5 хранителни вещества за активен и здрав мозък

Цинкът, съдържащ се в черния шоколад, агнешкото и стридите, е основен елемент за функционирането на паметта и когнитивната стабилност
5 хранителни вещества за активен и здрав мозък

Последна актуализация: 24 Януари, 2019

Смятате, че диетата е най-важна за активен и здрав мозък? Истината е, че никога не може да сте съвсем сигурни. Понякога е по-лесно да сгрешите при избора на хранителните навици, точно когато най-малко очаквате.

Лошото кръвообращение, което води до образуването на кръвни съсиреци или втвърдяване на артериите, със сигурност е един от факторите, виновни за това. В днешната статия ще ви разкажем как да запазите активен и здрав мозък, като изберете подходяща диета с правилните хранителни вещества за всички части на мозъчната кора.

Най-добрите хранителни вещества за активен и здрав мозък

1. Магнезий

Магнезий за активен и здрав мозък

Говорили сме често за многобройните ползи от магнезия в този блог. Това е важен минерал, който насърчава много от метаболитните процеси на организма и подпомага производството на невротрансмитери и невромодулатори, което, от своя страна, помага на мозъка да изпраща нервни импулси към тялото.

Следователно, магнезият е съществен елемент за поддържането на активен и здрав мозък, затова е добре да приемате между 300 и 350 мг. от този минерал всеки ден. Както предполагате, може да се справите с недостига му, като закупите добавки, продавани в аптеките, но по-долу ще изброим някои храни, които ще помогнат да си набавите този важен хранителен елемент:

  • Бадеми
  • Сусам
  • Пълнозърнести храни
  • Какао
  • Соя
  • Кафяв ориз
  • Спанак
  • Нахут
  • Магданоз

2. Въглехидрати

Въглехидрати за активен и здрав мозък

Въглехидратите са от съществено значение за осигуряването на енергия за тялото. Обръщали сме голямо внимание и преди на избора на здравословни въглехидрати – именно тези без добавени мазнини и захари. В противен случай изборът ви може лесно да причини повече вреда, отколкото полза.

Мозъкът се нуждае от тези елементи, за да регулира много от основните процеси, в допълнение към предоставянето на енергийни запаси. Интересно е да се отбележи, че тъй като въглехидратите стимулират производството на инсулин в организма, като помагат за производството на аминокиселини като триптофан, те могат да бъдат от съществено значение за релаксация и намаляване на нивата на стрес. А както знаете, стресът е един от най-големите врагове за поддържането на активен и здрав мозък.

Кои са най-здравословните въглехидрати?

  • Овес
  • Пълнозърнести храни
  • Боб
  • Елда
  • Зехтин
  • Грах

Вижте още: Примерна 7 дневна диета с ниско съдържание на въглехидрати

3. Фосфор

Фосфор за активен и здрав мозък

Фосфорът е много важен елемент, когато става въпрос за активен и здрав мозък. Благодарение на този минерал клетъчните мембрани и неврони са силни и издръжливи, което подобрява функцията на паметта и синаптичните връзки.

Връзката между здравето на мозъка и получаването на правилните нива фосфор е подкрепена от множество научни изследвания, които разкриват важността на този минерал за производството на миелин и много от основните когнитивни функции.

Кои храни ще ви помогнат да увеличите приема на фосфор?

  • Сирене
  • Сардини и ракообразни
  • Черен шоколад
  • Гръцко кисело мляко, без захар
  • Яйца
  • Месо и птици

4. Витамини B6 и B12

Витамин B6 за активен и здрав мозък

Знаете ли, че съществуват 2 много важни витамина, когато става въпрос за поддържане на активен и здрав мозък? Това са витамините B6 и B12. Те помагат на мозъка правилно да синтезира допамин, серотонин и епинефрин и му позволяват да метаболизира протеините, да подобри мозъчния кръвоток и да укрепи функцията на паметта.

Искате ли да разберете, кои храни са богати на витамини B6 и B12?

  • Шам фъстък
  • Банани
  • Яйчен жълтък
  • Ядки
  • Ракообразни
  • Телешко и агнешко месо
  • Пъстърва, риба тон и сардини
  • Кисело мляко

Прочетете и: Предотвратете ранното побеляване на косата с тези 6 храни и витамини

5. Цинк

Цинк за активен и здрав мозък

Цинкът е важен минерал за цялостното здраве, не само за това на мозъка. Той се грижи за кожата, стимулира зарастването на рани, бори се с рака и дори предпазва от настинки, защото насърчава естествения имунитет на организма.

Интересен е фактът, че цинкът е основен елемент за функционирането на паметта и когнитивната стабилност. Хората, които страдат от липсата на този минерал например, често страдат от епилепсия. Поради тези причини, важно е винаги да включвате нужните количества цинк в ежедневната си диета. Благодарение на него ще подобрите хипокампалната функция на мозъка, паметта и ученето. Струва си да припомняме тези неща от време на време.

Къде можете да откриете високи нива на цинк?

  • Стриди
  • Раци
  • Фъстъци
  • Черен шоколад
  • Тиквени семки
  • Сусам
  • Пшеничен зародиш
  • Агнешко

В заключение, бихме искаме да ви напомним, че в допълнение към всички тези хранителни вещества, активният и здрав мозък изисква поддържане на ума зает, извършването на дейности, които предизвикат любопитството, както и воденето на здравословен живот. Опитайте се да научавате нещо ново всеки ден, да заздравите отношенията си с хората около вас и винаги бъдете оптимистично настроени.

Следете нивата на стрес и не забравяйте да добавяте храните, изброени горе, към ежедневното си меню.

Може да ви заинтересува ...
11 ежедневни навика, които увреждат мозъка ви
Mejor con SaludLeerlo en Mejor con Salud
11 ежедневни навика, които увреждат мозъка ви

Уморени сте, не можете да се концентрирате или забравяте често важни неща, сякаш нещо се случва с мозъка ви? Погрижете се за него още днес!



  • Gómez-Pinilla, F. (2008). Brain foods: The effects of nutrients on brain function. Nature Reviews Neuroscience. https://doi.org/10.1038/nrn2421
  • Jenkins, T. A., Nguyen, J. C. D., Polglaze, K. E., & Bertrand, P. P. (2016). Influence of tryptophan and serotonin on mood and cognition with a possible role of the gut-brain axis. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu8010056
  • Mcdaniel, M. A., Maier, S. F., & Einstein, G. O. (2002). “Brain-Specific” Nutrients: A Memory Cure? Psychological Science in the Public Interest. https://doi.org/10.1111/1529-1006.00007