Как да не ядете повече, когато сте тъжни

· 05.02.2018
Виждали ли сте някой да се утешава с морков или ябълка? Плодовете и зеленчуците не съдържат мазнини и поради това не задоволяват мозъка ви

Сцената на едно от тези тъжни момичета, които лежат на дивана с голяма кутия сладолед, плачещи пред телевизора, не се случва само във филмите.

Ситуацията може да е различна във вашия случай. Може би сте избрали различен вид храна. От друга страна може да е различна среда, като навън от дома. Вярно е, че когато се чувствате депресирани, тъжни или объркани, лесно е да ядете повече.

Как можете да избегнете тези моменти? Ще ви разкрием в тази статия.

Емоционално хранене

когато сме тъжни, ядем повече

Когато сте стресирани, вие се храните повече. Когато сте тъжни също ядете повече. Когато се чувствате неспокойни, вие отново ядете повече. Защо се случва това?

Човек обикновено намира утеха в храненето, когато нещо не върви добре. Това води до лош навик. За съжаление, не може да се отървете от него много лесно.

В зависимост от храната (или храните) за задоволяване на вашите емоционални нужди, това не е полезно. Трябва да ядете единствено, когато тялото ви е гладно от физиологична гледна точка, а не психологическа.

Понякога си мислите, че ако стомахът ви къркори или ви боли, сте гладни. И в резултат на това трябва да ядете повече. Много пъти обаче вашият ум или емоции дават този сигнал. Това е така, защото вие и стомахът ви сте свикнали да получавате бърза награда.

Непосредственото облекчение чрез храната може да бъде нож с две остриета. Това се дължи на факта, че всеки път имате нужда от повече, за да получите същия резултат. Това е същото нещо, което се случва с наркотиците.

Актът на хранене трябва да бъде повлиян от апетита ви, а не от вашите емоции или настроение.

Лошото е, че не винаги можете да различавате физиологичната нужда и когато мозъкът ви започва да жадува за нещо, което произвежда вещества, свързани с удоволствието. Това се случва особено след хранене.

Поради това вашият ум винаги ще търси подобна награда. И когато намерите храна … ще я изядете. Няма значение дали сте гладни или току-що сте приключили с обяда.

Когато чувствате отрицателни емоции, ядете повече. Например, когато сте тъжни, хапвате шоколад, или когато сте нервни – бисквитки. Тогава мозъкът ви се чувства удовлетворен …

Това е моментът, където навикът се формира и ще бъде по-трудно да се наруши.

Как да избегнете емоционалното хранене

когато сте тъжни, мозъкът ви търси храни с мазнини

Всеки един от нас има това, което психолозите наричат „комфортни храни“. Това означава храни, които сте избрали за определени моменти или с определени емоции.

Например, когато спорите с партньора си, може да ядете шоколад. Когато сте разтревожени или отегчени, можете да ядете пържени картофи. Или, когато се чувствате депресирани, може да се обърнете към сладоледа и бисквитките.

Изглежда странно да видите някой, който се утешава с морков, домати или ябълка, нали?

Разликата идва от факта, че плодовете и зеленчуците не съдържат високи нива на мазнини. Поради това те не ви задоволяват (или по-правилно казано те не задоволяват мозъка ви).

Това е първото червено знаме, което трябва да забележите, за да избегнете да ядете повече само поради емоции.

Стъпките, които ви помагат да нарушите този навик са:

Разберете дали наистина сте гладни

Това е най-трудното от всичко. Въпреки това, след като разберете, останалите стъпки ще бъдат много лесни.

Ако внимавате, ще забележите, че тъгата ви кара да ядете различни неща. Това са храни, които по време на другите часове на деня или етапи от живота никога няма да минат през главата ви.

Физическият глад е постепенен, но може да чака. Той е отворен за различни варианти в менюто. Това чувство не предизвиква отрицателни чувства и единственото важно нещо е да го удовлетворите.

От друга страна, емоционалният глад е внезапен и спешен. Нуждае се от конкретни храни. Това чувство ви кара да се чувствате виновни или да се срамувате. Плюс това, никога не ви засища.

Друг начин да определите дали наистина е глад или не е свързан с количествата.

Когато гладът ви е физически, вероятно ще се чувствате доволни от по-малко храна. Ако е емоционален, ще се превърнете в „бездънна яма“. След това е вероятно стомахът да ви боли. Може да имате усещането за повръщане или да искате да спите няколко часа.

Разберете кога ядете „за удоволствие“

скрийте изкушенията, за да не ги нападнете когато сте тъжни

Обръщайки внимание на това как се чувствате е много важно да знаете дали вашето желание да ядете идва от физическа нужда или не.

Има някои неща например, които можете да видите като: справили сте лошо с тест, правите нещо нередно на работното място, спорите със семейството си и т.н. Ако всеки път, когато се случват тези неща, започнете да поглъщате храна, вероятно говори вашата тъга, а не стомаха.

Анализирайте моментите, когато сте по-склонни да ядете повече като сте възможно най-обективни. Това ще ви помогне да излезете от кухнята или да се отдалечите от хладилника след тези конкретни ситуации.

Скрийте изкушенията

Това може да изглежда като много краен съвет. Все пак това е много ефикасно за първите няколко пъти, когато се опитвате да стоите настрана от емоционалното хранене.

Ако отидете в кухнята за парче шоколад и единственото нещо, което откриете е портокал, имате две възможности: да изядете портокала или да се върнете към това, което правите.

Ако изпитвате глад за нещо солено и първото нещо, което виждате са пържени картофи, какво ще направите? Ще ги изядете разбира се.

Вместо това, ако леко отворите килера и откриете оризови крекери, определено ще ги изядете. Може би това няма да наруши навика. Въпреки това, поне ще избегнете склонността към преяждане и наддаване на теглото, защото ядете нездравословна храна.

Научете се да се контролирате

Вече сте идентифициран сред тези, които се хранят емоционално и кога го правите. Следващата стъпка е да се концентрирате върху останалите неща и да започнете да контролирате ситуацията.

Импулсът да ядете повече, когато сте тъжни, ще бъде много силен. Ще трябва да бъдете много дисциплинирани и постоянни, за да спечелите тази битка.

Може да опитате да правите физически дейности, които ви правят щастливи. Или можете да правите неща, които ви карат да се чувствате добре. Например четене, гледане на епизод от любимото телевизионно шоу или филм, слушане на приятна музика, излизане на разходка или пазаруване.

Има толкова много варианти, че не можем да изброим всички в тази статия. Знаете по-добре от всеки, какво ви прави щастливи в момента (и това определено не е храната).