Диетата според АИП: какво представлява?

Автоимунният протокол (АИП) е вид диета целяща облекчаването на възпалението, болката и различните други проявления на автоимунните заболявания. Какво представлява той? Ще ви разкажем всичко по темата в днешната статия.

Последна актуализация: 09 Февруари, 2021

Диетата според АИП, позната и като диета според автоимунния протокол, е режим на хранене, който стана доста популярен през последните години. Състои се в избягване консумацията на определени храни в продължение на няколко седмици като се следят промените в здравословното състояние на човек.

Според статия публикувана в Inflammatory Bowel Diseases, целта на този режим е спомагане контролирането на възпалението, болката и другите симптоми на автоимунни заболявания като възпалителните болести на червата и цьолиакията.

Какво трябва да знаете за автоимунния протокол? Ще ви разкажем всичко по темата в следващите редове!

Какво представлява диетата според АИП?

Автоимунният протокол (АИП) представлява елиминационна диета, при която от менюто се изключват определени храни в продължение на няколко седмици като се наблюдава ефекта, който има това върху здравето. Това е изключително полезно при автоимунни заболявания като псориазис, ревматоиден артрит, лупус и възпалителни заболявания на червата.

Тези болести се характеризират със симптоми вариращи от болка в ставите до умора, болка в корема, диария, увреждане на нервите и психически проблеми. Причиняват се от различни фактори включително генетични и на околната среда. Според една от хипотезите, те са свързани с увреждането на чревната бариера. А това от своя страна е свързано с консумацията на определени храни.

Казано накратко диетата според АИП предлага премахването и заместването на тези храни с богати на хранителни вещества продукти, спомагащи „възстановяването“ на червата и подобряващи баланса на чревната флора. Този хранителен режим предлага и премахването на продукти съдържащи глутен или лактоза, тъй като те често причиняват необичаен имунен отговор при чувствителните хора.

Появата на автоимунните кожни заболявания често се свързва с храната.

Фази на диетата според АИП

Автоимунният протокол (АИП) прилича донякъде на популярната палео диета. Някои експерти я наричат продължение на въпросната диета. Но трябва да знаете, че АИП вариантът е по-строг и се състои от две основни фази.

Елиминационна фаза

Първата фаза на диетата според АИП  включва изключването на храни и лекарства, които могат да бъдат свързани с възпаление на чревния тракт или дисбаланс на чревната флора. Става въпрос за продукти, които често предизвикват алергии и нежелани реакции.

Например:

  • Зърнени култури
  • Бобови култури
  • Ядки
  • Семена
  • Зеленчуци от семейство Картофови
  • Яйца
  • Млечни продукти
  • Растителни масла
  • Хранителни добавки
  • Рафинирани захари
  • Кафе
  • Алкохол
  • Тютюн
  • Преработени продукти
  • Нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС) като ибупрофен, напроксен, диклофенак и аспирин във високи дози.

На тяхно място експертите препоръчват консумацията на пресни, богати на хранителни вещества продукти. Освен това не трябва да се изключва консумацията на ферментирали храни и на такива със съдържание на пробиотици. Трябва да се положат усилия и за подобряване на начина на живот чрез техники за отпускане, физическа активност и по-добро качество на съня.

Продължителността на тази фаза може да продължи докато човек усети подобрение на симптомите си. Често това отнема между 30-90 дена. Някои хора усещат резултат още след третата седмица.

Прочетете и: Херпес симплекс вируси и техните характеристики

Фаза на повторно въвеждане

Веднага след като човек забележи подобрение на симптомите на автоимунното си заболяване, започва фазата на повторно въвеждане. Тя включва постепенното включване на избягваните храни в менюто. Разбира се това зависи от степента на поносимост на всеки едни човек.

Този етап цели разпознаването на храните, които биха могли да предизвикат влошаване симптомите на заболяването. Освен това се търси въвеждането на онези храни, които не водят до появата на симптоми, за да се осигури по-разнообразно и пълноценно хранене.

Въвеждането на всяка една храна става малко по малко, с период на въвеждане между отделните храни от 5-7 дена. Този период е достатъчен, за да се определи дали част от симптомите се реактивират след консумацията на даден продукт. Храните с добра поносимост могат да продължат да присъстват в диетата. Останалите трябва да бъдат премахнати.

Стъпки за повторно въвеждане на храните

За да въведете отново храните в диетата според АИП, има няколко стъпки, които трябва да следвате. Важно е да правите това под ръководството на здравен професионалист, за да знаете как да изберете подходящия момент, за да не предизвикате появата на възпаление. Затова ако не сте спали добре или сте в стресова ситуация, по-добре е въвеждането на храните да бъде отложено.

Ако е възможно, добре е да въвеждате храни, които имат по-ниска концентрация на веществата предизвикващи дискомфорт. Например при млечните продукти е най-добре да започнете с ферментирали продукти като киселото мляко например.

Стъпките са следните:

  1. Изберете коя храна искате да въведете отново в менюто си. Консумирайте я няколко пъти пред деня, който сте си избрали. След това я избягвайте напълно през следващите 5-6 дена.
  2. Изяжте малко количество от продукта и изчакайте 15 минути за появата на реакция.
  3. Ако се появят симптоми, тестът трябва да бъде прекратен и трябва да продължите да избягвате тази храна. Ако не се наблюдават симптоми, трябва да опитате да хапнете по-голямо количество от продукта, като наблюдавате за появата на обезпокоителни признаци през следващите 2-3 часа.
  4. Ако не се появят симптоми, можете да изядете нормална порция от въпросния продукт. След това отново трябва да го избягвате през следващите 5-6 дена преди да въведете друга храна.
  5. Повторете процедурата.

