Досадното хъркане: опасно за вашето здраве

20.04.2016
В дългосрочен план сънната апнея може да стане хронична и накрая да доведе до хипертония, сърдечна недостатъчност, диабет тип 2 и дори да стане причина за инсулт

И така, винаги говорим за хъркане при мъжете, но знаете ли, че сънната апнея също е често срещана и сред жените? Това в действителност е и много опасно – не трябва да пренебрегвате този факт.

Много жени спят под стрес, страхувайки се да не притеснят партньора със своето хъркане и в същото време са наясно, че то винаги води до липсата на почивка, раздразнителност и главоболие на сутринта. Какво можем да направим, за да се освободим от това досадно хъркане?

Хъркането в нашето ежедневие

Поне 20% от всички хора хъркат през нощта. А както знаем, понякога това се превръща в причина за караници между партньорите, особено ако някой от тях откаже да признае това или той или тя хърка, като същевременно знае, че избягват да придават значение на проблем, който преминава отвъд обикновеното нощно притеснение.

Човек, който хърка силно и прави това всяка вечер, се събужда изморен и не само това – той също страда от често главоболие, физически дискомфорт, раздразнителност, стрес, повишено кръвно налягане… оплаквания, които малко по малко могат да станат предпоставка за заболявания, които са много по-сериозни, ако не се потърси помощ и преди всичко, ако откажем да признаем, че хъркането не е нормално, а не просто нещо, „което всеки прави всяка вечер.“

Прочетете и: Лечение на сънната апнея

Знаете ли какво причинява досадното хъркане?

Причини за хъркане

Хъркането е знак, че нещо се случва в тялото. Чрез него губим излишък от енергия, която пряко засяга ежедневието. В действителност много лекари наричат хъркането „вътрешна треска“, която е показател за здравето.

  • Хъркането се причинява от стесняване на дихателните пътища в белите дробове, което води до приток на по-малко кислород и довеждане до състоянието, известно като хипоксия. Поради това, че няма достатъчно въздух, се появяват вибрации, които произвеждат този досаден звук. Ако в някакъв момент няма достатъчно въздух в белите дробове, което се случва, когато спрем да дишаме дори само за малка част от времето, това причинява така наречената сънна апнея.
  • Като цяло причините, поради които хъркаме, са разнообразни – наличието на полипи, анатомията на носната преграда или небцето, дори алергии. Ако това е нещо постоянно, необходимо е да се консултирате с лекар, за да получите подходяща диагноза.
  • Сънната апнея не е нещо просто. Трябва да имаме предвид, че дробовете спират да получават кислород и че мозъкът трябва да „заповяда” на дихателните мускули да направят допълнителни усилия, за да получат въздух, като тогава възникват най-силните и внезапни звуци. В дългосрочен план сънната апнея може да стане хронична и накрая да доведе до хипертония, сърдечна недостатъчност, диабет тип 2 и дори да стане причина за инсулт. Никога не трябва да забравяме, че тялото, мозъкът и сърцето спират да получават кислород за няколко секунди. Това е много сериозно.

Вижте още: Храни, които ви помагат да спите по-добре: яжте тези 9 храни, богати на меланин!

Съвети за намаляване на хъркането нощем

Съвети за намаляване на досадното хъркане

Преди всичко, нека да е ясно: хъркането е симптом, че нещо не е наред. Хъркането всяка вечер не е същото като хъркането в продължение на седмица, защото страдате от настинка или алергия или хъркате по време на дрямка в средата на деня.

Консултирайте се с личния лекар, ако вие или вашият партньор хъркате от известно време. Ако сте с диагноза сънна апнея, важно е да следвате всяко от предложенията, които са ви предписани.

И така, ако хъркането е леко и от време на време, само трябва да приложите на практика следните основни съвети. Вземете под внимание:

  • Винаги следете теглото си, особено защото затлъстяването води до хъркане през нощта.
  • Ако пушите, спрете веднага. Запушването на дихателните пътища може да бъде вследствие на тютюнопушене, което води до хъркане, кашлица и влошаване на здравето.
  • Винаги спете на една страна. Една много проста техника да се уверите, че правите това, е да сложите топка за тенис в задната част на пижамата. По този начин всеки път, когато легнете по гръб, ще почувствате неприятната буца и отново ще се обърнете на една страна.
  • Спазвайте определен график за хранене и за лягане; рутината е полезна за тялото.
  • Бъдете добре хидратирани през целия ден. Пийте много вода и, ако е необходимо, използвайте физиологичен разтвор, за да отпушите носа. Носната лигавица няма да бъде толкова суха и няма да хъркате.
  • Сменяйте възглавницата редовно. Понякога натрупването на акари може да причини алергии или изсушаване на дихателните пътища – струва си да имате това предвид.

García Castillo, S., Hoyos Vázquez, M. del P. S., Coloma Navarro, R., Cruz Ruiz, J., Callejas González, F. J., Godoy Mayoral, R., … Rodríguez Montes, J. A. (2018). Obstructive sleep apnoea syndrome. Anales de Pediatria. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.07.004

Zhu, Y., Au, C. T., Leung, T. F., Wing, Y. K., Lam, C. W. K., & Li, A. M. (2013). Effects of passive smoking on snoring in preschool children. Journal of Pediatrics. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2013.05.032

Cartwright, R. D. (1984). Effect of sleep position on sleep apnea severity. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/7.2.110

Gami, A. S., Howard, D. E., Olson, E. J., & Somers, V. K. (2005). Day–Night Pattern of Sudden Death in Obstructive Sleep Apnea. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMoa041832

Wang, F., Zhou, C., Zhang, J., Yan, Q., Han, Z., & Dai, Z. (2012). [Correlation between allergic rhinitis and childhood obstructive sleep apnea-hypopnea syndrome]. Lin Chuang Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi = Journal of Clinical Otorhinolaryngology, Head, and Neck Surgery.