8 съвета как да подобрим самоконтрола си

· 31.03.2017
Какво ще изберете: ябълка или шоколадова торта? Може и да е трудно да го упражняваме, но самоконтролът е решаващ за постигане на дългосрочните ни цели.

Самоконтролът е механизъм, с който учим, че трябва да чакаме, за да получим това, което искаме.  Всички знаем, че го притежаваме, но понякога се питаме дали си заслужава. Може и да е трудно да го упражняваме, но самоконтролът е решаващ за постигане на дългосрочните ни цели.

Самоконтролът е може би една от най-важните психологични черти. Той представлява постигането на траен емоционален баланс, с който да се противопоставим на моментните ни импулси, а това е изключително важно за благосъстоянието ни.

Нека да разгледаме един пример.

Имате ябълка и шоколадова торта. Въпреки че сте си обещали, че няма да се докосвате до нищо, което не е включено в диетата ви, нервните ви, нетърпеливи ръце се протягат към най-съблазняващото ястие в хладилника ви

Приемете истината: всички сме попадали в подобни ситуации.  Дългосрочните цели (например отслабването) често се сблъскват с моментните изкушения или удоволствия (шоколадовата торта).

Можем да упражним контрол над тези импулси на моментно удоволствие или краткотрайна наслада.  Ако успеем да направим това, целите и мотивацията ни няма да пропаднат в този кратък момент на изкушение.

Това е ключът и в многобройни житейски ситуации.

Защо губим контрол?

Може и да имаме силното желание да свалим тези килограми, но в крайна сметка се случва нещо и се предаваме накрая, като се подадем на изкушението .

Защо става така?

Има две психологични системи обхващащи самоконтрола:  импулсна и рефлексна система.

  • Импулсната ни система следи заобикалящата ни среда. Улавя стимулите или елементите, гарантиращи ни наслада (шоколадовата торта например).  Ето защо идеята да отидем и да пазаруваме хранителни продукти, когато сме гладни, не е добра. Силата на тези импулси не винаги е еднаква, те самите са различни във всеки един човек.  Това зависи от множество обстоятелства и фактори.
  • Рефлексната ни система планира и анализира последиците от поведението ни. Това е тази част, която ни нашепва, че без значение колко е вкусна тази торта, по-важни са последиците, до които ще доведе.

Мисленето за това какво да направим предполага наличие на аргументи и способността да умеем да контролираме самите себе си. Не е лесно, но си струва. Ако самоконтролът ни е на ниво, тогава дейности като ходенето на фитнес ще ни станат навик. Няма да сме раздвоени вътрешно, докато стоим с вдигнати крака и мързелуваме.

Запомнете, че на тялото ни са необходими 21 дни, за да привикне към новия навик.

Изчакване на удовлетворението и успеха в живота

Най-яркия пример за това колко е важно да можем да изчакаме удоволствието и да се научим да приемаме чувството на неудовлетвореност, сме усещали още в детството.

Знаем, че за едно дете е много трудно да устои на изкушението да си поиграе с топка или да хапне любимите си бонбони. Това му е забранено и дори никой да не го наблюдава, докато то стои пред тях, то го знае добре ( то все пак ще ги изяде, дори и да знае, че някой го наблюдава!).

Признатият психолог Уолтър Мишел описва това чрез известния си експеримент: маршмелоу теста.

Проучването на Мишел доказва, че изчакването на удовлетворението се състои в мигновеното контролиране на моментния импулс  да изядете един бонбон маршмелоу (вид желирани бонбони), за да можете след това да хапнете и следващ.

Правейки това изследване, той установява връзка между самоконтрола и успеха в живота. Той предполага, че тестването и контрола над самите нас е полезен и ключ към успешното ни развитие в живота.

8 съвета как да подобрите самоконтрола си

Въпреки,  че не сме родени с развит самоконтрол, с течение на годините можем да го придобием.  Това е изключително важно качество, особено когато някой иска да се откаже от цигарите, да отслабне или да тренира за състезание.

Ето 8 съвета за подобряване на самоконтрола ви:

  1. Помислете върху рисковете и негативните последици от държанието ви по определен начин. Наложете си правила като “ако…тогава…”.  Така няма да излезете лесно от правия път.
  2. Увеличете личните си задължения като разкажете на хората около вас за целите си,  заедно с плана си за действие.
  3. Превърнете целите си в бавни, постепенни стъпки или задачи, които трябва да изпълните.
  4. Радвайте се на малките успехи и празнувайте целите си, когато ги изпълните.
  5. Работете върху импулсите си като изградите връзка между вътрешния си мир и изкушението.
  6. Упражнявайте паметта си, за да пази тя винаги целите ви.
  7. Мислете върху ситуациите, които биха попречили на постигането на целите ви.
  8. Спрете и си дайте почивка, за да възстановите умствения си потенциал и мотивацията си.

Пътят към самоконтрола със сигурност изисква познаването на това как да контролираме изкушенията си и да се възползваме максимално от силните си страни.

Всеки път, когато се чувстваме объркани в избора между моментна ситуация и дълготрайна цел, не трябва да забравяме да си представим рефлексната и импулсната ни система, изправени в битка една срещу друга. 

Коя, според вас, трябва да спечели битката?