5 ключа за предотвратяване на синдрома на разбитото сърце

Синдромът на разбито сърце се класифицира като признак на инфаркт. Като се има предвид това, това е временно увеличаване на веществата, които пряко засягат сърцето ви.
5 ключа за предотвратяване на синдрома на разбитото сърце
Valeria Sabater

Написано и проверено от психолог Valeria Sabater.

Последна актуализация: 30 септември, 2022

Това състояние засяга повече хора, отколкото знаем. Важно е да знаете както симптомите, така и как да предотвратите синдрома на разбитото сърце. Нека да го разгледаме.

Синдромът на разбито сърце е сърдечно заболяване със същите признаци като инфаркт. Но има много ниска смъртност. Също така, като общо правило, се наблюдава по-често при жените.

Звучи поетично, но далеч не е така. Синдромът на разбитото сърце е известен още като кардиомиопатия на такоцубо, синдром на апикално балониране и стресова кардиомиопатия.

Каквото и име да използвате, синдромът обикновено се случва след травматично събитие. Това може да е изключително емоционално въздействие или ситуация на силен стрес.

Хората, които страдат от него, вярват, че имат инфаркт.

Като общо правило медицинският персонал следва същия протокол, както при инфаркти. Това означава бързи реакции. Когато обаче получат обратно резултатите от теста, виждат нещо различно.

Сърцето е деформирано. Това е лека контракция на лявата камера, която придава на сърцето форма на конус.

За първи път това сърдечно заболяване е открито в Япония през 90-те години. Формата на сърцето на изображенията напомня на лекарите за капан за риболов. Този конкретен капан се използва от японски рибари за улов на октоподи.

Името на капана: takotsubo. Оттук и името на болестта: такоцубо кардиомиопатия.

Какво знаем за синдрома на разбитото сърце и какви са неговите симптоми?

Синдрома на разбитото сърце

Синдромът на разбитото сърцее сърдечно заболяване, което е идентифицирано едва преди около 20 години.
  • Това се случвало и преди: на хората със симптоми на сърдечен удар бе казвано, че това е само предупреждение.
  • Това обаче се промени, когато лекарите вече имаха повече диагностични тестове. Те започнаха да забелязват, че става въпрос за нещо различно.

New England Journal of Medicine публикува проучване през 2015 г. Това проучване обяснява основите на „Синдрома на разбитото сърце“.

Ето какво трябва да знаете за него.

Не е сърдечна недостатъчност

Хората, които страдат от това разстройство, могат да прекарат няколко дни, без да знаят какво се е случило с тях.

  • Те имат същите симптоми като инфаркт. Но няма артериално запушване, спиращо кръвния поток.
  • Наистина, това е само временно заболяване. Когато някой понесе голямо емоционално въздействие, тялото му реагира. Този отговор обикновено е производството на повече хормони, като например адреналин.
  • Непремереното повишаване на адреналина засяга сърцето. Но адреналинът никога не засяга коронарните артерии.
  • Лявата камера променя формата си за кратко време. Поради това разстройство временно става конусовидна.
  • Това, което човекът усеща след това, е силен натиск, затруднено дишане, замаяност, студена пот и болка в гърдите.

Начини, по които можем да предотвратим синдрома на разбитото сърце

Жена, която прави йога, за да предотврати синдрома на разбитото сърце

Както споменахме в началото, това заболяване засяга предимно жените.

Доктор Илан Шор Витщайн от университета Джон Хопкинс е един от водещите експерти по това заболяване.

  • Неговото публикувано изследване включва статия в The New England Journal of Medicine. По негова информация жените, преминали през менопауза, имат по-висок риск да страдат от това заболяване.
  • След емоционално събитие се отделят два основни хормона: адреналин и норадреналин. И двата действат като токсин в сърцето. Това е нещо, което се случва по-често при жените.

Какво правят тези катехоламинови хормони? Те временно атакуват сърцето. Но те никога не атакуват клетките.

За да не изпаднем в тази ситуация, ето няколко съвета.

1. След менопаузата се научете да управлявате стреса си

Като цяло нашите хормони ни позволяват да бъдем по-издръжливи. Това е особено вярно по време на детеродна възраст. През това време реагираме по-добре на стреса и безпокойството. След менопаузата обаче нещата се променят и трябва да измислим нови стратегии.

