10 храни за пълноценен нощен сън

03 Февруари, 2019
Черният шоколад стимулира производството на серотонин - хормон, който отпуска тялото и ума

Пълноценният нощен сън е много важен, тъй като представлява ключ към доброто здраве – както физическото, така и емоционалното. Когато спите добре, тялото се възстановява само и организмът се намира в оптимално състояние да изпълнява различни функции.

Въпреки това много хора в наши дни са неспособни да се насладят на пълноценен нощен сън и изпитват най-различни проблеми. Това състояние е често срещано в съвременния свят, тъй като ежедневните проблеми и употребата на технологиите оказват негативно въздействие върху съня.

За да се наспите добре, важно е да организирате оптимално навиците си за сън и да устроите правилно мястото, където спите. Експерти препоръчват да елиминирате всякакъв вид технологии от зоната за сън, тъй като те влияят негативно върху нощната почивка. Препоръчително е също така да въведете промени в хранителното меню, например избягвайте преди лягане да консумирате храни, които дразнят стомаха и действат стимулиращо.

Много изследвания сочат, че здравословната диета е ключът към пълноценния сън и предпазва от проблеми като безсъние. Същите тези изследвания показват, че някои храни стимулират оптималната нощна почивка, тъй като притежават свойството да въздействат върху нервната система и да подпомагат освобождаването на химични субстанции като мелатонин и серотонин, които са свързани с релаксацията и по-доброто качество на съня.

Знаете ли какви храни да консумирате, за да се радвате на пълноценен нощен сън?

Овесени ядки

Макар овесените ядки често да присъстват в препоръките на експерти по хранене като идеална закуска, можете да ги консумирате и по друго време от деня, включително вечерта. Тази храна е изключително полезна за здравето на сърдечно-съдовата система и е препоръчителна за диабетици. Консумацията на овесени ядки 2-3 часа преди лягане може да отпусне тялото и да осигури по-пълноценен нощен сън, тъй като стимулира производството на мелатонин.

Вижте още: Вкусно и засищащо смути от круша, чия и овесени ядки за отслабване

Бадеми

Бадеми за здрав нощен сън

Шепа бадеми може да се окаже отлично решение, когато искате да се насладите на нощен сън без прекъсвания. Това е така, тъй като бадемите съдържат триптофан и магнезий – две субстанции, които са способни да провокират заспиване.

Пчелен мед

Добавянето на пчелен мед към млякото или чая може да се окаже по-полезно, отколкото предполагате. Медът съдържа глюкоза, която сигнализира мозъка да намали функцията на орексина – хормон, който е пряко свързан с безсънието.

Пълнозърнест хляб

Пълнозърнестият хляб съдържа витамини В1 и В6. Комбинирайте с пчелен мед, за да улесните транспортирането на триптофана към мозъка, където той ще се превърне в серотонин и ще подобри качеството на съня.

Череши

Череши за пълноценен нощен сън

Един от най-вкусните и ефикасни начини за подобряване на нощния сън и елиминиране на събужданията по никое време е да консумирате мелатонин. Черешите, подобно на овесените ядки и орехите, са прекрасен източник на мелатонин и ще подобрят значително съня ви.

Билков чай за пълноценен нощен сън

Консумацията на билков чай е друга възможност, която ще окаже благотворно въздействие върху нощния сън и оптималната почивка. Различните чайове – лайка, маточина, лавандула, пасифлора, липов цвят или лимон, притежават отпускащи и седативни свойства, които помагат на тялото да релаксира и да се възстанови.

Прочетете и: Билкови чайове, подобряващи функционирането на нервната система

Черен шоколад

Можете да консумирате черен шоколад през деня, а също така и вечерно време. Тази вкусна храна, любима на много хора по света, подобрява съня, тъй като стимулира производството на серотонин – хормон, който отпуска тялото и ума.

Банани

Банани за здрав нощен сън

Бананите могат да бъдат сравнени с хапчета за сън. Тази суперхрана, освен че е богата на ценни вещества, стимулира производството на мелатонин и серотонин и подобрява качеството на съня. Един банан преди лягане е отлично решение на проблема със заспиването и събуждането в малките часове на нощта. По този начин снабдявате тялото и с доза магнезий и калий, които отпускат мускулите и нервната система.

Топло мляко

Със сигурност сте опитвали да се справите с безсънието, като консумирате чаша топло мляко преди лягане. Освен приятно на вкус, това средство наистина е ефикасно, тъй като съдържа триптофан – есенциална мастна киселина, която участва в производството на мелатонин и серотонин (невротрансмитери, които са част от цикъла на съня).

Пилешко месо

Пилешкото месо е друга храна, която съдържа познатата вече аминокиселина – триптофан. За да стимулирате въздействието й, препоръчваме да комбинирате пилешкото месо с порция пълнозърнест хляб по време на следобедното хранене.

  • Francesc Fossas. Qué comer: consejos y curiosidades de la nutrición. Océano Ámbar,2008.
  • Albert Ronald Morales. Frutoterapia: Bienestar y vida. Editorial Edaf, S.L., 2014.
  • Juliette Goggin, Abi Righton. Cosmética casera : recetas naturales para el rostro, el cuerpo y el cabello. Naturart, 2017.