Домашно образование: Какво трябва да знаете

Домашното образование има както своите поддръжници, така и противници. Някои смятат, че това е ефективна алтернатива за отглеждане на по-добри хора. Други смятат, че може да се превърне в "балон" в реалността. Кой е прав? Научете днес.
Домашно образование: Какво трябва да знаете
Elena Sanz

Написано и проверено от психолог Elena Sanz.

Последна актуализация: 28 ноември, 2022

Разглежданото домашно образование или обучението у дома е нова тенденция, която, както подсказва името, е свързана с обучението на деца у дома. Това е едва зараждаща се алтернатива, която все още е изправена пред правни бариери, за да се превърне в реалност.

Тази тенденция се заражда в САЩ през 70-те години на миналия век. Популяризирана е от педагога и писател Джон Холт, който поставя под въпрос ефективността на традиционното училищно обучение. По-късно тенденцията за домашно образование се разпространи в Европа и други страни.

С кризата от 2020 г. в света предпоставките за домашно образование набраха сила. Въпреки че днес това не е мейнстрийм позиция, има всички признаци, че е постоянно разрастващо се движение.

Домашно образование

домашно образование

Домашното образование е образователен вариант, при който някои хора решават да обучават децата си у дома, извън традиционната образователна система. Те използват своя собствена методология и педагогика и съставят собствена учебна програма.

Това движение възниква по-специално поради морални и религиозни въпроси. Някои семейства от определени етноси или с определени вярвания смятат, че традиционното училище не насърчава ценностите на тяхното семейство или общност. Поради тази причина по законен път получиха правото да обучават децата си вкъщи.

Много от защитниците на тази тенденция смятат, че подходящата възраст за интегриране на едно дете в училище е 16 години. На тази възраст децата вече са получили основа у дома, която според избралите тази алтернатива им дава повече критерии за справяне с реалността.

Няма конкретен начин за прилагане на домашно обучение или образование у дома. Родителите са свободни да решат как искат да учат децата си. Понякога те избират обучение, което е напълно адаптирано към интересите и ритъма на детето; друг път избират по-стандартизирано образование.

Домашно образование: Характеристики и ползи

Домашното образование в крайна сметка е ангажимент за персонализирано образование. Като цяло, насърчава автономията на децата в техния образователен процес и се стреми да гарантира, че децата са мотивирани от присъщите им потребности от учене.

Това е и алтернатива, която се стреми да постави по-голям акцент върху ценностите. Целта е не само да се стимулират когнитивните функции, но и да се формират добри хора. Поддръжниците на тази тенденция твърдят, че тя развива и повече любов към знанието.

От друга страна, домашните ученици или учениците, които избират домашно обучение или образование у дома, постигат по-тясна връзка със семействата си. В много случаи това е съвместен учебен процес, който е от полза за цялото семейство. Разбира се, това изисква голяма доза отдаденост от страна на родителите.

Как се провежда?

За родителите домашното образование е голямо предизвикателство. Те трябва да организират нещата по такъв начин, че животът на домакинството да не влияе върху ученето и обратното. Най-голямата трудност е да се създадат подходящи условия, за да бъде процесът реално ефективен. Аспектите, които трябва да се имат предвид, за да се приложи тази образователна модалност, са следните.

Режим

Режимът внася ред, но също така и сигурност и увереност. Много е важно да създадете ежедневни навици и да структурирате времето въз основа на дейностите, които трябва да се извършват. Някои от действията, които улесняват това, са следните:

  • Разработете седмичен календар, който да е видим и ясен за децата.
  • Опитайте се да бъдете в унисон с редовния училищен календар в града или страната, доколкото е възможно.
  • Планирайте цялата учебна година от самото начало.
  • Отделете време за почивки.

Важно е да се отбележи, че някои семейства ще решат да нямат рутинни процедури или да ги направят много гъвкави. Това е напълно валидно при домашното обучение, стига целта да не се въвеждат стабилни навици е ясна.

