Избягвайте тези храни, ако задържате течности

· 29.11.2018
Задържането на течности, или едем, е изключително често срещан проблем, дължащ се на небалансирана диета, водене на заседнал начин на живот и недостатъчен прием на вода. Разберете кои са храните, които трябва да избягвате, ако организмът ви задържа течности.

Задържате течности и търсите решение на проблема?

Задържането на течности, или така нареченото състояние едем, е изключително често срещан проблем, дължащ се на небалансирана диета, водене на заседнал начин на живот и недостатъчен прием на вода.

Много често хората погрешно си мислят, че са напълнели, а в действителност организмът им не обработва течностите, както трябва.

Днес ще ви представим храните, които трябва да избягвате, ако страдате от този проблем.

Кога възниква задържане на течности?

неприятни проблеми - задържате течности в краката

Първо, трябва да знаете, че задържането на течности предполага наличие на дисбаланс между силите, които регулират движението на течностите в различните части на организма. По този начин водата се натрупва в телесните тъкани.

Ако не можете да премахнете водата, тя се задържа в определени зони на тялото. Основните фактори, които влошават проблема са:

  • Голямо количество натрий в диетата ви
  • Лошо кръвообращение, дължащо се на заседнал начин на живот
  • Хормонален дисбаланс
  • Липса на физическа активност

Може лесно да установите дали задържате течности по повишеното си тегло и по осезаемото подуване на отделни части от тялото (особено краката и глезените).

За да проверите със сигурност за наличието на този проблем, трябва единствено да натиснете кожата си за няколко секунди. Когато махнете пръста си, ако на мястото му се появи трайно бяло петно, значи имате едем.

За да предотвратите или да редуцирате този дисбаланс на течности в организма си, от съществено значение е да спазвате диета с ниско съдържание на натрий и да увеличите приема си на течности и диуретични храни (вода, сокове, зеленчуци, плодове и т.н.).

Съветваме ви също така да спортувате поне два пъти седмично.

Прочетете и: Детоксикираща диета за пречистване на бъбреците

Храни, които да избягвате, ако задържате течности

Ако задържате течности, не е достатъчно само да тренирате и да спрете приема на сол. Трябва също така да избягвате консумацията на определени храни и напитки, склонни да увеличават количеството на течности в организма ви.

Ето някои от тези храни и напитки:

Алкохолни напитки

Дори и да ходите до тоалетна, когато ги пиете, голямо количество от това, което сте поели, се натрупва в тялото ви (в това число и захар).

Алкохолът води до задържане на течности в стомаха и краката.

Пиенето на чаша вино на ден не е проблем, но консумацията на коктейли, бира и напитки с високо съдържание на алкохол няколко пъти седмично със сигурност оказват вредно влияние.

Колбаси

Задържате течности и чести ядете колбаси?

Колбасите се произвеждат с голямо количество натрий в състава си. Освен че съдържат много мазнини, те водят и до задържане на течности. Когато консумирате колбаси, вие „обвивате“ артериалните си стени, увеличавайки риска от сърдечен удар.

В същата категория можем да сложим и твърде солените сирена. Обикновено това са сирената, които се сервират под формата на плата заедно с наденички, пушена шунка и бекон.

Снаксове и чипсове

Картофеният чипс и други подобни продукти съдържат голямо количество сол.

Освен това такъв тип храни имат пристрастяващ ефект и трудно можем да се задоволим с малка порция от тях… Често изяждаме цял пакет.

Ако ви се хапва нещо между основните хранения, препоръчваме ви да изберете слънчогледови семки, орехи, плодове, зеленчуци или зеленчукови супи (от нахут, патладжани и т.н.).

Рафинирана захар

Трябва да избягвате захарта, ако задържате течности.

Много от продуктите, които ще намерите на пазара днес, съдържат голямо количество захар или подсладители.

Също както солта, ако тези съставки влязат в тялото ви, то не успява правилно да премахне течностите, което води до подуване.

За препоръчване е да намалите консумацията си на захар и подсладители или да потърсите натурални алтернативи за овкусяване на храната, като например мед, стевия или канела.

Бяло брашно

Хората с режим на хранене, който включва консумация на пица, паста, крекери или хляб, са най-податливи към задържане на течности и напълняване.

Рафинираното брашно съдържа въглехидрати, които се натрупват в тялото и не позволяват на бъбреците да функционират правилно.

Тези съединения повишават количеството на водата в организма, като забавят бъбречните функции. Вместо бяло брашно, изберете пълнозърнесто или пък намалете консумацията му изцяло.

Ще забележите резултатите веднага.

Преработени продукти

Избягвайте преработените продукти, ако задържате течности.

Замразените и готовите храни съдържат твърде много сол, добавена при приготвянето им. Това се дължи на факта, че хранителната индустрия използва натрия, за да поддържа продуктите си свежи и в добър вид.

Не осъзнаваме какво ядем и не сме наясно, че по този начин насърчаваме задържането на течности.

Опитайте се да се придържате към домашно приготвените храни, гответе по-често (дори и само няколко пъти седмично) и избягвайте преработените храни.

Това може и да е трудно за изпълнение, тъй като голяма част от тези храни са любими на много хора, но стъпка по стъпка ще успеете да се научите да се храните по-добре.

Намалете приема на сол

Когато приготвяте храната си или когато я консумирате, не я посолявайте твърде много.

Добра стратегия е изобщо да не слагате солница на масата си. Ако не е пред очите ви, ще можете по-лесно да устоите на изкушението.

Друг вариант е да овкусявате храната си с подправки, лимонов сок или зехтин. Така ще я направите по-здравословна и по-вкусна и ще намалите риска от задържане на течности и други състояния.

Препоръчваме да прочетете: Смесете лимонов сок и зехтин за невероятни ползи

Какво да консумирате, ако задържате течности?

Освен да намалите или да избягвате консумацията на посочените храни, водещи до подуване и натрупване на натрий, съветваме ви също да наблегнете на следните храни и напитки:

  • Вода (8 до 12 чаши на ден)
  • Натурални подсладители (стевия, агаве)
  • Плодове (диня, грейпфрут)
  • Билков чай (лайка, зелен чай, мента)

Опитайте ги!

  • Unterberg, A. W., Stover, J., Kress, B., & Kiening, K. L. (2004). Edema and brain trauma. Neuroscience. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2004.06.046
  • O’Brien, J. G., Chennubhotla, S. A., & Chennubhotla, R. V. (2005). Treatment of edema. American Family Physician. https://doi.org/10.1001/jama.1939.02800260081028