Детската градина и важността й за децата
Значението на детската градина идва от факта, че това е училищно пространство, чиято цел е да насърчава образователната работа и дейности, свързани с растежа и развитието на децата. Средно влизането в тази система става на възраст между 4 и 5 години, въпреки че зависи от психологическите и социални умения на детето и изискванията на всяка страна.
Въпреки че е вярно, че образованието трябва да започне в семейството, учителите са тези, които допълват и укрепват правилните практики за отглеждане на децата и когнитивното, социално и емоционално развитие на детето като цяло в рамките на средата, която го заобикаля. И така, защо е толкова важно децата да посещават тези центрове от ранна възраст?
Децата придобиват социални умения в детската градина
Когато децата започнат да развиват социални умения, те намират не само приятели, но и други видове знания. Взаимодействайки с други деца, те се научават да установяват и следват правила и да вземат решения. Чрез приятелството могат да изпитат страх, гняв, отхвърляне и агресия, наред с други емоции. На свой ред това им помага да разберат кое е подходящо и кое не.
Те започват да виждат какво е социалното позициониране, как работи властта и научават ситуации, в които се изисква различно поведение, кое е справедливо и кое не, и чувството за принадлежност към дадена група. По-специално, в детската градина те се учат да се сравняват с други деца – кои са по-големи, по-бързи или по-умни – и да насърчават изграждането на представа за себе си и самочувствие.
Приятелствата са естествена нужда, която се отразява чрез времето, прекарано в споделяне на дейности. На този етап такива взаимоотношения се основават на приятелство.
Прочетете и това: 5 съвета, които да помогнат на децата да понасят разочарованието
Значението на детската градина: Децата се учат да бъдат дисциплинирани
Дисциплината играе основна роля в цялостното развитие на децата. Тя не само укрепва техните социални умения и сигурност, но също така им позволява да се адаптират към много ситуации в тяхната среда.
Това е така, защото училището има набор от изрични и имплицитни правила за регулиране на дейността и взаимоотношенията на членовете на общността, която формират.
Според Cubero, в неговата статия „ Дисциплина в класната стая: размишления върху комуникационните процеси “, правилата се въртят около личната безопасност на децата, за да създадат възможност за работа в учебна среда.
Нарушаването на тези правила може да създаде хаос. Затова, като педагогически специалисти, учителите ги учат, че дисциплината е важна за поддържане на хармонията в човешките отношения.
На свой ред в детската градина децата се учат на дисциплина, защото правилата са малко, прости и ясни и са зададени с речник, който е подходящ за интелектуалното ниво на учениците. В допълнение, те се прилагат постоянно чрез поддържащи, превантивни и коригиращи техники.
- Стратегиите за превенция се стремят да сведат до минимум или да предотвратят проблемите в класната стая и училището.
- Поддържащите стратегии са стратегии за регулиране на поведението в лицето на поведение, което противоречи на кодекса.
- Коригиращите стратегии са ресурси за обучение, че има последствия, когато правилата или насоките не се спазват.
В детската градина децата се учат да създават рутина извън дома
Всеки има нужда от рутина. Режимът помага за организирането на живота и предотвратява хаоса. Децата стават по-дисциплинирани и структурирани, въпреки че е препоръчително и да се търси баланс, за да се избегне монотонност и скука.
Престоят през цялото време вкъщи може да причини скука, а децата трябва да изследват околната среда. Един отличен вариант за излизане от вкъщи е да посещават детска градина и да я интегрират в рутината си по следния начин:
- Събуждане по едно и също време всяка сутрин.
- Ставане от леглото по едно и също време всяка сутрин.
- Отиване до банята, обличане, миене на зъбите и напускане на къщата по едно и също време всяка сутрин.
- Ядене на закуската или обяда по едно и също време.
- Вземане от детска градина в 16:00 ч
- Време за игра от 16:00 до 17:00 часа
- Приготвяне на вечеря в 17:00 и ядене на вечеря в 17:45
- Време за къпане в 18:30 ч
- Прекарване на време заедно като семейство в 19:00 часа
- Гледане на телевизия от 19:30 до 20:00 часа
- Отиване до банята и лягане в 20:00 часа
- Заспиване в 20:30.
Не пропускайте и: Столът за мислене: Полезен ли е този метод за обучение на деца?
Градината поставя неврологичните основи за бъдещото обучение
Неврологията е показала, че няма разделение между логическо-рационално мислене и интуиция и емоция. Всичко това се обединява в детската градина, която изследва когнитивното измерение на изкуството и играта.
