Остеопороза при жените: превенция и лечение

Полът, телосложението и възрастта са три от рисковите фактори извън нашия контрол.
Остеопороза при жените: превенция и лечение
José Gerardo Rosciano Paganelli

Написано и проверено от лекар José Gerardo Rosciano Paganelli.

Последна актуализация: 27 февруари, 2019

Както знаете, жените са тези, които обикновено страдат от остеопороза, при което костите губят своята маса. Те стават по-крехки и дори може да се изкривят, което води до голямо ежедневно страдание.

Съществува ли ефективно лечение? За съжаление, такова досега не е измислено. Но можем да следваме редица стратегии, чрез които да облекчим въздействието на това заболяване и по този начин да подобрим качеството си на живот. Каним ви да научите повече за остеопороза при жените в следната статия.

Какви са рисковите фактори за заболявяне от остеопороза?

Рискови фактори за заболявяне от остеопороза

костите
по-силни и по-здрави кости.
Недостиг на калций, флуорид или витамин D

1. Рискови фактори извън нашия контрол:

  • Женски пол

Точно така. Това може да ви се струва несправедливо, но нашите характери, генетиката и хормонални фактори са това, което ще определи, дали ще страдаме от това заболяване, което може да стане хронично в дългосрочен план и с което трябва да се научим да живеем.

  • Възраст

Това е въпрос на време, което също е неизбежно. С напредването на възрастта е по-вероятно да развием остеопороза. Това е нормално.

  • Генетика

Имате ли член на семейството, който страда или е страдал от остеопороза? Може би майка ви или баба ви? Ако е така, същестува по-голям шанс и вие да се разболеете. Имайте го предвид и взимайте мерки, докато сте още млада.

  • Менопаузата

Хормоналните промени, причинени от менопаузата, също увеличават риска да се разболеете от остеопороза. Друг предупредителен знак е, ако менопаузата започне по-рано, например около 45-годишна възраст.

  • Телосложение

Ако сте малко по-дребничка и стройна, рискът от остеопороза е по-висок.

Как мога да се излекувам от остеопороза

2. Рискови фактори, които можем да контролираме:

  • Един от рисковите фактори, които трябва да имаме предвид, е недостигът на калций и витамин D. Затова не трябва да забравяте да поддържате високи нива и на двете.
  • Избягвайте алкохола и подсладените газирани напитки и т.нар. “натурални” сокове. Тези безалкохолни напитки, които обичаме толкова много, често умело извличат калция от костите.
  • Пушите ли? Най-добре още днес се откажете от този толкова нездравословен навик!
  • Хранителни разстройства като анорексия. Ако преминавате през дълги периоди на такива разстройства, костите ще страдат от тях.
  • Ниски нива на естроген или тестостерон могат да доведат до остеопороза. Внимавайте и за нарушения на функциите на щитовидната жлеза, тъй като те също причиняват намаляване на костната маса.
  • Бъдете внимателна с лекарства от типа на кортикостероиди, защото дългосрочното лечениe на възпаление с такива лекарства може да доведе до много проблеми. Това важи и за лекарства за стомашни киселини – те намаляват усвояването на калций и причиняват остеопороза. Използвайте ги умерено и никога не злоупотребявайте с тях!

Как мога да се излекувам от остеопороза?

При остеопороза включете в диетата си тиквени семки.

да спазвате предписанията на вашия лекар.

Не е редно само да пиете обезболяващи лекарства, затова приложете на практика тези прости съвети и се радвайте на живота!

1. Плуване

Знаете, че заседналият начин на живот допринася за загубата на костна плътност. Диагнозата „остеопороза” не значи, че трябва да спрете да се движите. Плуването 3 пъти седмично ще ви помогне много и вашата ситуация ще се подобри. То ще съдейства да се избегне загубата на костна маса и плътност и ще забележите, че можете да вършите повече неща с по-голяма мобилност и по-малко болка.

2. Магнезий и витамин D

Можете да използвате добавки, които се продават в аптеките, или да говорите с вашия лекар и да помолите да ви предпише такива. Включете някои крайно необходими елементи в диетата си, като спанак, тиквени семки, кафяв ориз, риба, авокадо, натурално кисело мляко, банани, сушени смокини, тъмен шоколад …

3. Хвощ и глухарче

Тези билки са просто чудесни, тъй като ви помагат да компенсирате недостига на силиций, от който жените по принцип са склонни да страдат. Ако пием чай от тези билки всеки ден, ще можем по-добре да синтезираме калций.

4. Череши и лимон

Тези два плода са от съществено значение. Може би не е лесно да намерите череши, но поне пийте чаша лимонов сок всеки ден. Защо? Лимонът е богат на калций и витамин C, което ще гарантира правилно калциране на вашите кости.

Може да ви заинтересува ...
3 богати на магнезий смутита: За по-добро здраве!
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
3 богати на магнезий смутита: За по-добро здраве!

Тези богати на магнезий смутита са страхотен начин са решаване на проблема с дефицита на този минерал. Ето как да си ги приготвите.



  • Sözen T, Özışık L, Başaran NÇ. An overview and management of osteoporosis. Eur J Rheumatol. 2017;4(1):46-56. doi:10.5152/eurjrheum.2016.048
  • Stewart TL, Ralston SH. Role of genetic factors in the pathogenesis of osteoporosis. J Endocrinol. 2000;166(2):235-245. doi:10.1677/joe.0.1660235
  • Wardlaw GM. Putting body weight and osteoporosis into perspective. Am J Clin Nutr. 1996;63(3 Suppl):433S-436S. doi:10.1093/ajcn/63.3.433
  • Kling, J. M., Clarke, B. L., & Sandhu, N. P. (2014). Osteoporosis prevention, screening, and treatment: a review. Journal of women’s health (2002), 23(7), 563–572. https://doi.org/10.1089/jwh.2013.4611
  • Yoon, V., Maalouf, N.M. & Sakhaee, K. The effects of smoking on bone metabolism. Osteoporos Int 23, 2081–2092 (2012). https://doi.org/10.1007/s00198-012-1940-y
  • Weitzmann, M. N., & Pacifici, R. (2006). Estrogen deficiency and bone loss: an inflammatory tale. The Journal of clinical investigation, 116(5), 1186–1194. https://doi.org/10.1172/JCI28550
  • Briot, K., & Roux, C. (2015). Glucocorticoid-induced osteoporosis. RMD open, 1(1), e000014. https://doi.org/10.1136/rmdopen-2014-000014
  • J. A. Todd, R. J. Robinson. 2003. Osteoporosis and exercise. Postgraduate Medicine Journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1742726/pdf/v079p00320.pdf
  • Yanlin Su; Zhe Chen. 2020. Swimming as Treatment for Osteoporosis: A Systematic Review and Meta-analysis. BioMed Research International. https://www.hindawi.com/journals/bmri/2020/6210201/
  • Castiglioni, S., Cazzaniga, A., Albisetti, W., & Maier, J. A. (2013). Magnesium and osteoporosis: current state of knowledge and future research directions. Nutrients, 5(8), 3022–3033. https://doi.org/10.3390/nu5083022
  • Wirngo, F. E., Lambert, M. N., & Jeppesen, P. B. (2016). The Physiological Effects of Dandelion (Taraxacum Officinale) in Type 2 Diabetes. The review of diabetic studies : RDS, 13(2-3), 113–131. https://doi.org/10.1900/RDS.2016.13.113

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.