Депресията и тревожността са признаци за сила

10 Декември, 2018
Когато осъзнаете, че нещо не е наред, важно е да потърсите професионална помощ и подкрепа.

Битува погрешното вярване, че депресията и тревожността са признаци на слабост и на неспособност за водене на пълноценен живот. Това не е така. Човекът, страдащ от тревожност, депресия или смесени симптоми, не е луд или крехък, нито пък има слаб характер.

Трудно и изтощително е да се борите с тази представа, но обществената настройка не може да бъде игнорирана. Въпреки напредналите научни доказателства, за мнозина емоционалните и психологичните проблеми са синоним на слабост и уязвимост.

Затова е обичайно в ежедневния живот да чуете от всички страни съвети като: „отпусни се”, „не е толкова лошо”, „животът не е гаден през цялото време”, „няма за какво да плачеш”, „това е част от израстването” и т.н.

Звучи ли ви познато? Всъщност напълно реално е да сме били от двете страни на този тип отношения. Затова ви приканваме да станете по-съзнателни и информирани и да обърнете на емоционалната болка необходимото внимание.

Прочетете и: Депресията при възрастните: как да я открием във времето

Тъгата е сред симптомите на депресията и тревожността.

Още за емоциите

Така както не игнорирате болките в корема и мигрената, препоръчително е да не обръщате гръб на емоционалната болка.

Не бива да се заблуждаваме, че тези емоционални рани ще се излекуват от само себе си. Трябва да поработим върху тях и да извлечем познанието, което ни дават.

Възможно е да имате нужда от подкрепата на психолог, който да ви насочи и да ви даде съвети за справяне със силната емоционална болка, която провокира тревожността и депресията.

Ако трябва да продължим своя пример, нека предположим, че бихте спрели консумацията на млечни храни, ако в един момент разберете, че страдате от лактозна непоносимост. По същия начин е желателно да избягвате мислите и обстоятелствата, които инфектират емоционалната рана.

Не е достатъчно да превържете раната: необходимо е да се пречистите и да излекувате емоциите си. Интересна информация по темата можете да откриете в сайта Психотерапия онлайн.

Затова в днешната статия искаме да се опитаме да помогнем на хората, страдащи от този тип рани, за да придобият способността да ги контролират. Нека да пристъпим към действие…

Тревожността, това ужасяващо скоростно влакче в увеселителния парк

депресията и тревожността

Емоциите, които вървят ръка за ръка с тревожността, са подобни на онези, които един човек изпитва, когато се качи на скоростно влакче в увеселителен парк и преживяването се окаже неприятно.

Представете си се в тази ситуация. Прекарвате прекрасен ден в парка и решавате да се качите на влакчето. Преди това обаче трябва да почакате известно време на опашката от хора, докато дойде вашият ред.

Денят е горещ и слънцето напича силно отгоре ви, усещате болка и физически дискомфорт. Умората ви застига и вече не ви се иска да се качите на влакчето, но въпреки това го правите, тъй като сте дошли в парка с идеята да се забавлявате.

Щом влакчето тръгва, сърцето ви започва да бие по-учестено, всичко наоколо се върти на 360 градуса. Навлизате ту в тъмни тунели, ту край вас прехвърчат балони. Усещането е сякаш постоянно нещо ви атакува.

Самотата и тъгата са сред симптомите на депресията и тъгата.

Дишането се учестява и сърцето започва да бие още по-усилено. Чувствате, че нещо ще се случи във всеки един момент. Емоциите ви са разбъркани, усещате пристягане в гръдния кош и не можете да помръднете, камо ли да направите нещо друго.

Не е по силите ви да избегнете негативното мислене. Крещите, плачете и се оплаквате, но никой не ви чува, дори самите вие не се чувате. Молите отчаяно влакчето да бъде спряно и усещате как умирате бавно.

Въпреки всичко не можете да забавите увеселителното влакче, тъй като то спира, само когато приключи маршрута си.

Погледнато от този ъгъл, тревожността е като преживяването, което описахме. Накрая то ще спре, но не знаете нито кога, нито как, а оттук насетне опитите ви да се справите и да контролирате ситуацията са изключително затруднени.

Препоръчваме ви да прочетете и: Лесни упражнения за облекчаване на стреса и подобряване на настроението

Депресията и тъгата често се появяват неканени в живота на хората.

Депресията – в мрачните дебри на душата

Всеки, страдащ от депресия, се усеща сякаш е обвит в тъмнина. Малко по малко тя го обгръща и завзема всичко наоколо. Нищо не може да го мотивира или окуражи. Изисква се огромно усилие, за да се надигне и да започне да учи, да отиде на работа. Вместо това усещането е, че човек е потопен в тъга и раздразнение.

Депресията е товарът, който е способен да пречупи гърба на камилата. Той е толкова тежък, защото вече е изпълнен със сложни ситуации и обстоятелства, които са ви направили впечатление и ви карат да се чувствате неуверени.

Когато осъзнаете, че нещо не е наред, важно е да потърсите професионална помощ и подкрепа. По този начин може да разберете какво се случва в емоционалния ви свят.

Страдането от емоционални проблеми не е избор. Човекът, страдащ от депресия, не казва: „Искам да се чувствам зле и да се потопя в море от мъка, за да се удавя в него”. Нещата не се случват по този начин. Всъщност депресията може да навести всеки един от нас.

Депресията и тъгата могат сериозно да нарушат ритъма на живот.

Никой не е ваксиниран срещу депресията и тревожността

Депресията и тревожността са признаци за сила, а не за слабост. Тези емоционални проблеми не се пораждат за една нощ, но ни пращат в ада на земята, обгръщайки ни с трудности и изтощение.

Те не са личен избор. Не решаваме дали да страдаме от тях, или не. И двата емоционални проблема се пораждат в борбата с житейските трудности и опита ни да останем силни прекалено дълго време.

Не бива да забравяме това, тъй като никой не е застрахован срещу депресията и тревожността в нито един момент от живота, както пряко, така и непряко.

Бъдете по-информирани, научете повече за този тип проблеми и преди всичко – никога не съдете другите хора.

 

  • Maina, G., Mauri, M., & Rossi, A. (2016). Anxiety and depression. Journal of Psychopathology. https://doi.org/10.1007/978-88-470-2676-6_11
  • Paulus, M. P., & Stein, M. B. (2010). Interoception in anxiety and depression. Brain Structure & Function. https://doi.org/10.1007/s00429-010-0258-9
  • Friedman, M. J., Resick, P. A., Bryant, R. A., & Brewin, C. R. (2011). Considering PTSD for DSM-5. Depression and Anxiety. https://doi.org/10.1002/da.20767