Чрез музика, танци, рисуване, театър, поезия и рисуване децата могат да комуникират емоционално с различно съдържание. Детето учи, като играе и действа. За изследователите Мария Муньос и Алехандро Алмонасид: „Играта е примитивен и дълбок език, това е историята на деца, които, потопени в света на възрастните, могат да избягат в един вид освобождаващ и магически катарзис.“
Важността на детската градина е, че тя предлага на децата подход към изкуството във всичките му измерения, който те може би нямат в друг момент от живота си, когато са в етапа на най-голяма пластичност на мозъка си. По-специално това се дължи на атмосферата на истинска и спонтанна свобода, създадена в детската градина, когато децата са изложени на изкуство, творчество и всякакви дейности.
Какво трябва да имате предвид, за да изберете добра детска градина?
Има обективни и субективни аспекти от изключително значение, които трябва да се имат предвид при избора на добра детска градина. От обективна гледна точка можете да потърсите препоръки за този образователен център с други хора, на които имате доверие и които имат малки деца.
Трябва също така да оцените мястото и съоръженията, за да избегнете всякакъв вид злополука. Трябва да отговорите на въпроси като следните:
- Колко безопасно е пространството?
- Колко голямо е?
- Отговаря ли на стандартите за безопасност на децата?
Друг важен момент са парите. Колко е месечната такса на мястото? Анализирайте семейния си бюджет и вземете информирано решение. Разбира се, винаги става въпрос за опит да се направи баланс между качество и цена. Освен това се запознайте и с менюто. Колко здравословно е то?
От субективна гледна точка е важно да се запитате: чувствам ли се удобно да оставя детето си тук? Освен това посетете мястото с вашето мъниче, за да прецените впечатленията му и как се чувства, докато се разхожда. Не забравяйте, че вашето дете ще прекарва по-голямата част от деня си там и то трябва да се чувства спокойно в новата среда.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Caravaca Iniesta, S. (2018). Pequeños pintores en acción: Joan Miró, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Wassily Kandisky. https://dspace.carm.es/jspui/bitstream/20.500.11914/2223/1/12046-Texto%20Completo%201%20Peque%c3%b1os%20pintores%20en%20acci%c3%b3n_%20Joan%20Mir%c3%b3%2c%20Pablo%20Picasso%2c%20Salvador%20Dal%c3%ad%2c%20Wassily%20Kandinsky.pdf
- Centro para el control y prevención de enfermedades. Ejemplos de rutinas familiares [Internet]. Centro para el control y prevención de enfermedades. 5 de agosto de 2016 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.cdc.gov/parents/spanish/essentials/structure/buildingblocks-family.html
- Cubero Venegas, Carmen María. La disciplina en el aula: Reflexiones en torno a los procesos de comunicación.
Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, julio-diciembre, 2004.vol. 4, núm. 2, p. 7 - Cuicas Zuleyvic. Qué evaluar para elegir un jardín de infancia [Internet]. Eres Mamá. 27 abril, 2020 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://eresmama.com/que-evaluar-para-elegir-un-jardin-de-infancia/
- Gil G., Marielba; Sánchez G., Olga. Educación inicial o preescolar: el niño y la niña menores de tres años. Algunas orientaciones a los docentes. Educere. octubre-diciembre, 2004; volumen 8: pp. 535-543
- Healthy children. ¿Está listo su niño para entrar al kínder? [Internet]. Healthy children. 7/23/2019 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/ages-stages/preschool/Paginas/Is-Your-Child-Ready-for-School.aspx
- Healthy children. La importancia de las rutinas de la familia [Internet]. Healthy children. 2/19/2020 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/family-life/family-dynamics/Paginas/the-importance-of-family-routines.aspx#:~:text=Todas%20las%20familias%20necesitan%20rutinas,son%20habituales%2C%20predecibles%20y%20constantes.
- ¿Por qué los niños necesitan tener amigos? [Internet]. FAROS; 2016 [citado 03/12/2020]. Disponible en: https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/ninos-necesitan-tener-amigos#:~:text=est%C3%A1n%20los%20amigos%3F-,Las%20amistades%20son%20importantes%20para%20ayudar%20a%20los%20ni%C3%B1os%20a,sopesar%20alternativas%20y%20tomar%20decisiones.
- Oyarce, M. F. M., & Fierro, A. A. (2015). Cognición, juego y aprendizaje: una propuesta para el área de la primera infancia. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 1(1), 162-177. https://rcs.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/576/592
- Roa Muñoz, J. M. (2018) Multidisciplinarte. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/12867/RoaMu%c3%b1ozJezzikaMilena2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Solano, A. A., & Chornet, V. G. (2018). El arte en la primera infacia: propuestas destacables. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (15), 70-97. https://polipapers.upv.es/index.php/reinad/article/view/9600/10632
- VILCA, Daniela y FARKAS, Chamarrita. Lenguaje y Uso de Etiquetas Emocionales: Su Relación con el Desarrollo Socioemocional en Niños de 30 Meses que Asisten a Jardín Infantil. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-22282019000200110&script=sci_arttext