Структурирайте учебния процес

Каквато и методология да се възприеме, най-доброто нещо, което можете да направите, е да планирате уроците и да ги преподавате според определени педагогически критерии. В идеалния случай те трябва да бъдат адаптирани към нуждите, възможностите и интересите на децата.

Домашно образование: Забавно съдържание

Най-добре е да намерите начини да направите съдържанието интересно и забавно за детето. Домашното образование или обучението у дома може да бъде по-богато в този аспект, тъй като не  се изисква обучението на голям брой различни ученици, както се случва в училище.

Страхотна организация

Един от ключовете към домашното обучение е организацията. Ако няма достатъчно ред както в идеите, методите, така и в развитието на дейностите, съществува риск децата да се почувстват объркани или да не успеят да се възползват от ученето. А могат и да се демотивират.

Учебната програма

домашно обучение
Домашното обучение поставя големи предизвикателства пред родителите, които трябва да съчетаят семейния си живот с образователния.

Един от решаващите аспекти на домашното образование е на какво да се учат децата и в какъв ред. Необходимо е да се изготви учебен план. Той включва учебното съдържание, методологията, целите в развитието на уменията и способностите и оценката на процеса.

Правилният начин за разработване на учебната програма е да се вземат предвид следните аспекти:

  • Поставяне на цели. Включва обща образователна цел, както и специфични цели за всеки предмет, който ще се преподава. Дава отговор на въпроса: какво се очаква да постигне детето?
  • Предмети. Необходимо е да се определят предметите, които ще се преподават. Най-добре е те да съответстват, поне в основни линии, на това, което другите деца учат в традиционното училище.
  • Разделете предметите. Всеки предмет има определено съдържание. Най-доброто нещо, което можете да направите, е да ги посочите и подредите по сложност, от по-малка към по-голяма.
  • Установете цикли. Обичайното нещо е да се организира съдържанието по цикли, тоест да се установи начало и край за тях. С какво съдържание започва обучението например по граматика? С какво завършва?
  • Определете инструменти и материали. Това се състои в идентифициране на книгите, видеоклиповете, игрите и други дейности, които ще бъдат използвани за обучение.
  • План за оценка. Необходимо е периодично да се оценява обучението, за да се провери дали целите са постигнати или не.

Трябва обаче да се каже, че все още стои въпросът за достъпа до пространства като лаборатории, които трудно могат да бъдат създадени у дома.

Преценете дали наистина искате да станете част от тази тенденция

Домашното образование е противоречив подход, който не е регулиран в повечето страни. Много експерти смятат, че лишаването на децата от общуване с техните връстници в училище може да бъде контрапродуктивно за тяхното психосоциално развитие.

Алтернатива на домашното обучение е вид обучение, което може да се нарече „хибридно“. Това е съчетаване на посещаване на училище с домашно обучение. Това е по-гъвкав подход, който може да извлече най-доброто от двете области.

Може да ви заинтересува ...
Оценките на децата в училище: наръчник за родители
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Оценките на децата в училище: наръчник за родители

Оценките на децата в училище - повод за радост или безкраен кошмар? Не дълго след като децата започнат училище, започваме да се тревожим за оценкит...



  • Zúñiga Meléndez, A., Leiton de Sulia, R., & Naranjo Rodríguez, J. A. (2014). Del sistema educativo tradicional hacia la formación por competencias: Una mirada a los procesos de enseñanza aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria de Mendoza Argentina y San José de Costa Rica.
  • Pérez Guerrero, J., & Ahedo Ruiz, J. (2020). La educación personalizada según García Hoz. Revista complutense de educación.
  • Avalos-Obregón, M. L., Avalos-Obregón, M. D., & del Pozo, F. C. (2018). Homeschooling una alternativa en educación. Polo del conocimiento, 3(10), 205-222.

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.