Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност

Нарушение на дефицита на вниманието / хиперактивност или СДВХ е по-често при момчета, отколкото момичета. Прочетете всичко за това в тази интересна статия!
Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност
Alejandro Duarte

Прегледано и одобрено от биотехнолог Alejandro Duarte.

Написано от Редакционен екип

Последна актуализация: 11 август, 2023

Както подсказва името му, нарушение на дефицита на вниманието / хиперактивност или ADHD е невробиологично разстройство, което се проявява през детството . Като цяло той засяга повече от 5% от децата по света и над 6% от децата в Испания. Освен това е по-често при момчета, отколкото при момичета.

За щастие, проучванията показват, че разстройството може да реагира добре на ранна диагноза и правилно лечение. Сега, нека научим повече за това разстройство!

Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност

Причини

Поради сложността на това разстройство не е установена нито една причина. По същество това е хетерогенно разстройство с няколко подтипа, което е резултат от различни рискови фактори.

Професионалистите не знаят точно какво го причинява. Те обаче са открили, че генетичните фактори и факторите на околната среда оказват голямо влияние върху неговото развитие . В този случай говорим за пренатални, перинатални и постнатални фактори.

Освен това, ADHD има наследственост от 76%. Това означава, че средно 76% от факторите, свързани с разстройството, са свързани с гени, а останалите с негенетични фактори.

И накрая, показано е, че близките на хора с това неврологично разстройство имат пет пъти по-голям риск да го развият , отколкото тези без фамилна анамнеза за това състояние.

Симптоми на дефицит на вниманието и хиперактивност

симптоми на биполярното разстройство или хиперактивност

Обикновено децата, страдащи от СДВХ, може да имат лоши училищни и социални резултати .

По същество това разстройство има три основни симптома: невнимание, хиперактивност и импулсивност. Тези симптоми се проявяват в по-голяма или по-малка степен в зависимост от подтипа.

  • Първо, в предимно невнимателния подтип повечето от симптомите попадат под невнимание. Обикновено той е най-често срещан сред жените и силно повлиява човек академично.
  • От друга страна, децата с предимно хиперактивно-импулсивен подтип могат да бъдат по-хиперактивни и агресивни.
  • Последният подтип, известен като комбиниран, е най-често срещаният. Оказва влияние върху цялостното представяне.

На следващо място, за да се свържат симптомите на невнимание, хиперактивност и импулсивност с нарушение на дефицита на вниманието / хиперактивност, трябва да бъдат изпълнени определени условия:

  • Първо, симптомите трябва да се проявят преди седемгодишна възраст.
  • Освен това детето трябва да ги показва непрекъснато в продължение на поне шест месеца.
  • Плюс това, симптомите трябва да засегнат детето ви поне в две различни настройки.
  • И накрая, тези симптоми трябва да затруднят значително живота на вашето дете. Следователно това се отразява на тяхното представяне.

Как може да се лекува?

На първо място, психологическата терапия помага да се контролират симптомите на това разстройство и да се подобри работата на детето.

Разстройството на дефицит на вниманието / хиперактивност при деца и юноши обаче трябва да се лекува според нуждите на всеки пациент. Все още няма лечение за ADHD. Следователно лечението има за цел да подобри симптомите и да намали риска от други свързани заболявания.

Обикновено специалистите препоръчват комбинирано лечение за деца и юноши, чийто ADHD умерено или силно влияе върху ежедневието им. Това включва поведенческо, фармакологично и психологическо лечение и психопедагогическа интервенция.

1. Психологическо лечение

Психологът ще ви помогне да се справите с емоционалната болка и хиперактивност

Като цяло психологическите интервенции, които дадоха добри резултати, се основават на принципите на когнитивно-поведенческата терапия.

Те включват:

2. Психо-педагогическо лечение

На следващо място, психолого-педагогическата намеса е основен стълб в комбинираното лечение.

По принцип това включва поредица от интервенции. Те варират от подобряване на академичната ефективност на детето до подобряване на училищната среда.

3. Фармакологично лечение

На следващо място, фармакологичното лечение помага да се намалят основните симптоми на нарушение на дефицита на вниманието / хиперактивност. Като цяло това може да доведе до подобрени академични резултати и поведение.

Същевременно засилва ефекта от психологическите и психо-образователните интервенции. Метилфенидатът, който е стимулант, е популярно лекарство, което лекарите предписват за лечение на това разстройство.

Реалността на дефицит на внимание / хиперактивност

Нарцистично разстройство на личността: снимка на един мъж, който сочи към себе си

Това разстройство може да повлияе на самочувствието на детето.

Това състояние е често срещано. Реалността обаче е, че има широко разпространено невежество за това.

За съжаление, много малко хора са добре информирани за неговото разстройство. Освен това много други погрешно смятат, че СДВХ се причинява от неорганизирана семейна или училищна среда.

Недостатъчната информация за това разстройство има директни последици за пациентите и техните семейства, приятели и останалите хора около тях. Дезинформацията или липсата на информация води до стигма, безчувственост и липса на внимание към разстройството.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Asociación Americana de Psiquiatría (APA) (2013). Manual Estadístico y Diagnóstico de los Trastornos Mentales, quinta edición (DSM-5). Washington, DC: APA.
  • Faraone, S. V., & Larsson, H. (2019). Genetics of attention deficit hyperactivity disorder. Molecular Psychiatry24(4), 562–575. https://doi.org/10.1038/s41380-018-0070-0
  • Lopez, P. L., Torrente, F. M., Ciapponi, A., Lischinsky, A. G., Cetkovich-Bakmas, M., Rojas, J. I., Romano, M., & Manes, F. F. (2018). Cognitive-behavioural interventions for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. TheCochrane Database of Systematic Reviews3(3), CD010840. https://doi.org/10.1002/14651858.CD010840.pub2
  • Osland, S. T., Steeves, T. D., & Pringsheim, T. (2018). Pharmacological treatment for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children with comorbid tic disorders. The Cochrane Database of Systematic Reviews6(6), CD007990. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007990.pub3

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.