Предозирането с мелатонин: Ефекти и препоръки

Въпреки че мелатонинът се произвежда естествено в тялото, има синтетични съединения, съдържащи това вещество. Защо трябва да се избягва предозирането му?
Предозирането с мелатонин: Ефекти и препоръки

Написано от Maryel Alvarado Nieto

Последна актуализация: 20 септември, 2022

Предозирането на мелатонин може да доведе до странични ефекти за здравето. Този хормон се произвежда естествено в епифизната жлеза и участва в циркадния ритъм сън-събуждане. Това означава, че неговата секреция влияе върху моделите на съня.

Поради тази причина се предлага и като лекарство, тъй като е помощно средство при проблеми със съня. И въпреки че се счита за относително безопасно лекарство, има някои неблагоприятни ефекти, които трябва да се имат предвид, преди да го приемете.

Как се произвежда мелатонинът?

Хормонът се синтезира от прекурсорна молекула серотонин. Това се модифицира от действието на ензими. Най-общо секрецията му се регулира от неврони, разположени в хипоталамуса, които показват кога и в какво количество се произвежда.

На свой ред тези неврони се стимулират от клетки, разположени в ретината, които се активират при липса на светлина. Следователно максималната секреция се получава в пълна тъмнина.

Човек с хапче.
Синтетичната форма на мелатонин се използва за лечение на нарушения на съня.

За какво се използва?

Въпреки че на теория полезността на веществото е широка, проучванията, които оправдават употребата му, обикновено са с малък обхват. Това е довело до това, че мелатонинът няма достатъчно консенсусно одобрение за контролирането на различни нарушения на съня.

Няма и единодушно мнение за това от коя възраст може да се използва. Въпреки това, често се предписва при определени състояния, като например следните:

  • Безсъние
  • Нарушения във фазата на съня
  • Неправилен ритъм сън-бодърстване
  • Ресинхронизиране на съня при работа на смени
  • Джет лаг
  • Някои деменции като болестта на Алцхаймер.
  • Синхронизация на циркадния ритъм при слепи пациенти.

В допълнение към оскъдната документация за употребата му, са описани и грешки при предписването на мелатонин.

Първо, поради лошото обучение на персонала за първична медицинска помощ относно нарушенията на съня.

Второ, защото веществото може да се открие в две различни форми – с бързо действие и удължено освобождаване. Всяка има специфични индикации, които някои хора избират да пренебрегнат.

Предозирането на мелатонин и неговите ефекти

Предозирането на мелатонин е една от най-често допусканите грешки при употребата на това вещество. В търсене на по-добри ефекти, някои хора са склонни да го използват прекомерно.

По същия начин, тъй като се класифицира като хранителна добавка, често се използва по препоръка на хора, които не са квалифицирани да дават такива. Тъй като това е молекула с ефект върху централната нервна система, нейното предписване трябва да бъде професионално наблюдавано.

Освен всичко друго, има малко документация за предозирането на мелатонин. Като цяло се счита за доста безопасна молекула, тъй като са описани малко неблагоприятни ефекти и те обикновено не са сериозни.

По същия начин не е установена максимална препоръчителна дневна доза, но в обичайната практика се предписват между 1 и 10 mg на ден, като винаги се вземат предвид възрастта на пациента и заболяването, което трябва да се лекува.

Странични ефекти

Въпреки че литературата по този въпрос е оскъдна, има описани някои неблагоприятни ефекти, дължащи се на предозиране с мелатонин. Като цяло това са преходни симптоми, които не са сериозни и се подобряват, когато лекарството се преустанови.

Въпреки това, документирането на някои по-сериозни странични ефекти е склонно да тревожи пациентите и семействата, така че е важно да се изясни честотата на такава симптоматика.

Увеличава ли риска от предизвикване на гърчове мелатонинът?

Някои експерти се опасяват, че мелатонинът може да причини гърчове, особено при деца. Този страх произтича от проучване, при което шест педиатрични пациенти – със значителни неврологични заболявания – са били на лечение с мелатонин и четирима от тях съобщават за гърчове.

Основният недостатък на този резултат е, че скритите мозъчни лезии може да са причина за припадъка, а не лекарството. В допълнение, изследваната популация е малка, така че не представлява значителна извадка. Необходими са повече изследвания.

Други автори се затрудняват от достигането до заключение относно тази теория, тъй като има доклади с противоположни резултати. Тези доклади описват подобрения в епилептогенната активност при пациенти, използващи мелатонин. Следователно използването му винаги трябва да бъде в ръцете на специалист.

