Какво означава, ако детето ми играе така, сякаш е от другия пол?
По-често момчетата играят с коли или спортуват, а момичета играят с кукли или се обличат като мама. Това очакваме от времето, когато са бебета и ги обличаме в синьо и/или в розово. Въпреки това, ако забележим, че детето ни играе, сякаш е от другия пол, трябва да имаме предвид определени неща.
Детската сексуалност се проявява в първите години от живота им. Те са любопитни да откриват и наблюдават телата си. Децата използват играта, за да изследват и имитират поведението , което виждат около себе си. Те се идентифицират с мама или татко, в зависимост от пола си.
Въпреки това, когато видим момче или момиче да играе така, сякаш е от другия пол, ние сме склонни да интерпретираме, че това не съответства непременно на развитието на различна сексуална ориентация у децата, а просто те притежават вродено любопитство да учат и изследват.
Игра и полова идентичност
Децата започват да определят своята полова идентичност от 18 – 36 месеца до 7 – 8 години, приблизително. В този процес участват много фактори.
Повечето деца се интересуват от дейности и предпочитания, които са „типични“ за техния пол. Типичното момчешко поведение се наблюдава предимно при момчета, а типичното женско поведение се наблюдава предимно при момичетата.
Момчетата са склонни да се наслаждават на по-активна, дори груба игра, идентифицират се с мъжки герои и играят с други момчета. Междувременно момичетата са склонни да предпочитат по-спокойни дейности, като игра с кукли. Също така често предпочитат да играят с други момичета, когато са в парка или училище.
От много ранна възраст малките деца се идентифицират с това, което се очаква от тях по отношение на поведението, подходящо за техния пол. Ръководната роля на родителите несъмнено е решаваща в отношенията, които децата установяват със своя пол.
Синът или дъщеря ми играят така, сякаш са от другия пол
Въпреки това, има деца, които избират да се държат различно от очакваното въз основа на техния пол. Дете, което играе сякаш е от другия пол, често привлича вниманието ни, още повече, ако това е нашето дете. Това обаче не е задължително да е свързано със сексуалната му идентичност.
Дете, което се идентифицира като момче, може да предпочете да играе с приятелките си в училище, вместо да играе футбол с другите момчета. Това обикновено е дете, което предпочита да не участва в груби контактни игри като футбол.
По същия начин момиче, което се идентифицира като жена, може да бъде по-привлечено от по-активните игри на момчетата, като футбол или колоездене, отколкото от по-кротките игри на кукли или принцеси.
Прочетете и: Хомосексуалността при сина или дъщерята?
Значението да играеш като другия пол
Родителите не трябва да се притесняват да открият дали има по-дълбока причина, поради която детето им иска да играе, сякаш е от другия пол. Всъщност това няма нищо общо с бъдещата им сексуална ориентация. Въпреки това родителите често се тревожат твърде много, защото се увличат от социалните предразсъдъци.
В детството символичната или ролевата игра позволява на децата да практикуват своите социални умения. Това е много полезно за тяхното бъдеще, а също така им помага да развият своите интелигентност, въображение и креативност, според тази статия, публикувана в списание Aula de Infantil. Тези игри обикновено продължават известно време и след това децата могат да се интересуват от други.
Като родители трябва да избягваме стереотипната игра, която е най-важната дейност за децата. Нашето дете не прави нищо „грешно“, като играе на игри, които обикновено са предпочитани от децата от противоположния пол. В действителност това може да е само част от неговата или нейната личност.
Ако детето ви не показва признаци на съмнение относно своята сексуална идентичност, най-доброто нещо, което трябва да направите, е да уважавате неговите или нейните предпочитания, когато става въпрос за игра. Всъщностпроучване, публикувано в списание Developmental Psychology, подчертава, че игрите и играчките не влияят на сексуалната ориентация на децата.
Игрите и играчките не влияят на сексуалната ориентация на децата, но играят роля в налагането на половите стереотипи в обществото, така че е важно родителите да бъдат непредубедени относно навиците за игра на детето си.Не пропускайте е: Любопитно: как остаряват двата пола
Как мога да разбера дали детето ми се идентифицира с другия пол?
Ако се притеснявате и ви е неудобно да виждате детето си да играе, сякаш е от другия пол, преди да го притискате да играе по вариантите, които смятате за подходящи за пола му, първо трябва да се консултирате с детски психолог.
Когато детето многократно проявява някоя от следните черти, само специалист по детска психология може да определи дали има вариация в половата му идентичност, сексуалната му идентичност или сексуалната му ориентация:
- Детето настоява да бъде от противоположния пол.
- Детето има подчертано, редовно предпочитание да носи дрехи от противоположния пол.
- Има забележими и постоянни предпочитания към ролите на другия пол.
- Има силно желание да участва само в игрите и хобита на противоположния пол.
- Детето настоява да споделя време само с деца от противоположния пол.
В крайна сметка специалистите ще бъдат тези, които ще ви дадат най-добрите насоки, за да се изясни дали това е просто нормална фаза на игра или е по-скоро свързана със сексуалната идентичност на детето. По този начин те могат да ви помогнат да се уверите, че детето ви получава най-добрата подкрепа и насоки, докато расте.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Abad, J., & Ruiz de Velasco, A. (2011). El juego simbólico. Aula de Infantil. https://masteratenciontemprana.org/wp-content/uploads/2019/04/El-juego-simbolico-javier-abad.pdf
- Healthy Children Staff. (n.d.). El desarrollo de la identidad de género en los niños. HealthyChildren.org. https://www.healthychildren.org/Spanish/ages-stages/gradeschool/Paginas/gender-identity-and-gender-confusion-in-children.aspx
- Li, G., Kung, K. T., & Hines, M. (2017). Childhood gender-typed behavior and adolescent sexual orientation: A longitudinal population-based study. Developmental Psychology, 53(4), 764. https://www.repository.cam.ac.uk/bitstream/handle/1810/262671/Li_et_al-2017-Developmental_Psychology-AM.pdf