Соеви изофлавони и техните потенциални ползи за здравето

Изофлавоните се характеризират с подобна структура на женските естрогени. Оттук и техните интересни ползи за здравето.
Соеви изофлавони и техните потенциални ползи за здравето

Написано от Daniela Echeverri Castro

Последна актуализация: 26 август, 2022

Соевите изофлавони са биоактивни съединения – феноли, които се характеризират със своето фитоестрогенно и антиоксидантно действие. Те присъстват както в растението соя (Glycine max ), така и в неговите странични продукти. Всъщност в днешно време те се разпространяват като хранителна добавка, поради потенциалните им ползи.

Според проучване, публикувано в списанието Nutrients, този фитохимикал е показал ползи за хормоналния баланс, сърдечно-съдовото здраве и превенцията от остеопороза. Приемът му дори се свързва с антидиабетно и противотуморно действие. Искате ли да научите повече по темата?

Соеви изофлавони: употреби и потенциални ползи

Соевите изофлавони имат способността да се свързват с естрогенните рецептори в различни клетки и тъкани. Поради това са категоризирани като “фитоестрогени”.

По този начин тяхното усвояване в тялото влияе върху хормоналното, репродуктивното и метаболитното здраве. Нека разгледаме подробно основните им предимства.

Симптоми на менопаузата

Едно от основните приложения на соевите изофлавони е свързано с менопаузата. По-специално, те се използват като добавка за намаляване на симптоми като нощни горещи вълни, депресия, вагинална сухота и метаболитни нарушения.

Всъщност тези ползи са доказани в няколко проучвания. Преглед, публикуван в списанието Nutrients, съобщава, че изофлавоните са полезни за намаляване на горещите вълни при менопауза, както и за намаляване на загубата на костна плътност, намаляване на кръвното налягане и подобряване на гликемичния контрол на този етап.

Нужда от соеви изофлавони.
Изофлавоните биха намалили вазомоторните симптоми на менопаузата, като горещи вълни.

Синдром на раздразнените черва

Добавката със соеви изофлавони е полезна за пациенти със синдром на раздразнените черва. Това беше установено от проучване, споделено в Middle East Journal of Digestive Diseases, което съобщава, че техният прием намалява симптомите на разстройството и като цяло подобрява качеството на живот на засегнатите пациенти.

Висок холестерол

Както бе споменато по-горе, изофлавоните също имат положително въздействие върху сърдечно-съдовото здраве. По-специално, източници като тофу, темпе и други соеви продукти са показали благоприятни ефекти върху контрола на лошия или LDL холестерол.

Мета-анализ, споделен в The American Journal of Clinical Nutrition, потвърди тези ефекти. Според изследователите соевият протеин с изофлавони е помогнал за подобряване на липидния профил. Не само намалява лошия (LDL) и общия холестерол, но също така поддържа нивата на добрия холестерол стабилни.

Диабет тип 2

Консумацията на соеви изофлавони подпомага превенцията и лечението на диабет тип 2. Според преглед, споделен в International Journal of Molecular Sciences, този фитонутриент засяга правилното функциониране на органите, участващи в диабета като панкреаса, черния дроб и мастната тъкан.

Предишно проучване, споделено в Food & Function, показа подобни резултати. В този случай изследователите заключават, че генистеин – вид изофлавон – има антидиабетни ефекти и е обещаващ кандидат като допълнителен подход за предотвратяване на диабет.

Остеопороза

Соевите изофлавони не са първо средство за лечение на остеопороза. Въпреки това, все още са една от най-препоръчваните хранителни добавки за профилактика на това заболяване.

Преглед, докладван в Journal of Medicinal Food, съобщава, че изофлавоните намаляват загубата на костна плътност, причинена от остеопороза. В допълнение, по-ранно проучване в European Journal of Clinical Nutrition свързва тази добавка със стимулиране на костната плътност при жени в менопауза.

Рак на гърдата

Изследванията за ролята на изофлавоните при рак на гърдата са противоречиви. Докато някои предполагат, че диета, богата на соя, може да намали риска от това заболяване, други проучвания показват, че прекомерният прием на соя увеличава рисковете.

В тази връзка е препоръчително всеки конкретен случай да се прецени с лекар или диетолог. Като цяло, редкият и умерен прием на соя и нейните производни обикновено не представлява проблем.

Възможни странични ефекти на соевите изофлавони

За повечето здрави възрастни умерената консумация на соеви изофлавони не представлява проблем. Страничните ефекти обикновено се свързват с продължителен прием на търговски соеви изофлавонови добавки. Като цяло хранителните източници се понасят добре.

Въпреки това, някои нежелани реакции при приема им са както следва:

  • Загуба на апетит
  • Стомашно-чревен дискомфорт
  • Запек, подуване на корема и гадене
  • Алергични реакции (кожен обрив, сърбеж и в тежки случаи анафилаксия)

Въпреки това, дългосрочният прием на диетични изофлавони в детска възраст е свързан с повишен риск от болест на Кавазаки при деца. Следователно трябва да се избягва на този етап.

Освен всичко друго, излишъците от този фитоестроген могат да доведат до необичаен растеж на маточната тъкан, както и до повишен риск от рак на гърдата.

