Къркоренето на корема: това, което не знаете

Една от причините може да бъде непоносимост към определени храни
 

Съществува нещо повече зад болката от глад, която придружава къркоренето на корема. Вероятно смятате, че тялото се нуждае от храна, но може би изпраща знак за нещо друго.

Храносмилателна система

Важно е да разберете връзката между стомаха и храносмилателната система, за да узнаете по-добре защо се появява къркоренето на корема.

Храносмилателната система представлява дълга тръба, която започва в устата и завършва с аналната кухина. Това е доста проста система, която става по-сложна, когато включва различни органи на тялото.

Храната преминава през храносмилателната системата чрез мускулни контракции (наречени перисталтика), които смилат храната и я разнасят през тялото. Тези контракции също помагат на тялото да комбинира течните с твърдите стомашни киселини.

стомашни киселини

Повечето от шумовете, идващи от тялото, са от храносмилателната система, която смесва съдържанието на стомаха с течностите в него. Въздухът, произведен в системата, започва да се разбива със свиванията на червата, което предизвиква къркоренето на корема.

Вижте и: 5 навика, които причиняват подуването на стомаха

Тези звуци могат да възникнат по всяко време, дори когато не сте гладни. Разликата е, че когато стомахът е пълен, тези звуци са по-трудно уловими.

 

Ако стомахът е празен, защо храносмилателната система се свива? Около 2 часа, преди стомахът да се изпразни напълно, започва произвеждането на някои хормони, които стимулират нервната система и изпращат съобщение към мозъка „Хапни още малко.“ 

Мозъкът реагира на тези сигнали, с цел да стимулира перисталтиката. Тези контракции завършват с изпразване на стомаха и дори може да предизвикат други симптоми на глад, така че да имате желание да ядете отново.

Какво предизвиква къркоренето на корема?

Всичко, за което говорихме досега, всъщност е съвсем нормално. Когато къркоренето на корема обаче се появява твърде често, това може да повлияе не само върху здравето, но и върху храносмилателния процес. Къркоренето на корема може да се дължи на нещо повече от глад.

Строгите диети

Ако ядете по-малко от това, което сте свикнали да консумирате през деня или вечер, това може да затрудни храносмилателната система. Строгите диети често включват храни, които съдържат определени хранителни вещества или големи количества калории. Така те водят до прекомерни шумове в стомаха, защото храната се усвоява по-бързо и се провокират сигнали за глад .

Консумация на безалкохолни напитки

Сместа от газове и въздух в стомаха също може да предизвика къркорене. Ако консумирате безалкохолни или други газирани напитки, това може да повиши количеството на мехурчета в храносмилателната система, които след това се пукат и произвеждат стомашни звуци.

 

Вижте и: Причини и лечение на възпалението на стомаха

Когато тялото не може да елиминира или изхвърли този излишен въздух по естествен начин, процесът се извършва в храносмилателната система. Прекалено бързото хранене или поглъщането на въздух заедно с храната води до къркоренето на корема.

безалкохолните напитки предисвикват къркоренето на корема

Непоносимост към определени храни

Лактозата в млякото, киселото мляко, сметаната и сиренето са сред най-честите храни, към които някои хора развиват непоносимост. Когато тези компоненти се задържат в корема твърде дълго, бактериите, които присъстват в тях, могат да започнат да произвеждат допълнително газ и мехурчета в храносмилателната система.

Винаги се въздържайте от храните, към които имате непоносимост.

Язви

Язвите в храносмилателната система също може да бъдат една от причините. Това състояние е съпроводено с болка и дискомфорт и няма нищо общо с глада. Следвайте подходяща диета, която ще се справи с този проблем.

Симптоми на синдром на раздразнено черво

Симптомите на синдром на раздразнено черво са сходни с тези на язвите, тъй като, в допълнение към къркоренето, се появяват силни болки след консумацията на определени храни.

симптоми на раздразненото черво

Как да контролирате състоянието?

Когато състоянието не е пряко свързано с медицинско заболяване, може да предприемете някои неща, за да го контролирате или облекчите.

 
  • Дъвчете добре храната. Когато тялото смесва твърдите вещества и течностите, в стомаха ще се произвежда по-малко газ.
  • Не дишайте твърде дълбоко по време на хранене, за да намалите количеството въздух, което поемате.
  • Яжте по-малко. Леките закуски са по-лесни за храносмилане и не позволяват на стомаха да изпраща сигнали за глад към мозъка.

 

къркоренето на корема

  • Kajander, K., Myllyluoma, E., Rajilić-Stojanović, M., Kyrönpalo, S., Rasmussen, M., Järvenpää, S., … Korpela, R. (2008). Clinical trial: Multispecies probiotic supplementation alleviates the symptoms of irritable bowel syndrome and stabilizes intestinal microbiota. Alimentary Pharmacology and Therapeutics. https://doi.org/10.1111/j.1365-2036.2007.03542.x
  • Ritchie, M. L., & Romanuk, T. N. (2012). A meta-analysis of probiotic efficacy for gastrointestinal diseases. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0034938
  • Huizinga, J. D., & Lammers, W. J. E. P. (2008). Gut peristalsis is governed by a multitude of cooperating mechanisms. AJP: Gastrointestinal and Liver Physiology. https://doi.org/10.1152/ajpgi.90380.2008