Какво се случва с тялото, когато ядем зрели банани?

· 26.02.2016
Укрепват имунната система, подобряват здравето на костите и имат силен противораков ефект

Бананите са вкусни плодове, които трябва да ядем по-често, не само защото са вкусни, но и защото съдържат някои много важни хранителни вещества, които могат да подобрят цялостното здраве. Вече сме говорили за това, че консумацията на повече банани може да помогне за намаляване на депресията, за оптимизиране функцията на мозъка, в борбата с високо кръвно налягане, а също и да попречи на редица заболявания. Благодарение на най-новите изследвания е открито едно напълно ново предимство от консумацията на банани, особено на зрели банани.

Бананите съдържат тумор-некротичен фактор

С узряването бананите развиват множество тъмни петна, които накрая покриват цялата кора и я карат да покафенее. Някои хора избягват да купуват банани, когато са достигнали този етап, защото вкусът е много по-сладък и текстурата, подобна на каша, не им харесва. Но това, което малко хора знаят, е, че колкото повече тъмни петна имат бананите, толкова повече ползи за тялото – и особено за имунната система – съдържат те.

Скорошни изследвания в Япония са показали, че зрелите банани съдържат цитокин, известен като тумор-некротичен фактор (TNF), който се отделя от някои от клетки на имунната система на организма и може да повлияе на други клетки в тялото. Това е, което кара зрелите банани да се борят с рака. Ефектът е толкова силен, че те действително може да се преборят с тумори и анормален клетъчен растеж в организма.

Функцията на този цитокин се сравнява с тази на лентинан, химически имуностимулант, който се прилага интравенозно като средство против рак.

Ефектът расте с узряването на бананите, което означава, че колкото по-зрял е плодът, толкова по-силен е противораковият му ефект.

По-зрелите плодове съдържат по-качествени хранителни вещества

С узряването на всички плодове хранителните им стойности се променят, което може да повиши или намали ефекта на определени свойства. В случая с бананите е установено, че колкото по-зрели са, толкова по-високи стават нивата на концентрирани антиоксиданти. И когато бананите се покрият с тъмни петна, съдържанието им на нишесте се превръща в обикновени захари, които са по-лесно смилаеми.

Банани, ябълки, грозде, ананас, круши, диня и сливи: в японското проучване, което споменахме по-горе, се извършват различни диетични тестове в различни етапи на зрялост за всички тези плодове. Резултатите от проучването показват, че консумацията на зрели банани е по-полезно, отколкото яденето на всеки друг плод, защото може да увеличи броя на белите кръвни клетки в кръвта и да укрепи имунната система.

За да се възползвате от тази важна полза, добра идея е да консумирате 1 или 2 големи парчета банан на ден.

2-banani

Стимулират имунната система и се борят с болестите

Учените смятат, че колкото по-зрял е един банан, толкова по-висока е концентрацията му на TNF. Смята се, че консумацията на зрели банани може да увеличи броя на белите кръвни клетки до 8 пъти повече от бананите, които са пресни и зелени.

3-cherveni-kruvni-kletki

Зрели банани: какви други ползи притежават?

Дори само противораковите им ползи трябва да бъдат повече от достатъчни, за да ви накарат да ги включите в дневния хранителен режим. Но ако това не ви убеждава, представяме ви някои други важни предимства, които ще получите при консумацията на зрели банани.

Подобряват здравето на храносмилателната система

Един средно голям банан съдържа до 3 гр. фибри, което допринася за доброто функциониране на червата и улеснява движението на храната в храносмилателния тракт. Те са естествен източник на електролити, които се губят, когато се сблъскате с пристъп на диария например. Бананите съдържат също така пробиотични съединения, които могат да помогнат за запазване на добрите бактерии, които естествено присъстват в организма.

Подобряват сърдечно-съдовите заболявания

Тъй като са богати на калий, зрелите банани могат да помогнат за намаляване на натрия в организма, който предизвиква задържане на течности и влияе негативно върху здравето на сърцето. При анализ на 11 проучвания, публикувани в „Журнал на американския колеж по кардиология“, е установено, че хората, които добавят храни, богати на калий, към диетата, намаляват риска от инсулт и сърдечно-съдови заболявания.

4-zdravo-surze

Подобряват здравето на костите

Едно проучване на Информационния център за микроелементи в Линус Паулинг институт в Орегон разкри, че диета, богата на калий, може да намали риска от остеопороза. Зрелите банани са отличен източник на калий и повишават способността на организма да абсорбира калция, което също допринася за укрепване на костите.