Постоянно чувствате вина и сте в лошо настроение

Когато се погледнете в огледалото, виждате само провал. Защо?
Постоянно чувствате вина и сте в лошо настроение

Последна актуализация: 12 януари, 2019

Когато постоянно чувствате вина за неща, за които не сте отговорни, това трябва да ви накара да заподозрете, че е налице проблем. Важно е да започнете лечение на мига, за да избегнете допълнително влошаване.

Понякога едно гласче вътре в нас внезапно проговаря и ни изпълва с чувство за вина. Казва ни, че правим всичко по неправилния начин, че нищо не си струва и, независимо колко усилия полагаме, нищо няма да излезе.

Това е моментът, в който пациенти, страдащи от дистимия, усещат хроничен дискомфорт и биват връхлитани от лошо настроение, загубвайки интерес към всичко наоколо. Те отвръщат на околния свят с апатия и негативизъм спрямо абсолютно всичко.

Дотук описахме все симптоми, които са характерни за тип депресия, която в самото начало може да бъде лека или дори средна. Проблемът е, че ако остане нелекувано, това състояние се влошава.

Нека сега да обърнем по-сериозно внимание на тези 2 популярни симптома.

В зависимост от това как повлияват живота на човека и до колко успява той да контролира чувството за вина и лошото настроение, може да става дума или за труден период в житейския път, или за депресия.

Когато чувствате вина и сте постоянното в лошо настроение

Когато у дома нещо се нацапа и не го изчистите възможно най-бързо, започвате да изпитвате вина. Дори когато изядете нещо в повече или пък проведете разговор с човек, за което след това съжалявате, отново ви завладява онова лошо чувство… чувствате вина.

Когато се погледнете в огледалото, виждате само провал.

Всички тези чувства взети заедно, съдържащи негативни емоции ден след ден, в продължение на няколко месеца, са недвусмислен признак, че нещо вътре във вас не е наред.

Нито един човек не може да живее в сянката на вината, като постоянно надвиснал над главата нож.

чувствате вина преборете се с това

Още едно време Фройд е казал, че „прекомерното чувство за вина и самообвиняването са ключът към разбирането на депресията“. С помощта на магнитен резонанс учените са успели да открият, че тази емоция се заражда в мозъка.

Вината и самообвиняването са „удар“ върху мозъка

Изследването, което разглежда влиянието на чувството за вина върху мозъка, е публикувано в списание General Psychiatry. То казва следното:

  • Мозъчната структура, която отговоря за способността за рационализиране и справяне с чувството за вина, е предният темпорален лоб. Тази част от мозъка е свързана със социалното поведение и позволява на човека да гледа на нещата в живота обективно.
  • При хората, които страдат от депресивни разстройства, тази зона не функционира, а това води до прекомерно активиране на субгенуалния префортален кортекс.
  • По този начин човекът е неспособен да гледа на другите около себе си като на отговорни за това, което правят (ако някой ги нарани, ядоса ги или ги измами): той приема всичко лично, обяснява си го със собственото си поведение.

Човек се озовава в реалност, която е ясно визуализирана в мозъка.

Според експерти, ако това състояние остане нелекувано, то може дори да провокира известна доза агресивност, забележимо понижаване на самочувствието, а в най-лошите случаи – усещането, че всичко излиза извън контрол и че да се живее, не си струва.

Усещането е изключително болезнено.

Лошите настроения като ежедневен спътник

Лошото настроение и усещането сякаш реалността е загубила своя естествен блясък са характерен симптом на дистимията.

  • Апатия, липса на енергия, проблеми със съня, засилване или отслабване на апетита, изпадане в периоди, в които човек има нужда да избяга от хората или пък да бъде разбран – всичко това са симптоми на този тип депресия. Тя до известна степен може да бъде генетично предопределена.

Най-сложната част от скритата депресия е, че е възможно в продължение на години да живее с усещането за дисфункционалност. Отивате на работа, грижите се за дома и семейството си, но всичко това ви се струва безразлично. Ясно усещате, че не изпитвате щастие.

С всеки изминал ден ви е по-трудно и по-трудно да се събуждате…

когато чувствате вина допускате лошото настроение

В момента, в който усетите, че тази сянка е надвиснала над вас, трябва да потърсите специализирана помощ. Не е нормално ежедневието ви да е изпълнено с лошо настроение и чувство за вина. Трябва да се изправите срещу проблема лице в лице.

Чувствате вина – стратегии за справяне ден след ден

За да се справите с депресията и за да спрете да чувствате вина, категорично се нуждаете от лечение, терапия, сила на волята и подкрепа от хората, които ви обичат.

Това означава, че всеки един от вас трябва да открие онази стратегия, която работи при него. Всеки човек е уникален и няма 2 идентични типа депресия.

При всички положения е добра идея да приложите тези простички препоръки в ежедневния си живот.

чувствате вина - как да се справите с това

  • Движете се, тренирайте, бъдете на слънце. Това означава, че трябва да излизате извън дома си, да се заобикаляте с „живот“, да движите своето тяло и да го използвате, за да провокирате и създава удивителни промени в мозъка.
  • Спрете това негативно блуждаете на мозъка. Трябва да сложите край на менталния шум, край на „Не мога“, „Виновен съм“.
  • Вашите негативни мисли не са реални. Те са продукт на възприятия, а последните невинаги са истинни.
  • Визуализирайте промяната всеки ден. Вижте как животът може бъде изпълнен с по-добро настроение, повече баланс и вътрешен мир.

Борете се, за да изпълните своята мечта.

Може да ви заинтересува ...
5 форми на емоционално насилие, които невинаги разпознаваме навреме
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
5 форми на емоционално насилие, които невинаги разпознаваме навреме

Без да оставя белези по кожата, то влияе върху съзнанието ни. За съжаление често ни отнема дълго време да осъзнаем, че сме подложени на емоционално...



  • World Health Organization. (2012). Depression, A Hidden Burden. Fact Sheet N°369.
  • Echeburúa, E., de Corral, P., & Amor, P. J. (2001). Estrategias de Afrontamiento ante los sentimientos de culpa. Análisis y Modificación de Conducta.
  • Echeverría, R. (2011). Emociones y Estados de Ánimo. In Ontología del Lenguaje.
  • Ministerio de Salud, C. (2013). Depresion. Journal of Chemical Information and Modeling. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Green, S., Ralph, M. A. L., Moll, J., Deakin, J. F., & Zahn, R. (2012). Guilt-selective functional disconnection of anterior temporal and subgenual cortices in major depressive disorder. Archives of General Psychiatry, 69(10), 1014-1021.