Малко тофу.
Консумацията на соя и нейните производни, при здрави възрастни, без прекаляване, не би трябвало да води до здравословни проблеми.

Съдържание на изофлавони в соята и нейните производни

Като цяло, предложеното количество изофлавони варира от 40 mg/ден до 80 mg/ден (оптимално количество). Въпреки това, приемането на до 100 mg/ден се счита за безопасно до 3 месеца.

Изчислено е, че всеки 100 грама (4 унции) соеви зърна и техните производни осигуряват следното количество изофлавони:

  • Соя: 60-239 мг.
  • Соев шрот: 60-235 мг.
  • Соеви протеини: 45-200 mg.
  • Соево мляко: 1-31 мг.
  • Темпе : 43-63 mg.
  • Тофу: 10-50 мг.
  • Мисо: 20-100 мг.

Какво трябва да запомните за соевите изофлавони?

Соевите изофлавони са вид фитоестроген, който е свързан с хормонални, метаболитни, репродуктивни и сърдечно-съдови ползи за здравето. Тяхната умерена и рядка консумация може да благоприятства профилактиката и лечението на някои хронични заболявания.

Въпреки това, когато става въпрос за приемането им като добавка, най-добре е да се консултирате с лекар или диетолог. Имайте предвид, че в някои случаи това може да бъде контрапродуктивно.

При високи или продължителни дози рискът от нежелани реакции се увеличава.
[/atomik-in-text].

 

Може да ви заинтересува ...
Джакфрут: Плодът, който е победител сред веганите
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Джакфрут: Плодът, който е победител сред веганите

Джакфрут се използва като заместител на месото във вегетарианската кухня. Това обаче може да не е най-здравословното.



  • Pabich M, Materska M. Biological Effect of Soy Isoflavones in the Prevention of Civilization Diseases. Nutrients. 2019 Jul 20;11(7):1660. doi: 10.3390/nu11071660. PMID: 31330799; PMCID: PMC6683102.
  • Desmawati D, Sulastri D. Phytoestrogens and Their Health Effect. Open Access Maced J Med Sci. 2019 Feb 14;7(3):495-499. doi: 10.3889/oamjms.2019.044. PMID: 30834024; PMCID: PMC6390141.
  • Chen LR, Ko NY, Chen KH. Isoflavone Supplements for Menopausal Women: A Systematic Review. Nutrients. 2019 Nov 4;11(11):2649. doi: 10.3390/nu11112649. PMID: 31689947; PMCID: PMC6893524.
  • Jalili M, Vahedi H, Janani L, Poustchi H, Malekzadeh R, Hekmatdoost A. Soy Isoflavones Supplementation for Patients with Irritable Bowel Syndrome: A Randomized Double Blind Clinical Trial. Middle East J Dig Dis. 2015 Jul;7:170-6. PMID: 26396720; PMCID: PMC4560632.
  • Taku K, Umegaki K, Sato Y, Taki Y, Endoh K, Watanabe S. Soy isoflavones lower serum total and LDL cholesterol in humans: a meta-analysis of 11 randomized controlled trials. Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1148-56. doi: 10.1093/ajcn/85.4.1148. Erratum in: Am J Clin Nutr. 2007 Sep;86(3):809. PMID: 17413118.
  • Kuryłowicz A. The Role of Isoflavones in Type 2 Diabetes Prevention and Treatment-A Narrative Review. Int J Mol Sci. 2020 Dec 28;22(1):218. doi: 10.3390/ijms22010218. PMID: 33379327; PMCID: PMC7795922.
  • Gilbert ER, Liu D. Anti-diabetic functions of soy isoflavone genistein: mechanisms underlying its effects on pancreatic β-cell function. Food Funct. 2013 Feb;4(2):200-12. doi: 10.1039/c2fo30199g. PMID: 23160185; PMCID: PMC3678366.
  • Zheng X, Lee SK, Chun OK. Soy Isoflavones and Osteoporotic Bone Loss: A Review with an Emphasis on Modulation of Bone Remodeling. J Med Food. 2016 Jan;19(1):1-14. doi: 10.1089/jmf.2015.0045. Epub 2015 Dec 15. PMID: 26670451; PMCID: PMC4717511.
  • Ma, DF., Qin, LQ., Wang, PY. et al. Soy isoflavone intake inhibits bone resorption and stimulates bone formation in menopausal women: meta-analysis of randomized controlled trials. Eur J Clin Nutr 62, 155–161 (2008). https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602748
  • Portman MA, Navarro SL, Bruce ME, Lampe JW. Soy isoflavone intake is associated with risk of Kawasaki disease. Nutr Res. 2016 Aug;36(8):827-34. doi: 10.1016/j.nutres.2016.04.002. Epub 2016 Apr 12. PMID: 27440537; PMCID: PMC4987172.
  • Wood CE, Appt SE, Clarkson TB, Franke AA, Lees CJ, Doerge DR, Cline JM. Effects of high-dose soy isoflavones and equol on reproductive tissues in female cynomolgus monkeys. Biol Reprod. 2006 Sep;75(3):477-86. doi: 10.1095/biolreprod.106.052142. Epub 2006 May 24. PMID: 16723506.