Какво е постоянство на обекта и кога се появява при бебета?

Постоянството на обекта е основен етап от когнитивното развитие. Благодарение на него бебетата разбират, че съществува свят извън техните сетива.
Какво е постоянство на обекта и кога се появява при бебета?
Elena Sanz

Написано и проверено от психолог Elena Sanz.

Последна актуализация: 30 август, 2024

Бебетата претърпяват шеметно физическо и психологическо развитие през първите години от живота си. Те придобиват множество способности, които им позволяват да разбират по-добре своята среда. Сред най-важните от тях е постоянството на обекта, психологическа способност, която помага на детето да разбере, че има свят отвъд него.

За едно новородено бебе единствените неща, които съществуват, са това, което то може да види, докосне, помирише или почувства. Това, което убягва на собственото му възприятие, просто не съществува за него. Това е така, защото все още няма способността да си представя мислено обекти или хора. Така че, ако майка му напусне полезрението му, вероятно няма да плаче или да показва признаци на страдание, а ако играчка е скрита от него, няма да се опита да я потърси.

Тази реалност започва да се променя след четиримесечна възраст, когато постоянството на обекта постепенно и прогресивно се развива. Тогава бебето ще започне да разбира, че елементите съществуват сами по себе си и продължават да бъдат там, въпреки че не може да ги възприема със сетивата си. Това е важен факт, който бележи празвитието в познавателната способност на бебето.

Постоянство на обекта и когнитивно развитие според Пиаже

Майка и бебе.
Новородените бебета не осъзнават предметите около тях.

Швейцарският психолог Жан Пиаже има голям принос за разбирането на психологията на развитието. Откроява се неговата класификация на четирите етапа на когнитивното развитие. Според този автор децата преминават през различни периоди, в които техният начин на мислене, тълкуване и отношение към околната среда варира значително.

Първият от тези етапи, известен като сензомоторен етап, обхваща раждането до двегодишна възраст и има постоянството на обекта като основно постижение, което трябва да се постигне.

Пиаже наблюдава развитието на тази способност, като изследва как реагират бебетата, когато им се даде играчка и след това тя се скрие с одеяло. Постепенно детето ще премине от липса на намерение да търси до състояние да намери предмета, когато е частично видим и дори да го намери на неподозирани места.

Подетапи на сензомоторния стадий

Всички тези преходи се случват в подетапите, описани от същия автор:

  • Рефлексна дейност: през първия месец от живота си бебето действа главно чрез вродени рефлекси. То се научава да движи тялото си и може да проследя обект с поглед, но това, което излиза от полето му на възприятие, престава да съществува за него.
  • Първични кръгови реакции: между първия и четвъртия месец бебето вече действа по-съзнателно и обръща повече внимание на предметите. Обаче все още не разбира, че продължават да съществуват извън сетивата му.
  • Вторични кръгови реакции: между четири и осем месеца започват да се появяват първите представи за постоянство на обекта. Детето вече ще се опита да достигне играчки, които са частично скрити, тъй като ще разбере, че останалата част от играчката също е там.
  • Координация на вторичните кръгови връзки: от осем до дванадесет месеца се установява самото постоянство на обекта. По това време бебето вече ще търси и може да извади напълно скрити предмети, при условие че е видяло как са били скрити.
  • Третични кръгови реакции: сега бебето е на възраст между 12 и 18 месеца. Вече може да търси предмети на места, където обикновено се намират. Малчуганите знаят, че предметът съществува, дори и да не го виждат и гледат на най-познатите места. Ако обаче е поставен на странно място, няма да се сетят да търсят там.
  • Символично решаване на проблеми: От 18 до 24 месеца детето разбира, че предметът може да бъде навсякъде. Дори и да не е виждало как е бил скрит. По този начин успява да си представи мислено обекта и може да си представи, че той е на различни места.

Постоянството на обекта и връзката му с тревожността при раздяла

Постоянността на обекта е от съществено значение за функционирането на бебето в собствената му среда. Но също така има голямо влияние на социално ниво. Детето си мисли, че хората престават да съществуват, когато не ги възприема; вече знае, че все още съществуват и разбира, че ги няма. Това, което не знае, е кога ще се върнат или дали са го напуснали завинаги.

По същата причина, с развитието на постоянството на обекта, възниква и добре познатата тревожност от раздяла. Бебето, което преди е оставало спокойно и ведро, когато е било оставено в креватчето или когато родителите му са го оставяли на грижите на друг, сега може да реагира със силна тревога, плач и отчаяние в същите тези ситуации.

Преди децата не осъзнаваха ясно раздялата между себе си и останалия свят. Вече знаят, че обектите, към които са привързани, са индивидуални и се притесняват, че ще се отдалечат от тях.

Как да стимулираме ученето на постоянството на обекта

Постоянство на обекта.
От около 24-месечна възраст децата започват да разбират, че обектът остава, дори и да не го виждат.

Постоянността на обекта е крайъгълен камък в еволюцията, който всички бебета достигат рано или късно. Заслужава да се отбележи, че предложените от Пиаже възрасти са ориентировъчни и всяко дете може да следва собствения си ритъм. Всъщност неговите постулати са получили редици критики, тъй като автори като Бауър потвърждават, че тази способност присъства в много по-ранна възраст.

Във всеки случай, това обучение може да бъде стимулирано чрез игри и прости дейности с бебето:

  • Криеница: тази популярна игра се състои от покриване на лицето с ръце и питане на детето „Къде е мама?“. Впоследствие лицето се разкрива, докато се възкликва „Ето я!“. По-малките бебета, които все още не са развили постоянство на обекта, ще реагират приятно.
  • Скриване на предмети: също така е добре да играете на криене на кукли и да наблюдавате дали детето ги търси. Първо, ги скривайте частично, а след това напълно. По-късно можете да опитате да ги скриете, докато детето не ги вижда. Можете да развиете това умение, като вие бъдете фигурата, която се крие.
  • Монтесори кутии за постоянни предмети: тази играчка може да се използва от шестмесечна възраст. Позволява на детето да постави предмет в  кутия, да го гледа как изчезва за няколко минути и да може да го извади като отвори вратата или чекмеджето на кутията, където е бил поставен.

Важно е да не се притеснявате, ако детето ви изостава малко от възрастовите граници за развитие на това умение. Не забравяйте, че това не е въпрос на стимулация. И че в един момент то ще придобие тази способност. Засега се наслаждавайте да го гледате как открива света.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Bower, T. G. R., & Wishart, J. G. (1972). The effects of motor skill on object permanence. Cognition, 1, 165–172.
  • Feldman, R. (2007). Modelo del desarrollo cognoscitivo de Piaget. En Desarrollo Psicológico. (pp. 158-167). México: Pearson.
  • Piaget, J. (1964). Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning. Journal of research in science teaching2(3), 176-186.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.