Психология на цветовете
Живот в черно и бяло – колко скучно и досадно щеше да е! Цветовете играят много важна роля в нашето ежедневие и свят. Знаете ли, че те могат да повлияят на психическото и физическото състояние? В тази статия ще разгледаме заедно психологията на цветовете.
Влиянието на цветовете върху живота ни
Всеки цвят има едно или повече уникални свойства. Вижте някои от ефектите на цветовете върху човешката психика. Преценете как можете да ги използвате, за да разширите възможностите си и да постигнете целите, които сте си поставили.
Червено
Червеният цвят е най-живият и привличащ вниманието сред цветовете в спектъра. Той има способността да стимулира надбъбречните жлези и неврони. Поради това, че е толкова завладяващ, червеното е чудесен цвят за ходене или упражнения, защото тонизира и повишава издръжливостта и желанието да продължавате да ходите. Все пак бъдете внимателни, тъй като твърде много червено може да доведе до стрес, разочарование и дори гняв.
Освен че е стимулиращ, цветът също е символ на любов и страст. Проучванията показват, че мъжът е по-силно привлечен от жена, която е облечена в червено. Ако не сте фенове на този цвят, можете да го използвате като акцент, например червено червило или шнола за коса.
Жълто
Когато мислим за жълто, често го свързваме със светлината и топлината на слънцето и поради тази причина жълтото е мощен антидепресант. Когато сме заобиколени от този цвят, тялото освобождава невротрансмитер, наречен серотонин, който се свързва с чувството на щастие и благополучие. Проучванията показват, че жълтото подобрява концентрацията и активира нервната система. То е идеално за офиси или други помещения, където е нужно да отприщим творческия талант.
От друга страна обаче, бебетата плачат по-често в жълта стая, а някои хора имат трудности да останат търпеливи или да заспят около жълто. И накрая, това е подходящ цвят за ускоряване обмяната на веществата и е често срещан цвят сред храните.
Синьо
Проучванията показват, че синият цвят може да предизвика взрив от креативност в ума. Нещо повече, доказано е, че има успокояващ ефект. Въпреки това, продължително излагане на син цвят води до депресия и чувство на тъга. Синьото също се свързва със студ, както и сериозност и формалност, което обяснява употребата му в много корпоративни лога.
Човешкият мозък възприема сините предмети като по-леки и затова по-малките тежести във фитнес залите често са именно в този цвят. Това е цвят, който не се среща често в храните, тъй като се свързва с отрови и всъщност може да ни накара да загубим апетит (въпреки че това може да бъде нещо положително за хората, които спазват диета).
Черно
Черното символизира власт, сила, интелект и знания. Това е най-популярният цвят в модната индустрия, защото отдавна се свързва със стил и има отслабващ ефект. Той също е дързък, агресивен тон и е един от любимите на спортните отбори (например на Националния отбор по ръгби на Нова Зеландия), които искат да сплашат съперника си.
Бяло
Бялото е най-неутралният тон, който съществува, символ на непорочност и чистота. Това е цветът на сватбените рокли и бебешките дрехи; лекари и медицински сестри носят бели униформи. Бялото дава усещане за чистота и изтънченост в същото време. Този цвят също създава допълнителен ефект за успокояване и освежаване на стаите.
Зелено
Цветът на природата, зеленото, е най-използваният цвят в интериорния дизайн. Благодарение на успокояващия си ефект той облекчава стреса и грабва вниманието. Много училища избират училищните дъски с този цвят точно поради тази причина. Точно поради влиянието на цветовете, клиентите често прекарват повече време (и харчат повече пари) в магазини, в които зеленото присъства в интериора.
Розово
Смятан за “женски”, розовото е най-романтичният сред цветовете. Той се свързва с чувство на мир и спокойствие и се използва от родителите за децата им. Известно е, че успокоява нервите и намалява тревожността. Някои затвори боядисват стените на общите помещения в розово, за да поддържат затворниците спокойни. Дори и да искате, не може лесно да се ядосате в розова стая, защото сърдечният мускул не реагира толкова бързо.
