Сапиосексуалността: привличане към интелигентните хора

Въпреки че интелигентността е черта, която привлича мнозина, за някои тя се превърна в най-важния фактор за привличане към определен човек. Научете всичко за сапиосексуалността от следващите редове!
Сапиосексуалността:  привличане към интелигентните хора

Последна актуализация: 01 декември, 2021

Сапиосексуалността е термин, който става все по-популярен в света на романтичните връзки. Произхожда от латинската дума sapiens, която означава умен, интелигентен и се използва за означаване на привличането между интелигентните хора.

Въпреки че специалистите заговориха сравнително отскоро за “сапиосексуалността”, тази концепция води началото си от древността. Още 380 г.пр.н.е Платон говори за връзката между любовта и интелекта в книгата си „Пир“. Интелигентността винаги е била привлекателна черта за мнозина. Но при сапиосексуалните, това е чертата, която има най-голямо значение за тях.

От физическото привличане на сапиосексуалността

Физическото привличане само по себе си не е определящо за това дали харесвате един човек или не. Обикновено хората са привлечени от съвкупността от качества в даден човек.

Както всички знаем, физическото привличане играе изключително важна роля в много ситуации, като в приложенията за запознанства, когато се влюбваме и дори когато гласуваме за даден политик. Това е факторът, с който се съобразяват повечето хора (независимо дали си дават сметка за това или не).

Въпреки това само физическото привличане не е достатъчно определящо за това дали ще харесате и ще бъдете привлечени от даден човек. В действителност повечето хора не биват привлечени само от една черта, а от съвкупността от качества, която ги хора да желая някого. Затова поведението, мислите, чувствата и характерът на другия дълбоко влияят върху желанието ви към него. В зависимост от предпочитанията ни, един човек харесва едни качества, а друг – други.

Препоръчваме ви да прочетете и: Привличате хората, които са ваше отражение

Еротиката на мозъка

При сапиосексуалността физическите данни и характерът имат значение. Но тези хора се чувстват по-привлечени от размяната на нови идеи и задълбочените разговори, които ги обогатяват емоционално и интелектуално. Затова за тези хора думите не са само начин за общуване, но и за съблазняване. Те се чувстват много по-привлечени към познанието на дадения човек и към интимността, която може да бъде изградена по време на разговор, отколкото от всяка друга черта.

Различните видове интелигентност

Когато говорим за интелигентността, обикновено я свързваме с висока степен на познание или натрупано знание в даден човек. Но за много от съвременните изследователи това понятие далеч надхвърля представите ни.

Автори като Хауърд Гарднър и теорията му за множествената интелигентност и Даниел Голман с неговата емоционална интелигентност свързват понятието с редица други фактори. Това означава, че сапиосексуалните могат да бъдат привлечени от акедемичните познания или от способността за решаване на сложни задачи, но освен това и от изключително креативни, емоционално зрели хора както и от тези, притежаващи невероятната способност да общуват с другите.

Характерни черти на сапиосексуалността

Обикновено сапиосексуалните са открити хора. Те са отворени към новото и искат да научават и обогатяват познанията си.

В наши дни има много повече информация за интелигентността. Затова сапиосексуалните могат да не се различават твърде много от останалите хора. Може да имат много общи черти с вас, за които дори не сте си помисляли. Някои от характерните им особености са:

  • Те са хора с висока степен на самопознание.
  • Сапиосексуалните са непредубедени хора.
  • Притежават високо ниво на интелигентност.
  • Новото ги привлича.
  • Обикновено са задълбочени и замислени.
  • Готови са да учат и да посветят част от времето си за обогатяване и придобиване на нови знания.
  • Задълбочените разговори ги привличат.
  • Въпреки че сапиосексуалността се наблюдава и при мъжете и при жените, повечето сапиосексуални са дами.

Препоръчваме ви да прочетете и: 6 навика на щастливите двойки

Недостатъци

Интелигентността е просто една черта. Въпреки че е положително качество, чувството да бъдете привлечени от умствените способности на друг човек, може да се окаже нараняващо за някои хора. Това важи за хората с ниско самочувствие, които идеализират останалите, тъй като за тези хора е по-лесно да си представят някой, който не е реален. А това поведение може да ги нарани и да ги накара да се чувстват несигурни.

Признаването и възхищаването на чертите на другия е много полезно в една романтична връзка. Това е вярно, независимо дали става въпрос за интелигентност или някое друго качество. Въпреки това всяка една връзка трябва да бъде балансирана и да не кара нито един от двамата партньори да се чувства по-незначим от това, което е в действителност.

Може да ви заинтересува ...
Асексуалността: Когато не чувствате сексуално желание
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Асексуалността: Когато не чувствате сексуално желание

Асексуалността е нещо, което е невидимо и много малко хора знаят за нея. Тя може да причини огромен стрес в една двойка поради несъвместимостта в ж...



  • Danvila, I. & Sastre, M. A. (2010). Inteligencia Emocional: una revisión del concepto y líneas de investigación. Cuaderno de Estudios Empresariales, Vol. 20, 107-126.
  • Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples veinte años después. Revista de Psicología y educación, Vol. 1, Núm. 1, 27-34.
  • Gignac, G. E., Darbyshire, J. &  Ooi, M. (2018). Some people are attracted sexually to intelligence: A psychometric evaluation of sapiosexuality. Intelligence, 66, 98-111.
  • Gray, P. B., & Garcia, J. R. (2013). Evolution and human sexual behavior. London: Harvard University Press.
  • Walton, M. T., Lykins, A. D., & Bhullar, N. (2016). Beyond Heterosexual, Bisexual and Homosexual: A Diversity on Sexual Identity Expression. Archives of Sexual Behavior, 45(7), 1591-1597.
  • de Landázuri, M. C. O. (2017). ¿ Es el concepto platónico del amor intelectualista? Eros como impulso contemplativo y desiderativo en Platón. In Anales del Seminario de Historia de la Filosofía (Vol. 34, No. 2, pp. 9-25). Universidad Complutense de Madrid.