Разрешени и забранени храни в диетата според АИП

За да бъде успешна диетата според АИП е необходимо да спазвате препоръките относно разрешените и забранените храни. Трябва да сте наясно, че има много ограничения. Затова е добре да потърсите съвет от специалист по хранене, за да избегнете появата на дефицити.

Разрешени храни

  • Различни зеленчуци и водорасли
  • Висококачествена риба и морска храна с високо съдържание на омега-3 мазнини
  • Пресни плодове в умерено количество
  • Ферментирали и пробиотични храни (комбуча, кимчи, кисело зеле, кисели краставички и кефир от кокосова вода)
  • Месо без мазнини и телешки черен дроб
  • Масло от маслини, кокос и авокадо
  • Билки и подправки, които не се получават от семена
  • Натурални подсладители като мед в умерено количество
  • Костен бульон
  • Зелен и черен чай

Забранени храни

  • Зеленчуци от семейство Картофови като домати, картофи, пипер и патладжани
  • Зърнени храни (ориз, пшеница, овес, ечемик, ръж и производните им)
  • Бобови култури
  • Млечни продукти
  • Растителни масла (с изключение на споменатите по-горе)
  • Кафе
  • Яйца
  • Изсушени плодове и семена
  • Алкохол
  • Хранителни добавки като рафинирани захари и трансмазнини

Как действа диетата според АИП?

Към днешна дата научните доказателства относно действието на диетата според АИП са ограничени. Но според някои проучвания тя спомага намаляването на възпалението и клиничните прояви на някои автоимунни заболявания.

Нека се спрем по-подробно на това.

Диетата според АИП и пропускливите черва

Хората с автоимунни заболявания обикновено имат пропускливи черва. Според проучване има връзка между възпалението и пропускливостта на червата. Затова човек може да страда от възпалително заболяване.

Проучванията показват, че диетата според АИП, спомагайки облекчаването на синдрома на пропускливите черва, понижава степента на възпалението и свързаните с него симптоми. Но въпреки това е необходимо извършването на още проучвания.

Лечение на симптомите на автоимунните заболявания

Като допълнение към казаното е важно да отбележим, че този протокол за хранене дава положителни резултати при симптоми на автоимунните заболявания като синдром на раздразненото дебело черво и тиреоидит на Хашимото. При някои хора се наблюдава намаление на възпалението между 29-68%.

Диетата според АИП е ефикасни при заболявания на щитовидната жлеза като тиреоидит на Хашимото.

Препоръчваме ви да прочетете и: Симптоми на непоносимостта към глутена и как да се справите с нея

Какви са недостатъците на диетата според автоимунния протокол?

Основният недостатък на диетата според АИП е, че представлява силно рестриктивен модел на хранене, особено по време на елиминационна си фаза. Това не само я прави трудна за спазване, но и неподходяща за всеки.

От друга страна човек може да премине през периоди на нервност или социална изолация поради ограниченията, които си е наложил. Ако не бъде правилно планирана, диетата може да причини и дефицит на хранителни вещества.

Не можем да пропуснем и факта, че няма гаранция, че този протокол ще доведе до намаляване на възпалението и симптоматиката на автоимунните заболявания. Въпреки това много хора потвърждават ползите от протокола.

Консултацията с диетолог е най-доброто решение

На пръв поглед привикването към диетата според АИП изглежда лесно, ако спазвате описаните правила. Но адаптацията към този протокол трябва да бъде много внимателно проведена, тъй като става въпрос за много строги хранителни ограничения.

Затова е толкова важно да потърсите съвет от диетолог, който да ви обясни всичко необходимо за тази диета. Този специалист ще прецени дали диетата е подходяща за вас и как да я планирате адекватно, за да избегнете влошаване на здравословното си състояние.

Може да ви заинтересува ...
Здраве и КрасотаRead it in Здраве и Красота
5 неща, които трябва да знаете за автоимунните болести

Въпреки че автоимунните болести се считат за хронични, хората с такава диагноза не бива да губят надежда, да продължават да се борят.

 



  • Konijeti GG, Kim N, Lewis JD, et al. Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet for Inflammatory Bowel Disease. Inflamm Bowel Dis. 2017;23(11):2054-2060. doi:10.1097/MIB.0000000000001221
  • Mu Q, Kirby J, Reilly CM, Luo XM. Leaky Gut As a Danger Signal for Autoimmune Diseases. Front Immunol. 2017;8:598. Published 2017 May 23. doi:10.3389/fimmu.2017.00598
  • Vojdani A. Molecular mimicry as a mechanism for food immune reactivities and autoimmunity. Altern Ther Health Med. 2015;21 Suppl 1:34-45.
  • Chandrasekaran A, Groven S, Lewis JD, et al. An Autoimmune Protocol Diet Improves Patient-Reported Quality of Life in Inflammatory Bowel Disease. Crohns Colitis 360. 2019;1(3):otz019. doi:10.1093/crocol/otz019
  • Abbott RD, Sadowski A, Alt AG. Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto’s Thyroiditis. Cureus. 2019;11(4):e4556. Published 2019 Apr 27. doi:10.7759/cureus.4556
  • Chandrasekaran A, Groven S, Lewis JD, et al. An Autoimmune Protocol Diet Improves Patient-Reported Quality of Life in Inflammatory Bowel Disease. Crohns Colitis 360. 2019;1(3):otz019. doi:10.1093/crocol/otz019
  • Campbell AW. Autoimmunity and the gut. Autoimmune Dis. 2014;2014:152428. doi:10.1155/2014/152428