7 съвета как да научите децата на отговорно потребление

Отговорното потребление учи децата на грижа за околната среда, да ценят останалите и да контролират импулсите си. Научете как да го насърчите в следващите редове.
7 съвета как да научите децата на отговорно потребление
Elena Sanz

Написано и проверено от психолог Elena Sanz.

Последна актуализация: 29 април, 2023

Възрастните трябва да насърчават въпросното отговорно потребление при децата, тъй като става все по-често да ги заравяме в планини от подаръци. Особено на празници като рождени дни или Коледа. По същия начин във всеки магазин или супермаркет можем да наблюдаваме бебета да изпадат в гняв, за да накарат родителите си да им купят каприза на деня. Истината е, че не можем да ги виним: живеем в консуматорско общество.

Естествено е децата да искат и искат да имат дрехи, играчки, игри и различни вещи. Още повече, ако вземем предвид, че всички ние сме изложени на постоянна рекламна бомбардировка и че техният мозък, все още незрял, е по-малко способен да филтрира тези стимули и да контролира импулсите.

Това обаче не означава, че трябва да им даваме всичко, което поискат или да ги лишаваме от всяко желание. Идеалното е да се намери баланс и да се научат на отговорна консумация. Ние ви показваме как да го направите.

Какво е отговорно потребление?

Отговорното потребление е това, което не се извършва импулсивно, а със съзнание и предварителен размисъл. Тоест, преди да придобием продукт или услуга, ние разглеждаме неговата пригодност по отношение на качество, функция, етика и други променливи.

Като цяло отговорното потребление се свързва със следните области:

  • Лично: придобиване само на онези продукти или услуги, които изпълняват функция за лицето, имат полезност или наистина ще осигурят нещо ценно. Това избягва прекомерното и импулсивно консуматорство.
  • Етични: свързани с ценностите, които ни движат, когато правим или не правим определена покупка.
  • Околна среда: отговорното потребление е това, което допринася за грижата за околната среда и осигуряването на устойчивост на природните ресурси.
  • Солидарност: взема предвид условията на труд на тези, които участват в производството на продукта или предлагането на услугата.

Защо да насърчаваме това отговорно потребление при децата?

Въпреки че понякога може да изглежда като нещо за възрастни, отговорната консумация трябва да се учи от детството. Не само защото децата са поколенията на бъдещето и трябва да се научат от ранна възраст да се грижат за планетата и своите ближни, но и защото консуматорството нанася голяма вреда на децата.

Ако поддържаме консуматорския начин на живот, децата може да са склонни винаги да се сравняват с другите, да се чувстват по-низши и недостатъчни, да придават повече стойност на това да имаш, отколкото на това да бъдеш и да прикриват емоциите си чрез покупки.

Освен това ще им бъде много трудно да се научат да толерират разочарованието и да придобият ценности като усилие и търпение. Поради всички тези причини е важно да се възпитава отговорно потребление от ранните години.

Избухванията на децата и преодоляването им
Избухванията са очаквани, особено когато се иска дадено нещо. Но родителите ще отговарят в този контекст, без да изпадат в консуматорство.

Как да научим децата на отговорно потребление?

Ето няколко идеи, които ще ви помогнат да постигнете тази цел. Може да успеете да ги приложите днес.

1. Намалете консумацията на домакинството си

Гасенето на осветлението, когато излизате от стаята, затварянето на крана, докато миете зъбите си или вземането на душ вместо вана са лесни навици, които децата могат да научат. С тях се насърчава отговорното потребление на ресурси в дома.

2. Отговорно потребление при децата – научете ги да рециклират

Обучението на децата да рециклират също е от съществено значение. Това е задача, която се изпълнява и в училищата, но трябва да се насърчава и затвърждава в семейното ядро.

За да стане по-забавно, могат да се разработят игри, в които децата трябва да поставят всеки отпадък и контейнер на съответното му място и по този начин да печелят точки или награди.

3. Насърчавайте възстановяването и повторното използване

Даването на втори живот на стари, донякъде повредени или вече неизползвани предмети също е добър урок. За това може да бъде много положително да правите неща от рециклирани предмети.

Това е забавна дейност. В допълнение, това внушава значението на повторното използване на ресурсите и избягването на прекомерно потребление.

4. Възлагането на задълженията е добър начин да възпитате отговорно потребление у децата

За да научим на отговорно потребление, е важно да обясним на децата стойността на парите и как да ги управляват. В тази връзка можете да определите малка седмична или месечна помощ, върху която те ще трябва да решат как да харчат. Това е начин да се научат как да инвестират пари мъдро и отговорно.

5. Научете ги да мислят преди да консумират

Винаги, когато детето иска да купи продукт или е увлечено по играчка, нека го насърчим да мисли за това. „За какво ви е този предмет, колко е полезен, къде ще го държите, по кое време ще го използвате, имате ли вече нещо подобно?“. Всички тези въпроси могат да помогнат на децата да се осъзнаят и да не искат да купуват импулсивно.

Учете децата си на отговорно потребление.
Малките могат да се научат да управляват пари от ранна възраст, да се запознаят с отговорното потребление.

6. Учете на отговорна консумация, като не се поддавате на капризите на детето си

Родителите трябва да бъдат пример и ориентир при възпитанието в отговорно потребление. За това е важно те да са наясно с ценностите, които искат да внушат, и да останат твърди в това.

Много е изкушаващо да се поддадем на капризите на детето, когато то избухва на публично място, но ако смятаме, че тази покупка не е положителна или необходима, трябва да останем негативни и да поставим граници.

7. Отделете емоциите от консумацията

И накрая, от съществено значение е децата да знаят как да отделят емоциите от потреблението от много ранна възраст. Родителите трябва да избягват да предлагат покупки като награда за добро поведение или като утеха за негативни емоции.

Трябва също да избягваме да правим грешката да прикриваме вината с материални подаръци. Много пъти чувстваме, че не отделяме достатъчно време на децата и се опитваме да компенсираме тази липса с предмети, но това не е нито положително, нито здравословно.

Отговорното потребление учи децата да ценят това, което имат

Накратко, ние не само искаме децата да се научат да контролират своите импулси за потребление. Но също така да научат, че най-ценните неща в живота са безплатни. Природата и всичките й същества, хората, които ги обичат, щастието в ежедневието… са нематериални блага с неоценима стойност.

Нека научим децата да им отдават значението, което заслужават. Нека не измерват стойността или благосъстоянието по отношение на притежанията.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • de Sola, J., Rubio, G., & Rodríguez, F. (2013). La impulsividad:¿Antesala de las adicciones comportamentales?. Salud y drogas , 13 (2), 145-155.
  • Lozano, A., & Ostrosky, F. (2011). Desarrollo de las Funciones Ejecutivas y de la Corteza Prefrontal. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias11(1), 159-172.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.