Възбудно и инхибиторно кондициониране: Какво трябва да знаете
Въпросните възбудно и инхибиторно кондициониране са двете най-подходящи подпарадигми на класическата теория за кондициониране. Докато възбудното кондициониране предизвиква реакции, инхибиторното кондициониране има обратен ефект. Така или иначе и двете играят важна роля в регулирането на поведението.
Но от какво се състои всяко от тях? Как се изразяват? Разрешаването на тези въпроси ни помага да разберем какво кара дадено поведение да се повтаря или елиминира. Ето най-важните аспекти, които трябва да знаете.
Какво е класическо кондициониране?
За да разберем какво представлява кондиционирането, е необходимо да се върнем към неговия произход. В този смисъл актуални стават изследванията на Иван Павлов.
Роденият в Русия физиолог изследва храносмилателната система на кучетата. В своята лаборатория той открива, че тези животни отделят слюнка не само в присъствието на месо (стимул), но и в присъствието на друг стимул, който съобщава, че месото е на път да бъде доставено. Например, когато влезе в стаята, кучето започва да отделя слюнка.
Така че Павлов решава да тества тази хипотеза и успява да превърне неутрален стимул – като звука на камбана – в стимул, способен да провокира отговор на слюноотделяне. Така той успява да открие начин за получаване или потискане на желаното поведение, поставяйки основите и принципите на асоциативното обучение.
Ключове към класическото кондициониране
С горното физиологът открива някои ключове, които обясняват класическото или тип I кондициониране:
- Има безусловен стимул (UI), който има силата или интензитета да предизвика отговор сам по себе си. В случая това е храна.
- Има и безусловен отговор (IR), който се отнася до очакваната реакция или след представянето на безусловния стимул. Слюноотделянето е очакваният резултат от излагането на кучето пред месо.
- Неутралният стимул (NS), от друга страна, е този, който няма ефект върху поведението. Тоест сама по себе си “не казва и не задейства” нищо.
- След това има условен стимул (CS), който е този, който възниква от свързването на безусловен стимул и неутрален стимул (EI + EN).
- Асоциацията е такава, че неутралния стимул придобива свойствата и предизвиква същите реакции като безусловния стимул. По този начин условният отговор (CR) възниква от условния стимул.
Прочетете и: Кои са отделните лобове на мозъка?
Какво представляват въпросните възбудно и инхибиторно кондициониране?
Тези концепции ни помагат да разберем как е възможно да променим и оформим поведението въз основа на възбудно и инхибиторно кондициониране.
Възбудно кондициониране
Възбудното кондициониране е това, при което условният стимул е положително свързан с безусловния стимул. С други думи, това се отнася до всичко, което позволява поведението да продължи.
Отговорът възниква „толкова естествено“, сякаш е безусловният стимул (показване на месото), като по този начин предизвиква безусловния отговор (кара животното да отделя слюнка). Например, ако забележа, че мога да пресичам безопасно пътя, тогава ще продължа да го правя.
Инхибиторно кондициониране
Инхибиторното кондициониране предвижда, че определено поведение ще бъде потиснато. Следователно, след представянето на условния стимул, следва липсата на безусловния стимул.
Оперантно кондициониране: следваща стъпка
Точно както класическото кондициониране се отнася до учене, базирано на асоцииране на стимули, „оперантно кондициониране“, най-представителната фигура, на което е Скинър, се появява по-късно.
Въз основа на своите експерименти Скинър предлага човешкото поведение да се развива или изчезва чрез използването на награди (положително подсилване) или наказания (отрицателно подсилване). По-специално, той се позовава на ученето от поведението и неговите последствия.
Не пропускайте и: Характеристики и функция на невроните
Възбудно и инхибиторно кондициониране – от какво зависи самото учене?
Ние мислим за ученето като относително постоянна промяна в поведението. Има обаче различни начини за учене и са необходими определени условия, за да се случи.
Ние не учим по същия начин, когато сме физически и психически изтощени, както когато сме отпочинали и нетърпеливи. С други думи, учебният контекст е основен.
От друга страна, също така е вярно, че не всички стимули работят по един и същи начин; някои имат по-голяма “сила” или “мощ” от други. Например, научаването на отвращение към вкуса се счита за „специален“ случай.
Ако след прием на определена храна ни прилошава и ни се гади, тази асоциация се консолидира с еднократно „излагане“. Така следващия път, когато видим тази храна, няма да искаме да я ядем, защото си спомняме през какво сме минали.
По същия начин не всички хора учат по един и същи начин. Това се влияе както от физически и генетични условия (природа), така и от социалния и културен контекст (възпитание).
Мозъкът и пластичността
Отвъд цялата теория, това, което ни показват тези принципи на обучение, е гъвкавостта, която нашият мозък притежава, когато става въпрос за създаване или промяна на поведение. Спомнете си, че по-рано звънецът не можеше да произвежда слюноотделяне, но след това го направи въз основа на опита.
Така създаваме смисъл. Така учим и получаваме знания. Следователно няма нищо установено и затворено, но човешките същества могат да създават и пресъздават нашите преживявания и да се адаптират към нашата среда.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Rehman I, Mahabadi N, Sanvictores T, et al. Classical Conditioning. [Updated 2021 Aug 27]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470326/
- Cruz, Julio Eduardo, & Pérez, Andrés M. (2003). Conceptos de condicionamientoclásico en los campos básicos y aplicados. Interdisciplinaria, 20(2),205-227.[fecha de Consulta 11 de Abril de 2022]. ISSN: 0325-8203. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18020204
- Cansado, M. N., Morillas, A. S., & Sastre, D. M. (2015). Principios de condicionamiento clásico de Pavlov en la estrategia creativa publicitaria. Opción, 31(2), 813-831.
- Rozo, J. A., & Pérez-Acosta, A. M. (2006). Condicionamiento clásico y cognición implícita. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 63-75.