Никой не е имунизиран срещу лоши новини или измами.

Така че това, което можем да направим, е да „тренираме“ ума и тялото си. По този начин каквато и трудност да ни се изпречи, няма да ни сломи. Или поне можем да посрещнем бурята по-добре.

  • Практикувайте йога
  • Посветете два часа на ден на себе си. Прекарайте това време в разходки, медитация, грижа за всякакви малки проблеми, които може да имате. Това може да попречи на къртичините да се превърнат в истински планини и следователно ще предотвратите синдрома на разбитото сърце.

2. Упражнявайте се по половин час всеки ден, за да предотвратите синдрома на разбитото сърце

Нашата цел е да направим сърдечния мускул по-силен и издръжлив. За да направим това, е достатъчно да правим аеробни упражнения.

Опитайте да ходите, танцувате, плувате или някаква друга дейност.

3. Групи за подкрепа: емоционалната подкрепа и помощ са важни

Добрите приятели са добро лекарство за сърцето. Трябва да можем да прекарваме време с хора, с които можем да бъдем автентични. Не се съмнявайте в силата на приятел, който може да облекчи бремето ви.

Да знаем, че сме разбрани, подкрепени и чути, е жизненоважно за нашето здраве.

4. Добра храна, добри навици

Ако искаме да предотвратим синдрома на разбитото сърце, стресът е ключовият фактор. Това е особено вярно на емоционално ниво. Така че трябва да можем правилно да управляваме стреса си.

  • Трябва да се съсредоточим върху здравето на сърцето. Това може да предотврати възникването на проблеми. Освен това ще позволи на сърцето ви да се излекува възможно най-бързо, ако нещо се случи.
  • Яжте пресни плодове и зеленчуци всеки ден. Ако е възможно, трябва да ядете особено червени, лилави и оранжеви плодове и зеленчуци. Те имат най-много антиоксиданти. А антиоксидантите са много важни за здравето на сърцето.

5. Подредете приоритетите си: Правете си периодични прегледи

Вашето семейство е много важно за вас, нали? Вие се тревожите за тях всеки ден. Дори правите всичко възможно, за да ги направите щастливи.

  • Запомнете обаче следното: трябва да се грижите и за себе си. Ако нещо като синдром на разбито сърце ви засегне, вие също може да не сте в състояние да се грижите за тях.
  • Уверете се, че говорите с вашия лекар. Важно е да планирате рутинни прегледи. Обърнете внимание на вашия холестерол, кръвно налягане, тегло и ниво на кръвната захар.

Всичко това са показатели за здравето на нашето сърце. Направете приоритет промяната на начина ви на живот. Уверете се, че вие и вашето сърце сте в синхрон и ще можете лесно да предотвратите синдрома на разбитото сърце.

Може да ви заинтересува ...
8 храни за здраво сърце
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
8 храни за здраво сърце

Ако се интересувате от храни за здраво сърце, трябва да знаете кои храни трябва да се възползвате по-често в диетата си.



  • Petritsch, B., Wendel, F., Leyh, R. G., & Frantz, S. (2011). The broken heart. Circulation. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.110.988121
  • Mahajani, V., & Suratkal, V. (2016). Broken heart syndrome. Journal of Association of Physicians of India. https://doi.org/10.1016/j.jradnu.2016.04.002
  • Peters, M. N., George, P., & Irimpen, A. M. (2015). The broken heart syndrome: Takotsubo cardiomyopathy. Trends in Cardiovascular Medicine. https://doi.org/10.1016/j.tcm.2014.11.005
  • Ghadri, Jelena-Rima et al. “International Expert Consensus Document on Takotsubo Syndrome (Part I): Clinical Characteristics, Diagnostic Criteria, and Pathophysiology” European heart journal vol. 39,22 (2018): 2032-2046.
  • Templin C, Ghadri JR, Diekmann J, et al. Clinical Features and Outcomes of Takotsubo (Stress) Cardiomyopathy. N Engl J Med. 2015;373(10):929-938. doi:10.1056/NEJMoa1406761