Повишена сънливост при предозирането на мелатонин

Обратно, високите дози са причинили повишена сънливост при пациентите, но тези количества обикновено не се използват в общата популация. Обратно, обичайните дози генерират синхронизиране на цикъла сън-събуждане, което подобрява моделите на съня и бдителността през деня.

За да се получат тези резултати е необходимо да се приема точната диагноза, за да се даде възможност за ефективно лечение.

Други нежелани реакции, които могат да възникнат при прием на мелатонин

Освен това са документирани други странични ефекти от използването на „хормона на тъмнината“, но те обикновено са редки и се преодоляват с течение на времето без голямо значение. Тези симптоми се считат за тривиални, тъй като не представляват заплаха за пациента.

Въпреки това, ако причиняват достатъчен дискомфорт, спирането на лекарството подобрява тези ефекти. Тези нежелани реакции включват следното:

  • Главоболие
  • Дезориентация
  • Болка в корема
  • Кожни обриви
Жена с главоболие.
Предозирането на мелатонин може да предизвика главоболие, храносмилателен дискомфорт, замаяност и дезориентация.

Предозирането на мелатонин – препоръки

Регулирането на моделите на съня е основната причина, поради която се използва мелатонин. Има редица ситуации, които пречат на почивката през нощта, върху които може да се работи, за да се избегне прекомерният прием на лекарства. Въпреки това, оценката от обучен персонал в крайна сметка е най-важното действие при вземането на решение дали лечението с мелатонин е най-подходящото.

Често навременните подобрения в хигиената на съня позволяват да се регулира качеството на почивката, тъй като нарушенията са вторични след лошите навици. Сред тези препоръки си струва да се подчертаят следните:

  • Желанието да си лягате по едно и също време всеки ден
  • Спане в пълен мрак
  • Избягвайте източници на разсейване като електронни устройства в спалнята.

От друга страна, идеалното време за прием на мелатонин зависи от целта на употребата му. В този смисъл се препоръчва да следвате препоръките на лекар с опит в приема на тази добавка.

Всъщност, в зависимост от обстоятелствата, понякога се предписва прием през деня, а друг път – през нощта. Що се отнася до дозировката, тя може да бъде до 300 mg, без да се наблюдават сериозни нежелани реакции. Въпреки това обикновено се предписват ниски дози.

Предпазни мерки при употребата на мелатонин

В заключение, важно е приемът на мелатонин да бъде под лекарско наблюдение. В идеалния случай тези препоръки трябва да бъдат давани от специалист.

Трябва да се внимава при пациенти със съпътстващи заболявания, като тези с автоимунни заболявания, хематологични нарушения, астма, диабет и епилепсия.

Може да ви заинтересува ...
Как да регулираме мелатонина и съня си по-добре
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Как да регулираме мелатонина и съня си по-добре

Важно е да регулирате мелатонина, ако искате да си почивате добре и да избягвате често срещани нарушения, например безсъние.



  • Morera, A.; Henry, M.; De la Varga, M.; Seguridad en el Uso de la Melatonina; Actas Españolas de Psiquiatría; 29 (5): 334 – 337; 2001.
  • Zhang, B.; Kassim. S.; Harrouk, W.; Asante, K.; Melatonin Pharmacy Compounding Advisory Committee Meeting; United States Food and Drugs Administration; 2021.
  • de Rosula, G.; Plus, K.; Clindareach, K.; Melatonina: Usos, Efectos Secundarios, Interacciones, Dosis y Advertencias; 2022.
  • Escames, G.; Acuña, D.; Melatonina, Análogos Sintéticos y el Ritmo Sueño/Vigilia; Revista de Neurología; 48 (5): 245 – 254; 2009.
  • Arboledas, G.; Merino, M.; de la Calle, T.; Hidalgo, M.; Rodríguez, P.; Soto, V.; Madrid, J.; Consenso sobre el Uso de Melatonina en Niños y Adolescentes con Dificultades para Iniciar el Sueño; Anales de Pediatría; Asociación Española de Pediatría; XXX (XX): XXX.e1 – XXX.e9; 2014.
  • Jiménez, G.; Ugalde, O.; Ortíz, L.; Ramírez, G.; Benítez, G.; La Melatonina: un Coadyuvante Potencial en el Tratamiento de las Demencias; Salud Mental; 31: 221 – 228; 2008.