„Мисля, следователно съществувам“: Произход и значение на тази известна фраза
„ Мисля, следователно съществувам“ е една от най-известните фрази на философа Рене Декарт (1596-1650) и една от най-цитираните в цялата литература. Тя бележи повратна точка в историята на мисълта. Значението на тази фраза не представлява нищо повече и нищо по-малко от началото на рационализма и съвременната философия.
Но какво е значението на тази фраза? Как се появява? Ето подробно обяснение.
Произходът на фразата “Мисля, следователно съществувам”
За да разберем значението на „мисля, следователно съществувам“, първо е необходимо да се обърнем към контекста, в който е създадена. Философските размишления на Декарт се появяват във време на дълбока криза и преход: Европейският Ренесанс. През този период всички убеждения, които са били приети като истини през Средновековието, започват да се разпадат.
Следователно това, което се е смятало за истина до този момент, започва да се опровергава от научните постижения. Всичко става несигурно.
В резултат на това Декарт си поставя за цел да изостави старите идеи на Средновековието (най-вече основани на авторитет и традиция); и поставя основите за придобиване на нови и истински знания.
За тази цел в своя труд „Разсъждения върху метода“ (1637) той се заема да намери някаква абсолютна сигурност, която се основава на самата себе си. Тоест, това не зависи от нещо друго или от някакъв външен авторитет, който я е удостоверил като нещо вярно. Така се е случвало през Средновековието, чието познание се е основавало например на католическите свещени писания.
Тази сигурност ще бъде принцип, който ще бъде в основата на изграждането на нова наука. Декарт вярва, че във философията също може да съществува метод, който да ни позволи да познаваме истините, както се случва с математиката или други точни науки.
Тази първа неопровержима истина се обозначава с фразата „Мисля, следователно съществувам“, която се отнася до безспорната истина за нашето собствено съществуване, доколкото мислим. Тоест можем да се съмняваме във всичко друго, освен в това, че мислим точно в този момент.
Открийте повече: Схоластичната философия: Смисъл и историческо значение
Методично или картезианско съмнение?
За да стигне до тази абсолютна сигурност, Декарт поставя под съмнение истинността на цялото придобито знание и се чуди на какви източници се основава то.
На първо място, той поставя под съмнение знанията, предоставени от сетивата. Тъй като е очевидно, че те много често ни мамят. След това потвърждава, че цялото ни преживяване може да бъде сън, илюзия. Така че поставя под въпрос и въображението като надежден източник на знание.
И накрая, задава въпроса дали човешката рационалност може да достигне истинско познание, прибягвайки до хипотезата, че зъл гений или измамен дух може да ни накара да грешим, дори когато мислим, че мислим правилно.
Например, когато извършваме математическа операция, може да има всемогъщ зъл гений, който ни кара да вярваме, че сме стигнали до правилния резултат, когато всъщност не сме.
И така, ако не можем да се доверим на сетивата или интелекта си, трябва ли да приемем скептицизма и да потвърдим, че е невъзможно да знаем истинността на всеки факт?
Въпреки че започва със съмнение в истинността на всичко, което съществува, Декарт стига до заключението, че има безспорна истина, от която можем да поддържаме останалото знание. И тази истина е, че дори да бъда измамен или объркан, аз съм сигурен, че мисля. И ако мисля, значи съществувам.
И така, съществуването на мислещо „аз” е първата истина, до която той достига. Истина, която не подлежи на съмнение, защото дори и като се съмняваме в собствените си мисли, ние потвърждаваме тяхното съществуване.
Значение на фразата “Мисля, следователно съществувам”
Сега значението на израза „Мисля, следователно съществувам“ е по-ясно. Единственото нещо, което не можем да поставим под въпрос, е фактът, който поставяме под въпрос! Следователно, ако се съмнявам, моите мисли съществуват, както и аз.
Независимо дали живеем в илюзия или в Матрицата, не можем да се съмняваме, че мислим. Поради това ние съществуваме.
Прочетете също: Какво е естетиката във философията и какво изучава?
Последици от картезиански отражения
Изразът „мисля, следователно съществувам“ предизвика философска революция. Защо? Защото този израз допринесе темата да се смята за център на цялата последваща философия.
След Декарт мислещото “Аз” започва да бъде едновременно субект и обект на философско изследване. Защото, ако първата истина – отправната точка на философията и цялата наука – е съществуването на мислещото “Аз”, тогава, за да знаем нещо за света и себе си, трябва да анализираме и изследваме самото му съдържание, функции и характеристики.
Така едно от големите наследства на Декарт е идеята, че трябва да започнем с опознаването на собствените си умствени състояния (които представляват нашата първа сигурност), за да знаем нещо за всичко останало.
По този начин Декарт е известен като бащата на съвременната философия и началник на едно от най-влиятелните философски течения в историята: рационализма.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Daturi, D. E. (2011). El sentido de la obra de Descartes a la luz de la tradición y su valor prospectivo. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 18(3), 275-282. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10420073009
- Enciclopedia Humanidades. (s.f.). Pienso, luego existo. Consultado el 20 de febrero de 2023. Disponible en: https://humanidades.com/pienso-luego-existo/
- Enciclopedia de Filosofía de Stanford. (s.f.). René Descartes. Consultado el 10 mayo de 2022. Disponible en: https://plato.stanford.edu/entries/descartes/
- Pineda D. (2008). Una lectura del discurso del método desde la perspectiva del conocimiento. Universitas Philosophica, 25(50): 41-61. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409534414003
- Xiol, J.(2015). Descartes, un filosofo más allá de toda duda. Batiscafo. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ASEM/article/view/56842