процес. В семейства, където вече има добра комуникация, тази техника се засилва и задълбочава. Колкото повече се практикува, толкова по-естествен става процесът.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Barlet, X. (1990). Los padres siempre quieren a sus hijos. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 10(1), 15-21.
- Lasso, E. L. (2011). El lenguaje corporal y la comunicación: una mirada desde la Educación Física. Instituto de Investigación en Educación (IEDU).
- Naranjo, M. G. M. (2018). Escucha activa y empática. Editorial Elearning, SL.