Лилаво или виолетово
Дълго време свързван с кралските особи, лукс и изисканост, лилавото придава на всеки, който го носи, нотка на богатство и елегантност. Според наблюдения за въздействието на цветовете, той насърчава дълбоки размисли и духовност. Лилавото също засилва и подобрява сексуалността, което го прави добър избор за спалнята на двойката.
Прочетете и това: 7 красиви японски думи, които стимулират личностното израстване
Оранжево
Един истински грабващ окото цвят, с ефекти, подобни на жълтото, оранжевото е най-добрият избор в гардероба ви, ако искате да подобрите настроението си и да сте по-бдителни и енергични. Комбинирайте с червено и гарантирано ще бъдете напълно будни и жизнени през целия ден. Оранжевото стимулира умствената дейност и е подходящо за учене, както и за възбуждане на апетита.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Akers, A., Barton, J., Cossey, R., Gainsford, P., Griffin, M., & Micklewright, D. (2012). Visual Color Perception in Green Exercise: Positive Effects on Mood and Perceived Exertion. Environmental Science & Technology, 46(16), 8661–8666. https://doi.org/10.1021/es301685g
- Bakhshi, S., & Gilbert, E. (2015). Red, Purple and Pink: The Colors of Diffusion on Pinterest. PLoS One, 10(2), e0117148. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117148
- Costa, M., Frumento, S., Nese, M., & Predieri, I. (2018). Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall. Frontiers in Psychology, 9, 1580. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01580
- Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The influence of colour on memory performance: a review. The Malaysian Journal of Medical Sciences, 20(2), 3–9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743993/
- Elliot, A. J. (2015). Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work. Frontiers in Psychology, 6, 368. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00368
- Jalil, N. A., Yunus, R. M., & Said, N. S. (2012). Environmental Colour Impact upon Human Behaviour: A Review. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 35, 54–62. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.062
- Jonauskaite, D., Wicker, J., Mohr, C., Dael, N., Havelka, J., Papadatou-Pastou, M., Zhang, M., & Oberfeld, D. (2019). A machine learning approach to quantify the specificity of colour–emotion associations and their cultural differences. Royal Society Open Science, 6(9), 190741. https://doi.org/10.1098/rsos.190741
- Oberfeld, D., Hecht, H., & Gamer, M. (2010). Surface Lightness Influences Perceived Room Height. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(10), 1999–2011. https://doi.org/10.1080/17470211003646161
- Piqueras-Fiszman, B., Alcaide, J., Roura, E., & Spence, C. (2012). Is it the plate or is it the food? Assessing the influence of the color (black or white) and shape of the plate on the perception of the food placed on it. Food Quality and Preference, 24(1), 205–208. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2011.08.011
- Rowland, H. M., & Burriss, R. P. (2017). Human colour in mate choice and competition. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1724), 20160350. https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0350
- Terwogt, M. M., & Hoeksma, J. B. (1995). Colors and Emotions: Preferences and Combinations. The Journal of General Psychology, 122(1), 5–17. https://doi.org/10.1080/00221309.1995.9921217
- Vandewalle, G., Schmidt, C., Albouy, G., Sterpenich, V., Darsaud, A., Rauchs, G., Berken, P.-Y., et al. (2007). Brain Responses to Violet, Blue, and Green Monochromatic Light Exposures in Humans: Prominent Role of Blue Light and the Brainstem. PLoS One, 2(11), e1247. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001247
- Yildirim, K., Hidayetoglu, M. L., & Capanoglu, A. (2011). Effects of Interior Colors on Mood and Preference: Comparisons of Two Living Rooms. Perceptual and Motor Skills, 112(2), 509–524. https://doi.org/10.2466/24.27.pms.112.2.509-524