5 храни, с които се тровим ежедневно

· 20.12.2015
Рафинираното брашно, за разлика от пълнозърнестото, може да причини запек, увеличи задържането на течности и доведе до напълняване

Освен че не ви предоставя никакви полезни хранителни вещества, бялата захар е с високо съдържание на „празни” калории, които предизвикват напълняване. Заместете я с кафява захар, мед или стевия.

Знаете ли, че редовно консумирате 5 химически избелени храни, които са вредни за вашето здраве? Списъкът включва трапезна сол, бяла захар, краве мляко, рафинирано брашно и маргарин.
В тази статия ще ви обясним защо са толкова вредни, а също и ще предложим някои здравословни алтернативи, за да подобрите качеството си на живот.

Трапезна сол

Когато говорим за сол, по принцип говорим без уточнения, но всъщност е важно да се прави разлика. Точно както има бяла и кафява захар, така има рафинирана и природна сол. Рафинираната сол е по-известна като готварска или трапезна сол, и е просто натриев хлорид, който е преработен, за да се отстранят всички други хранителни вещества и често съдържа добавки, за да не се слепва.
Освен че готварската сол като цяло е нездравословен вариант, редовната й употребa може да причини увреждания на тялото в дългосрочен план. Заменете я с естествени морски соли, които съдържат всички витамини и минерали, тъй като не са били рафинирани. Най-известната природна сол – морската сол – е сравнително евтина, а има и много други опции, като например хималайска сол или сива (келтска) сол.

morska sol

Бяла захар

Бялата захар не осигурява полезни хранителни вещества и много диетолози дори смятат, че е отровна. Тя съдържа празни калории, които допринасят за увеличаване на теглото и е рисков фактор за развитие на диабет тип 2. След като достигне кръвния поток, киселинността на бялата захар започва да отнема минерали като калций и може да увреди и отслаби зъбите и костите.
За да не ви се налага да изключвате сладкишите от ежедневието си, заменете бялата захар с кафява захар, мед, меласа, или натурални плодови сиропи.

Краве мляко

Много диетолози съветват да не се пие краве мляко след ранна детска възраст, защото тялото губи ензима лактаза, който позволява правилно да усвояваме лактозата. Други твърдят, че тялото е устроено да обработва само майчиното мляко, но не това на други животни. Според тази теория по-голямата част от населението има непоносимост към лактозата, без да е наясно с това, но продължаваме да пием краве мляко, защото нямаме симптоми на тази непоносимост.
Въпреки че кравето мляко е много пълноценна и питателна напитка, то не съдържа нито фибри, нито желязо, нито витамин С.
То също така е свързано с проблеми като стомашна киселинност, възпалителни заболявания, анемия, сърдечно-съдови заболявания и затлъстяване.
Някои изследвания показват, че млякото увеличава риска от развитие на рак на простатата, яйчниците и лимфните възли.
По-естествени алтернативи са растителни млека, произведени от овес, ориз, елда, бадеми и други. Има и млека без лактоза и такива от други животни, които са по-лесно смилаеми и по-малко вредни.
rastitelno mliako

Рафинирано брашно

Ние не се отказваме от рафинираните храни, въпреки че знаем – всички зърнени култури, които не съдържат фибри, са загубили много от хранителната си стойност.
Рафинираното брашно, за разлика от пълнозърнестото, може да причини запек, увеличи задържането на течности и доведе до напълняване. То също е рисков фактор за разболяване от рак на дебелото черво, защото дебелото черво се нуждае от много фибри, за да бъде здраво.
Тази категория включва не само зърнени култури и брашно, но всички други храни, които съдържат брашно или са част от ежедневното ни меню: макаронени изделия, хляб, сладкиши, торти, бисквити.
hliab

Маргарин

Докато маслото е естествен продукт, произведен от краве мляко и консумиран откакто свят светува, маргаринът е изкуствено създаден преди няколко десетилетия на базата на растителни мазнини със съмнително качество. Това е така, защото са преминали през няколко процеса на пречистване, за да се получи твърда консистенция, по-светъл или жълтеникав цвят, да се добави аромат и да могат да бъдат съхранени. Освен това всички витамини, които се твърди, че маргаринът съдържа, са добавени изкуствено.
Маргаринът има много повече калории от маслото и съдържа трансмазнини, които са много вредни за организма и се свързват с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания. Въпреки че маргаринът не съдържа холестерол, тъй като е приготвен на базата на растителни мазнини, сигурно е, че трансмазнините предизвикват увеличение на нивата на лошия холестерол в организма.